takaisin

Hyvä tietää


Etkö ole aikaisemmin käynyt kansainvälisellä risteilyllä? Lue usein kysytyt kysymykset ennen risteilylle lähtöä!

 

Milloin liput ja matka-asiakirjat toimitetaan?

Risteilyliput ja -asiakirjat toimitetaan noin 3 viikkoa ennen matkalle lähtöä. Ryhmämatkalle osallistuville matkustajille matkaliput toimitetaan viimeistään viikkoa ennen matkaa. Voit  tutustua asiakirjoihisi varustamon nettisivuilla. 


Tarvitsenko matkavakuutuksen?

On suositeltavaa, että kaikilla matkustajilla olisi kattava matkavakuutus. Keskustele matkan aikana tarvitsemistasi vakuutuksista oman vakuutusyhtiösi kanssa.


Kuinka teen lähtöselvityksen (online check-in)? Mitä asiakirjoja tarvitsen lähtöselvityksessä?

Varustamo suosittelee lähtöselvityksen tekemistä nettisivuillaan neljä päivää ennen lähtöä. Elektroniset asiakirjat ja lähtöselvityskortin saa tulostettua My NCL- sivuilta lähtöselvityslomakkeen täytön jälkeen. Tarvitset lomakkeen täyttöä varten risteilyn varausnumeron. Lähtöselvityksen tekeminen verkossa nopeuttaa asiointia ja alukselle nousua lähtösatamassa. Satamaan tulee saapua viimeistään tuntia ennen asiakirjoihin merkittyä alukselle nousuaikaa. Muista ottaa tulostetut asiakirjat mukaasi.

 

Varustamo ei suosittele lähtöselvityksen tekemistä satamassa, vaikka se on edelleen mahdollista. Jos kuitenkin päätät tehdä lähtöselvityksen satamassa, tulee sinun saapua paikalle viimeistään kaksi tuntia ennen asiakirjoihin merkittyä alukselle nousuaikaa. Huomaa, että liian myöhään lähtöselvityspisteelle saapuneet matkustajat saattavat myöhästyä risteilyltä. Risteilyaluksesta myöhästyneet eivät ole oikeutettuja risteilyhinnan palautukseen. Risteilyalukseen ei pääse ilman lähtöselvityskorttia ja muita matka-asiakirjoja.

 

Varmista aina etukäteen, mitä passi- ja viisumivaatimuksia vierailukohteissa on. Voit olla suoraan yhteydessä kyseisen maan suurlähetystöön tai selvittää asian Risteilykeskuksesta. Kaikilla matkustajilla tulee olla voimassa oleva passi riippumatta siitä, mille risteilylle he ovat lähdössä. Passin tulee olla voimassa ainakin kuusi kuukautta matkan päättymisen jälkeen. 

 

Yhdysvaltoihin matkustavien tulee täyttää ESTA -matkustuslupa internetin kautta vähintään 72 tuntia ennen matkalle lähtöä. Matkustuslupa maksaa 14 dollaria, ja se peritään luottokorttimaksuna hakemuksen lähettämisen yhteydessä.  ESTA -matkustuslupa on voimassa kaksi vuotta tai lyhyemmän ajan, mikäli passi vanhenee ennen sitä tai passin tiedot muuttuvat. ESTA –matkustusluvan puuttuessa matkustajilta voidaan evätä pääsy koneeseen. ESTA -hakemuksen voi tehdä oheisen linkin kautta.


Kuinka risteilyalukseen noustaan?

Löydät lähtöselvitysaikataulut risteilylipuistasi. Saavu lähtösatamaan viimeistään tuntia ennen alukseen nousuaikaa. Jos et ole tehnyt lähtöselvitystä netissä, saavu satamaan viimeistään kaksi tuntia ennen alukseen nousuaikaa. Jos saavut myöhässä, risteilysi katsotaan peruutetuksi eikä sinulla ole oikeutta lippuhinnan takaisinmaksuun.

 

Mitä en saa tuoda risteilyalukselle?

