takaisin

Hyvä tietää


Etkö ole aikaisemmin käynyt kansainvälisellä risteilyllä? Lue usein kysytyt kysymykset ennen risteilylle lähtöä!

Pukeutumiskoodi

Kaikissa alusten ravintoloissa pukukoodina toimii ”resort casual” hyvää makua noudattaen. Uima-asut, paljaat jalat, hihattomat topit, kylpytakit, shortsit, farkut tai lippikset eivät ole sallittuja pääravintolassa tai erikoisravintoloissa. Kannella Windows Caféssa ruokaillessa on käytettävä jalkineita ja paitaa.

 

Ravintoloissa Prime C, Aqualina ja Discoveries ruokaillessaan, monet matkustajat mielellään laittautuvat enemmän. Kuitenkaan pitkät juhlapuvut tai smokit eivät ole tarpeellisia. Miehille riittää bleiseri ja naisille mekko tai hame tai housut siistin puseron kanssa.


Liput ja matkustusasiakirjat

Liput toimitetaan, kun matka on maksettu kokonaisuudessaan, kuitenkin viimeistään 3 viikkoa ennen matkalle lähtöä. Ryhmämatkalle osallistuville matkustajille matkaliput toimitetaan viimeistään viikkoa ennen matkaa.


Koska noustaan laivaan?

Azamaran risteilyille lähtöselvitysajat vaihtelevat ja aikaisimmat ovat jo puolen päivän aikaan. Löydät tarkat lähtöselvitys- ja muut laivaan nousuun liittyvät aikataulut risteilylipuistasi. Laivalle on saavuttava hyvissä ajoin (viimeistään 90 minuuttia ennen sen lähtöä). Jos saavut myöhässä, tilauksesi katsotaan peruutetuksi, eikä sinulla ole oikeutta lippuhinnan takaisinmaksuun.

 

Kuinka teen lähtöselvityksen - Online Check-in

Säästät paljon aikaa satamassa ja pääset nauttimaan lomastasi nopeammin, jos olet tehnyt lähtöselvityksen etukäteen. Online check-inin voi tehdä Azamara Club Cruisein kansainvälisillä verkkosivuilla.

 

Online check-in on tehtävä kaikille matkustajille viimeistään kolme vuorokautta ennen lähtöä. Kun olet tehnyt online check-inin, saat matkadokumentit, joka toimivat lippuna laivalle pääsyyn.

 

Kuinka maksan ostokseni matkan aikana?

Laivoilla valuuttana on käytössä Yhdysvaltain dollari. Maksuvälineenä laivalla käytetään KeyCard-korttia. Korttiin rekisteröidään lähtöselvityksessä oma luottokortti ja risteilyn lopuksi ne veloitetaan automaattisesti kortiltasi. Risteilyn viimeisenä iltana saat kuitin, jossa näkyy kaikki ostoksesi ja tämä tulee allekirjoittaa hyväksymisen merkiksi.

 

Sähkölaitteiden käyttö ja vaatehuolto

Laivan sähkövirta on 110/220. Suomalaiset sähkölaitteet sopivat suoraan hytissä olevaan pistorasiaan ilman adapteria. Laivalla on tarjolla itsepalvelupesula maksutta kaikkien matkustajien käyttöön. Lisäksi pesulapalvelut ovat saatavilla maksusta.


Mitä en saa tuoda laivalle?

Laivoille on kiellettyä tuoda:

 

• tuliaseita

• teräviä esineitä (sallittuja ovat sakset, joiden terä on alle 10 cm)

• kynttilöitä tai suitsukkeita

• kahvinkeitintä tai silitysrautaa

• jääkiekkomailoja tai pesäpallomailoja

• rullalautoja tai surfilautoja

• itsepuolustusvälineitä

• räjähtäviä aineita tai vaarallisia kemikaaleja


Risteily ja lapset

Risteilylle osallistuvien lapsien on oltava vähintään kuuden kuukauden ikäisiä. Poikkeuksena ovat Atlantin tai Tyynen valtameren ylittävät risteilyt sekä risteilyt, joilla on yli kolme peräkkäistä meripäivää, lasten on oltava yli 12 kuukauden ikäisiä. Azamara Club Cruisesin risteilyille voi osallistua kaikki alaikärajan täyttävät, mutta varustamo pyytää perheitä huomioimaan, ettei aluksilla ei ole erityisiä palveluja tai aktiviteetteja lapsille.