Risteilyalukselle ei ole luvallista tuoda silitysrautaa, kynttilöitä, aseita, korkkiruuveja, kahvin- tai vedenkeitintä, sähkömuuntajaa, paloherkkiä aineita, räjähteitä, kuten ilotulitteita, jääkiekkomailoja, lemmikkejä (paitsi esim. opaskoira), laittomia huumeita, alkoholia tai muita alkoholittomia juomia (vesi, mehu, limsa), rulla- tai surffilautoja.

 

Kuinka maksan ostokseni matkan aikana?

Risteilyaluksilla käytetään valuuttana Yhdysvaltain dollaria. Rahanvaihto onnistuu osalla risteilyaluksista. Kaikilla Norwegian Cruise Linen aluksilla on käytössä käteisvapaa maksujärjestelmä, joka yksinkertaistaa maksamista risteilyaluksella. Sinulle luodaan alukselle oma maksutili, jota varten varustamo tarvitsee pankki- tai luottokorttisi tiedot (Visa, Mastercard, American Express, Discover, JCB Card tai Diner’s Club). Maksukorttisi yhdistetään automaattisesti maksutilille ja hyttikorttiin, jolta aluksella tehdyt ostokset veloitetaan. Saat matkan lopussa hyttiisi tarkistettavaksi listan kaikista aluksella tekemistäsi ostoksista, jonka jälkeen summa veloitetaan kortiltasi. Viimeisen risteily-yön ja aamun ostokset eivät näy loppulaskussa. Muistutukseksi myös, että aluksella käytetty valuuttakurssi saattavat erota oman pankkisi valuuttakurssista.

 

Jos et halua yhdistää luotto- tai pankkikorttiasi hyttikorttiin, voit tehdä rahatalletuksen lähtöselvityksen yhteydessä. Talletuksen suuruus on 300 dollaria 7 päivän risteilyllä, 150 dollaria alle 7 päivän risteilyllä tai 450 dollaria yli 7 päivän risteilyllä. Maksutili suljetaan, jos talletuksen määrä ylittyy.

 

Huomioithan, että varustamo tekee hyttikortille liitetylle luotto- tai pankkikortille katevarauksia matkan aikana valvoaksemme, että kortilla riittää katetta. Varaukset poistetaan kun olet maksanut laivalla tekemiesi ostosten loppumaksun. Huomioi, että varausten käsittelyaika voi olla pankissasi jopa 30 päivää. Varat ovat taas normaalisti käytössäsi, kun luottokorttiyhtiö on suorittanut maksuvarauksesi laivayhtiölle.


Kuinka paljon risteilyaluksella jätetään tippiä?

Kaikilla NCL:n risteilyaluksilla jätetään tarjoilu- ja hyttihenkilökunnalle tippiä palvelumaksun muodossa. Tavallisimmin palvelumaksu lisätään risteilyn hintaan jo matkaa varatessa. Tipit maksetaan Yhdysvaltain dollareina (13,50 dollaria päivässä sisä-, ulko- tai parvekehytissä majoittuvaa henkilöä kohden ja 15,50 dollaria päivässä sviitissä majoittuvaa henkilöä kohden).  Tämän lisäksi 18 prosentin palvelumaksu lisätään kaikkien juoma-, erikoisravintola-, kauneus- ja terveyspalveluiden ostoihin. Palvelumaksu laskutetaan automaattisesti hyttikortiltasi.

 

Millaiset sähkölaitteet ja vaatehuolto risteilyaluksella on?

Laivan sähkövirta on 110 volttia. Kaikissa hyteissä on hiustenkuivaajat. Aluksilla on tarjolla myös maksullinen pesulapalvelu, jonka hinta vaihtelee palvelun mukaan. Saat hyttihenkilökunnalta lisää tietoa hinnoista. Sähkölaitteiden pakkaamista suositellaan matkatavaroiden joukkoon, ei käsimatkatavaroihin.

 

Mitä palveluja aluksilla on lapsiperheille?

Norwegian Cruise Linen risteilyaluksilla järjestetään todella paljon ohjelmaa lapsille. 3–12-vuotiaille lapsille on risteilyaluksilla omat valvotut leikkitilat, jonne he voivat jäädä leikkimään samanikäisten lasten kanssa. Myös teini-ikäisille järjestetään aluksilla omaa ohjelmaa. Alle 3-vuotiaille lapsille on tarjolla lastenhoitopalvelua.  

 

Lasten kerhot:

 

Turtles on tarkoitettu 3–5-vuotiaille lapsille. Valvotun lasten kerhon ohjelmaan kuuluu muun muassa tarinatuokioita, askartelua, aarteen etsintää, sirkustemppuilua ja kehittäviä aktiviteetteja. Lapsia valvoo osaava henkilökunta. Alle 3-vuotiaat lapset eivät voi osallistua kerhon toimintaan.

 

Seals on tarkoitettu 6–9-vuotiaille lapsille. Kerhon ohjelmaan kuuluu muun muassa sirkustemppuilua, videopeliturnauksia, urheilua, teemailtoja ja rentoa oleilua kavereiden kanssa.

 

Dolphins on tarkoitettu 10–12-vuotiaille lapsille. Kerhon ohjelmaan kuuluu muun muassa sirkustemppuilua, videopeliturnauksia, urheilua, teemailtoja ja rentoa oleilua kavereiden kanssa.

 

Myös teini-ikäisille on tarjolla oma kerhotila, jossa he voivat viettää aikaa, pelata, katsoa elokuvia ja kuunnella musiikkia. Kerhotilassa ei ole aina valvottua ohjelmaa.  

 

Lapsille on tarjolla valvottua ohjelmaa myös maapäivien aikana ja iltaisin. Tällöin lastenhoidosta veloitetaan pieni maksu. 


Tiedostot



Monelta risteilyaluksella syödään? Missä?

Ruokailu Norwegian Cruise Linen aluksilla on todella joustavaa. ”Freestyle cruising” tarkoittaa sitä, että saat itse valita, missä ja milloin ruokailet.  Voit valita buffet- tai ulkoravintoloiden ja pääravintolan väliltä. Ravintoloihin ei tarvitse tehdä pöytävarausta. Tarjolla on myös erikoisruokavalioille sopivia aterioita. 

 

Erikoisravintoloista veloitetaan pieni lisämaksu. Pöydän varaamista etukäteen suositellaan. 


Mikä on Norwegian Cruise Linen pukukoodi?

Norwegian Cruise Line kuvailee risteilyjään sanoilla ”freestyle cruising”. Tämä tarkoittaa, että risteilyaluksilla ei ole varsinaista pukukoodia. Päivisin voit pukeutua haluamallasi tavalla esimerkiksi rantavaatteisiin ja shortseihin. Buffet- ja ulkoravintoloihin voit mennä esimerkiksi t-paidassa ja uima-asussa. Iltaisin pukeudutaan siistimmin; pääruokasaliin ja erikoisravintoloihin käyvät hyvin esim. pitkät housut ja siisti paita. Lippikset, varvastossut tai kuluneet farkut eivät käy iltaisin missään ravintolassa. Lapset voivat pukeutua shortseihin myös iltaisin.  

 

Aluksilla järjestetään myös erialisia tapahtumia, joihin osallistuvien matkustajien odotetaan pukeutuvan tilaisuuteen sopivasti. Ikonisen White Hot Partyn pukukoodi on esimerkiksi valkoinen. 


Saako alkoholia tuoda risteilyalukselle? Mitä ikärajoja aluksilla on alkoholin suhteen?

Alkoholia voi ostaa laivan kaikista baareista ja ravintoloista. Ikäraja on 21 vuotta. Euroopan, ja Australian risteilyillä 18–20-vuotiaat saavat nauttia aluksella olutta ja viiniä. Alaskan ja Havaijin risteilyllä 18–20-vuotiaat saavat nauttia aluksella olutta ja viiniä, jos heidän huoltajansa ovat allekirjoittaneet ”Young Adult Alcoholic Beverage Waiver” -lapun. Huoltajat voivat käydä allekirjoittamassa lapun risteilyaluksen palvelutiskillä.   

 

Lähtösatamasta ei saa tuoda mukanaan alkoholia tai muita juomia. Vierailusatamista ostetun alkoholin voi jättää aluksen varastoon loppumatkan ajaksi ilmaiseksi. Juomat palautetaan risteilyn päätyttyä maihinnousun yhteydessä. 