 

Koska ja missä laivalla syödään?

Pääravintolassa on avoimet kattausajat ja syömään voi saapua itselleen sopivaan aikaan. Pääravintolassa tarjoillaan aamiaista, lounasta ja illallista. Aqualina- ja Prime C-erikoisravintoloissa tarjoillaan illallista. Ruokailu erikoisravintoloissa sisältyy hintaan sviiteissä majoittuville ja muille on $15 maksu. Kaikkien ruokailupaikkojen aukioloajat löytyvät päiväkohtaisesta ohjelmasta ja ne vaihtelevat matkareitin mukaan.

 

Huonepalvelu on saatavilla ympäri vuorokauden ja se kuuluu hintaan. Jos aamiaisen haluaa tilata hyttiin, on tilaus tehtävä edellisenä iltana. Varustamo pyytää ilmoittamaan erikoisruokavalioista viimeistään 45vrk ennen matkan alkua.




Kuinka paljon laivalla jätetään palvelumaksua eli tippiä?

Kaikilla Azamara Club Cruisein risteilyillä päiväkohtaiset palvelumaksut lisätään automaattisesti risteilyn hintaan, asiakkaita helpottaaksemme. Huomioithan, että kylpyläpalveluiden palvelumaksut eivät sisälly matkasi hintaan vaan tililtäsi veloitetaan 18 % palvelumaksua näistä.


Entä jos sairastun laivalla?

Laivalla on aina vähintään yksi lääkäri sekä yksi sairaanhoitaja. Palvelut ja saatavilla olevat lääkkeet ovat kuitenkin rajalliset, joten jos tiedät mahdollisesti tarvitsevasi joitakin lääkkeitä risteilyn aikana, tuo ne mukanasi. Matkapahoinvointilääkettä on saatavilla vastaanotosta.

 

Saako laivalla polttaa?

Kummallakin laivalla on erikseen selkeästi merkityt tupakointialueet uima-allaskannella. Kaikilla muilla alueilla aluksissa tupakointi on ehdottomasti kielletty mukaan lukien myös hyttien parvekkeet. Tupakointi ei ole suotavaa myös suurimmilla osilla varustamon järjestämistä retkistä. Säännökset koskevat myös esimerkiksi sähkötupakkaa.

 

Alkoholi laivalla ja alkoholin tuominen laivalle?

Ikäraja alkoholijuomien nauttimiseen on kaikilla risteilyillä Pohjois-Amerikassa 21 vuotta. Muilla risteilyillä ikäraja on 18 vuotta. Huomioithan, että matkustajan ikä risteilyn alkaessa määrittelee käytännöt alkoholin suhteen koko risteilyn ajaksi. Jokaisen risteilyn hintaan kuuluu laaja valikoima alkoholijuomia ja lisäksi tarjolla lisämaksusta enemmän vaihtoehtoja. Matkustaja voi myös tuoda laivalle omia suosikkialkoholijuomiaan. Jos haluat nauttia näitä juomia laivan ravintoloissa, peritään pullon avauksesta $10 maksu.


Miten maissa tehtävät retket järjestetään?

Jotta saisit kohteista mahdollisimman paljon irti, suosittelemme varaamaan varustamon järjestämiä retkiä. Varustamon järjestämiä retkiä on mahdollista varata etukäteen, viimeistään viisi päivää ennen lähtöä tai vasta laivalta. Osa retkistä voi olla todella suosittuja ja retkiä suositellaan varaamaan etukäteen. Varustamolla on myös oikeus peruuttaa retkiä, jos ne eivät täytä minimi osallistujamäärää.

 

Laivan reitin muutokset

Azamara Cruisesilla ja laivan kapteenilla on oikeus muuttaa laivan reittiä, esimerkiksi sääolosuhteiden, mekaanisen vian tai hätätilanteen takia.

 

Miten toimin risteilyn loppuessa?