Saako risteilyaluksella polttaa?

Risteilyaluksella saa polttaa vain rajatuilla alueilla. Tupakointi on mahdollista esimerkiksi ulkokansilla ja kasinossa (vain jos pelaat). Hyteissä, parvekkeella, yleisissä sisätiloissa ja teattereissa ei saa polttaa. Sikarin polttaminen on sallittua sikaribaarissa. Hytissä polttamisesta voidaan sakottaa 250 dollarin suuruisella maksulla.

 

Tarvitaanko risteilylle todistus terveydentilasta?

Ota yhteyttä lääkäriisi ja pyydä tietoa matkakohteiden mahdollisista terveysuhista. Olet itse vastuussa, että esimerkiksi rokotusohjelmasi on kunnossa. Jos olet kroonisesti sairas, tarvitset lääkäriltä todistuksen terveydentilastasi. Jos olet raskaana, voit osallistua risteilylle 23. raskausviikkoosi saakka. Jos raskausviikkosi ylittävät 24. viikon vielä risteilyn aikana, et voi valitettavasti osallistua risteilylle. Raskaana olevien tulee esittää lääkärintodistus terveydentilastaan. Todistuksesta tulee käydä ilmi raskausviikko sekä onko matkalle lähtevä riittävässä kunnossa matkustaakseen.

 

Entä jos minulla on terveysongelmia, jotka rajoittavat matkustamista?

Sinun täytyy olla lääketieteellisesti ja fyysisesti riittävän kunnossa voidaksesi osallistua risteilylle, jotta matka ei uhkaa sinun tai muiden matkustajien terveyttä. Ilmoita heti risteilyä varatessasi tai mahdollisimman pian sen jälkeen jälleenmyyjällesi kirjallisesti kaikista terveyteesi liittyvistä rajoitteista, jotka ovat ilmenneet ennen matkaa tai voivat ilmetä matkan aikana, ja jotka voivat vaikuttaa tai vaikuttavat risteilyn sujumiseen kannaltasi. Tämä ohje koskee myös apuvälineiden tai terveys- ja hyvinvointipalveluiden käyttöä. Varustamo pyytää kertomaan kaiken terveyttä koskevan informaation mahdollisimman tarkasti. Osa hyteistä on varusteltu huomioiden erilaiset liikuntaesteet, näkö- ja kuulorajoitteet. Näitä hyttejä tarjotaan tietyillä kansilla. Pyörätuolilla liikkuvien vieraiden suositellaan ottavan mukaan oma pyörätuolinsa. Matkustaja voi myös vuokrata käyttöönsä pyörätuolin risteilyn ajaksi.  Varustamo kertoo, mihin aluksen osiin pyörätuolilla ei pääse tai mihin risteilytoimintaan osallistuminen on liikuntaesteiselle hankalaa. 

 

Tietyt toiminnot, kuten maihinnousu satamissa, minne mennään erillisellä kuljetusaluksella, voivat olla pyörätuolilla liikkuville mahdottomia. Kaikkien liikuntaesteisten ja terveydellisistä haitoista kärsivien matkustajien tulee kuitenkin voida liikkua ja pitää huolta itsestään omatoimisesti tai heillä pitää olla oma avustaja mukanaan. Varustamo pidättää oikeuden kieltää matkustamisen risteilyillä sellaisilta henkilöiltä, joiden ei katsota olevan henkisesti tai fyysisesti riittävässä kunnossa matkaa varten. Sama koskee matkustajia, jotka vaativat lääketieteellistä hoitoa tai avustajan, jollaista laivalla ei ole tarjota. 


Entä jos sairastun risteilyaluksella?

Risteilyaluksilla on lääkäriasema, jossa hoidetaan pieniä vammoja ja sairauksia. Sairaalahoitoa tarvitsevat henkilöt joutuvat hakeutumaan sairaalaan kohdesatamassa. Risteilyaluksella tarjotut lääkäripalvelut ovat maksullisia, joten on erittäin suositeltavaa, että jokaisella matkustajalla olisi voimassa oleva sairaus- tai matkavakuutus, joka korvaa hoidon. Sen varalta, että matkavakuutuksesi ei kata kaikkea risteilyaluksella saamaasi hoitoa, säilytä kaikki kuitit voidaksesi neuvotella vakuutusyhtiösi kanssa kotiin palattuasi. Huomioithan, että lääkäriaseman hintoja ei voi verrata kotimaan lääkäripalveluiden hintoihin, vaan hoito voi olla hyvinkin kallista. 