Saat risteilyn viimeisenä iltana tarkat ohjeet siitä, kuinka laivasta poistuminen toteutetaan ja mihin kellonaikaan. Tässä muutama muistettava asia:

 

• Matkustajat poistuvat laivasta lentoaikataulujensa muikaisessa järjestyksessä

• Aika laivalta poistumiseen vaihtelee satamittain

• Matkatavarasi kerätään edellisenä iltana hyttisi ulkopuolelta

• Matkalaukut täytyy olla merkitty selkeästi laivalta saatavin nimilapuin

• Pidä käsimatkatavaralaukussa tavarat joita tarvitset vielä viimeisenä iltana

• Kaikkien matkustajien on poistuttava laivasta viimeistään klo 9.00 mennessä

 

Lentomatkalle risteilyn jälkeen

Jos olet varannut matkasi itse, varmista että sinulla on riittävästi aikaa maihintulon ja lennon lähdön välillä. Risteilykeskus ei ota vastuuta matkailijan itse järjestämistä paluulennoista. Itse ostettuja lentolippuja ei välttämättä voi muuttaa.

 

Internet

Molemmilla laivoilla on koko aluksen kattava Wi-Fi-verkko sekä ympärivuorokauden auki olevat Internet-työpisteet. Tarjolla on erilaisia Internet-paketteja, joiden tarkkoja hintatietoja saat laivalta. Internet-yhteys kattaa tavallisen selaamisen, muttei esimerkiksi Skype-puheluita.

 

Tarvitsenko matkavakuutuksen?

Suosittelemme kaikille matkustajillemme kattavaa matkavakuutusta. Keskustele matkan aikana tarvitsemistasi vakuutuksista oman vakuutusyhtiösi kanssa.


Mitä passi- ja viisumivaatimuksia matkalla tulee huomioida?

Varmista aina etukäteen, mitä passi- ja viisumivaatimuksia vierailukohteissa on. Voit olla suoraan yhteydessä ko. maan suurlähetystöön tai edustustoon tai selvittää asian matkatoimistolta. Kaikilla matkustajilla tulee olla voimassa oleva passi riippumatta millä risteilyllä matkustetaan. Passin tulee olla voimassa ainakin kuusi kuukautta matkan päättymisen jälkeen.

 

Huom! USA:n viranomaismääräysten mukaisesti jokaisella maahan saapuvalla Suomen kansalaisella tulee olla oma, koneellisesti luettava passi ja siinä tulee olla digitaalinen valokuva. Passi on koneellisesti luettava kun sen tietosivun alalaidassa on kaksi tekstiriviä, joissa on passia koskevat tiedot merkittynä kirjaimin ja > -merkein. Tällaisella passilla voi matkustaa USA:han niin kauan kuin passi on voimassa ja muuten kunnossa. 26.10.2006 jälkeen myönnetyissä passeissa tulee lisäksi olla biotunniste, johon passin haltijan henkilötiedot on integroitu. Kaikki Suomessa myönnetyt uudet 5 vuoden ja vanhat 10 vuoden passit täyttävät nämä edellytykset. Useissa maissa (esim. USA) kaikki maahantulijat kuvataan ja heiltä otetaan sormenjäljet. Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja EU-komission päätöksen perusteella antamaan tiettyjen maiden (mm. USA) maahantuloviranomaisille pääsyn jokaisen matkustajan varaus- ja lentotietoihin. Tietoja käytetään turvallisuustarkoituksiin. USA:n tulli- ja rajavartiolaitos (Department of Homeland Security / Customs and Border Protection) on ottanut käyttöön elektronisen hyväksymismenettelyn USA:han matkaavia varten.

 

Matkustajan tulee tehdä ESTA-hyväksyntä Internetin kautta viimeistään 72 tuntia ennen matkaansa. 8.9.2010 alkaen ESTA-hyväksyntä on maksullinen. Maksun suuruus on USD 14 ja se peritään luottokorttimaksuna hakemuksen yhteydessä. ESTA-hyväksyminen on voimassa kaksi vuotta tai lyhyemmän ajan, mikäli passi vanhenee ennen sitä tai passin tiedot muuttuvat. ESTA-hyväksynnnän puuttuessa voidaan matkustajilta evätä pääsy koneeseen. ESTA hakemuksen voi tehdä oheisen linkin kautta.