Miten maissa tehtävät retket järjestetään?

Jos haluat saada kaiken irti satama- ja kohdevierailuistasi, kannattaa ilmoittautua mukaan retkille. Kaikki retket ovat kohdepaikkojen asiantuntijoiden suunnittelemia. Hinnat vaihtelevat retkikohteesta toiseen. Voit varata retket varustamon verkkosivujen kautta viimeistään 4 päivää ennen matkalle lähtöä. Voit ilmoittautua retkelle myös risteilyaluksella, mikäli paikkoja on vielä jäljellä. Toinen vaihtoehto on, että nouset maihin ja tutustut vierailukohteeseen itsenäisesti.

 

Huomioithan, että retkien lähtöajat saattavat muuttua. Tarvittaessa ryhmiä myös yhdistetään, jos ilmoittautuneita on liian vähän. Retki voidaan myös peruuttaa, jos osallistujamäärä on liian pieni.


Monelta vierailusatamasta tulee palata risteilyalukselle?

Matkustajien tulee palata risteilyalukselle viimeistään tuntia ennen lähtöä. Aikataulun seuraaminen on matkustajien omalla vastuulla. Myöhästyneitä matkustajia ei odoteta. 


Voiko risteilyaluksella mennä naimisiin?

Risteilyaluksella ja kohdesatamissa voi mennä naimisiin. Lue lisää järjestelyistä Norwegian Cruise Linen esitteestä.


Miten toimin risteilyn päättyessä?

Varmista, että sinulla on riittävästi aikaa maihin tulon ja lennon lähdön välillä. Norwegian Cruise Line ei ota vastuuta matkailijan itse järjestämistä paluulennoista. Itse ostettuja lentolippuja ei välttämättä voi muuttaa, jos myöhästyt lennolta.

 

Voidaan matkustamiseni laivalla kieltää?

Kyllä. Risteilyaluksen miehistö voi tehdä päätöksen kieltää matkustajan nousu laivaan. Näin voi tapahtua, jos laivaan nousu uhkaa matkustajan omaa, toisen matkustajan tai henkilökunnan terveyttä. Syynä voivat olla sairaus, epidemiavaara, epäsopiva käytös, puutteet matkustusasiakirjoissa tai muu syy, joka tekee osallistumisen risteilyyn mahdottomaksi. Vieraiden tulee olla fyysisesti ja psyykkisesti riittävässä kunnossa matkustaakseen risteilyaluksella. Sen lisäksi aluksilla on sääntöjä toisten vieraiden sekä terveys- ja turvallisuussäännösten huomioimisesta. Jos sääntöjä rikotaan, miehistö voi pyytää niitä rikkonutta henkilöä poistumaan aluksesta seuraavassa satamassa. Tällöin risteilyalukselta poistettu matkustaja on itse vastuussa kaikista poistumisesta aiheutuneista kuluista ja maksuista.

 


Katevaraukset tilillä

 

Varustamo saattaa tehdä hyttitilillesi liitetyltä luottokortilta katevarauksia. Nämä katevaraukset tehdään kortin voimassaolon varmistamiseksi. Siinä vaiheessa kun hyttitilisi loppulaskusi on suoritettu, varustamo poistaa katevaraukset. Jokaisen erillisen korttiyhtiön tulee suorittaa tämä toimenpide omissa järjestelmissään. Yleensä katevarausten poistumiseen menee 7-14 arkipäivää ja varustamo ei pysty vaikuttamaan asiaan. Kun korttiyhtiö on poistanut katevarauksen, varat ovat jälleen käytettävissäsi.

VERTAILE, SÄÄSTÄ JA VARAA ONLINE

 Yli 12 000 risteilyvaihtoehtoa!


  Risteilykeskuksen blogissa risteillään kaikilla maailman merillä. Tutustu!