 

Nimesi kirjoitetaan matkalippuun juuri sellaisessa muodossa kuin se lukee passisi koneellisesti luettavassa osiossa (esim. Haemaelaeinen). Lennolle tai risteilylle lähtösi voidaan estää mikäli lentolipussa on eri nimi kuin passissa. Joissakin maissa vaaditaan kuvallinen henkilöllisyystodistus, jos nouset maihin risteilyn aikana. Tähän tarkoitukseen soveltuu hyvin esimerkiksi valokopio passin kuvasivusta.

 

Tarvitaanko matkalle lääkärintodistus terveydentilasta?

Ota yhteyttä lääkäriisi ja pyydä tietoa matkakohteiden mahdollisista terveysuhista. Olet itse vastuussa, että esimerkiksi rokotusohjelmasi on kunnossa. Jos olet raskaana, voit osallistua risteilylle 23. raskausviikkoosi saakka. Jos raskausviikkosi ylittävät 24. viikon vielä risteilyn aikana, et voi valitettavasti osallistua risteilylle. Raskaana olevien tulee esittää lääkärintodistus terveydentilastaan. Todistuksesta tulee käydä ilmi raskausviikko sekä onko matkalle lähtevä riittävässä kunnossa matkustaakseen.

 

Risteilyvieraat, joilla on terveysongelmia, liikunta- tai muu fyysinen rajoite

Sinun täytyy olla lääketieteellisesti ja fyysisesti riittävän kunnossa voidaksesi osallistua risteilylle, jotta matka ei uhkaa sinun tai muiden matkustajien terveyttä. Ilmoita heti risteilyä varatessasi tai mahdollisimman pian sen jälkeen jälleenmyyjällesi kirjallisesti kaikista terveyteesi liittyvistä rajoitteista, jotka ovat ilmenneet ennen matkaa tai voivat ilmetä matkan aikana, ja jotka voivat vaikuttaa tai vaikuttavat risteilyn sujumiseen kannaltasi. Tämä ohje koskee myös apuvälineiden tai terveys- ja hyvinvointipalveluiden käyttöä. Varustamo pyytää kertomaan kaiken terveyttä koskevan informaation mahdollisimman tarkasti. Osa hyteistä on varusteltu huomioiden erilaiset liikuntaesteet, näkö- ja kuulorajoitteet. Näitä hyttejä tarjotaan tietyillä kansilla. Pyörätuolilla liikkuvien vieraiden täytyy ottaa mukaan oma pyörätuolinsa. Varustamo kertoo mihin laivan osiin pyörätuolilla ei pääse tai mihin risteilytoimintaan osallistuminen on liikuntaesteiselle hankalaa. Tietyt toiminnat, kuten maihinnousu satamissa, minne mennään erillisellä kuljetusaluksella, voivat olla pyörätuolilla liikkuville mahdottomia. Kaikkien liikuntaesteisten ja terveydellisistä haitoista kärsivien matkustajien tulee kuitenkin voida liikkua ja pitää huolta itsestään omatoimisesti tai heillä pitää olla oma avustaja mukanaan. Azamara Club Cruises pidättää oikeuden kieltää matkustamisen risteilyillä sellaisilta henkilöiltä, joiden ei katsota olevan henkisesti tai fyysisesti riittävässä kunnossa matkaa varten. Sama koskee matkustajia, jotka vaativat lääketieteellistä hoitoa tai avustajan, jollaista laivalla ei ole tarjota. Opaskoirat ovat sallittuja molemmilla laivoilla.


Voidaanko matkustamiseni laivalla kieltää?

Matkustaminen voidaan kieltää, jos muiden matkustajien tai henkilökunnan turvallisuus koetaan uhatuksi.

 

 

Katevaraukset tilillä

 

Varustamo saattaa tehdä hyttitilillesi liitetyltä luottokortilta katevarauksia. Nämä katevaraukset tehdään kortin voimassaolon varmistamiseksi. Siinä vaiheessa kun hyttitilisi loppulaskusi on suoritettu, varustamo poistaa katevaraukset. Jokaisen erillisen korttiyhtiön tulee suorittaa tämä toimenpide omissa järjestelmissään. Yleensä katevarausten poistumiseen menee 7-14 arkipäivää ja varustamo ei pysty vaikuttamaan asiaan. Kun korttiyhtiö on poistanut katevarauksen, varat ovat jälleen käytettävissäsi.


  Risteilykeskuksen blogissa risteillään kaikilla maailman merillä. Tutustu!