takaisin

Hyvä tietää


Etkö ole aikaisemmin käynyt kansainvälisellä risteilyllä? Lue usein kysytyt kysymykset ennen risteilylle lähtöä!

Pukeutumiskoodi

Jokaisella viikon mittaisella risteilyllä on kaksi muodollisempaa iltaa ja alle kuusi yötä kestävillä risteilyillä yksi ilta. Joulukuusta 2015 alkaen Celebrityn muodollisimmissa illoissa on uudenlainen pukukoodi, hieman rennompi pukukoodi, ”Evening Chic”. Naiset voivat pukeutua cocktailmekkoihin tai hameeseen, housuihin tai designer-farkkuihin tyylikkään paidan kanssa. Miehet voivat pukeutua suoriin housuihin tai designer-farkkuihin tyylikkään paidan tai puseron kanssa ja tarvittaessa lisätä asuun bleiserin. Halutessaan saa vapaasti pukeutua myös juhlavammin. Muina iltoina voi pukeutua vielä rennommin. Naisille esimerkiksi hame, housut tai farkut ja siisti paita ja miehille suorat housut tai farkut ja siisti paita. Huomioithan, että t-paidat, uima-asut, paljaat jalat, hihattomat topit tai lippikset eivät ole sallittuja pääravintolassa tai erikoisravintoloissa. Shortsit tai varvassandaalit eivät ole toivottuja aluksilla ilta-aikaan. Hyttiisi toimitettavasta päiväohjelmasta löydät päivän pukukoodin.

 

Liput ja matkustusasiakirjat

Liput toimitetaan, kun matka on maksettu kokonaisuudessaan, kuitenkin viimeistään 3 viikkoa ennen matkalle lähtöä. Ryhmämatkalle osallistuville matkustajille matkaliput toimitetaan viimeistään viikkoa ennen matkaa.

 

Koska noustaan laivaan?

Löydät lähtöselvitys- ja muut laivaan nousuun liittyvät aikataulut risteilylipuistasi. Laivalle on saavuttava hyvissä ajoin (viimeistään 90 minuuttia ennen sen lähtöä). Jos saavut myöhässä, tilauksesi katsotaan peruutetuksi, eikä sinulla ole oikeutta lippuhinnan takaisinmaksuun.


Kuinka teen lähtöselvityksen - Online Check-in

Säästät paljon aikaa satamassa, jos olet tehnyt lähtöselvityksen etukäteen. Online check-inin voi tehdä Celebrity Cruisesin kansainvälisillä verkkosivuilla kirjautumalla sivun ylälaidasta kohtaan My Celebrity. Online check-in on tehtävä kaikille matkustajille viimeistään kolme vuorokautta ennen lähtöä. Kun olet tehnyt online check-inin, saat Xpress Passin, joka toimii dokumenttina laivalle pääsyyn.

 

Kuinka maksan ostokseni matkan aikana?

Laivoilla valuuttana on käytössä Yhdysvaltain dollari. Maksuvälineenä laivalla käytetään Celebrity SeaPass-korttia. Korttiin rekisteröidään lähtöselvityksessä oma luottokortti ja risteilyn lopuksi ne veloitetaan automaattisesti kortiltasi. Risteilyn viimeisenä iltana saat kuitin, jossa näkyy kaikki ostoksesi ja tämä tulee allekirjoittaa hyväksymisen merkiksi.

 

Sähkölaitteiden käyttö ja vaatehuolto

Laivan sähkövirta on 110/220. Suomalaiset sähkölaitteet sopivat suoraan hytissä olevaan pistorasiaan ilman adapteria. Laivalla on tarjolla pesulapalvelut erillisen hinnaston mukaisesti.

 

Mitä en saa tuoda laivalle?

Laivoille ei saa tuoda aseita, huumeita tai muita asioita, jotka voivat vaarantaa matkustajien tai henkilökunnan turvallisuutta. Yleissääntönä voidaan myös pitää sitä, että jos jokin on kielletty lennoilla, sitä ei saa tuoda myöskään laivalle. Särkyvät ja arvokkaat tavarat suositellaan pakattavaksi käsimatkatavaroihin. Vieraat saavat tuoda laivalle kaksi pulloa viiniä. Muita alkoholituotteita ei saa tuoda. Alkoholituotteet, jotka on ostettu satamista tai laivan kaupoista jätetään laivalle säilytykseen ja ne toimitetaan matkustajalle risteilyn viimeisenä iltana.

 

Risteily ja lapset

Risteilylle osallistuvien lapsien on oltava vähintään kuuden kuukauden ikäisiä. Poikkeuksena ovat Atlantin tai Tyynen valtameren ylittävät risteilyt sekä risteilyt, joilla on yli kolme peräkkäistä meripäivää, lasten on oltava yli 12 kuukauden ikäisiä. Erityisesti koulujen loma-aikoina Celebrity Cruisesin risteilyillä on useita lapsiperheitä.

 

Lastensängyt on varattava matkan varauksen yhteydessä. 3-11-vuotiaat lapset voi jättää lastenkerhoon hoitoon hintaan $6/lapsi/tunti. Lastenhoitajan voi varata myös omaan hyttiinsä maksimissaan kolmelle lapselle hintaan $19/tunti. Varaukset pyydetään tekemään vuorokautta ennen tarvetta. Moniin erikoisruokaravintoloihin saa tulla ainoastaan yli 12-vuotiaat lapset.

 

Koska ja missä laivalla syödään?

Celebrity Cruisesin risteilyillä on käytössä kaksi eri kattausaikaa pääravintolassa. Voit toivoa tiettyä kattausaikaa ja pöydän kokoa varausvaiheessa. Saat vahvistuksen kattausajasta sekä pöydän numerosta ensimmäisenä risteilypäivänä. Illallisajat voivat vaihdella hieman kohteesta riippuen. Voit tehdä erikoisruokaravintoloihin pöytävarauksia jo etukäteen My Celebrity-sivustolta viimeistään viisi päivää ennen lähtöä. Erikoisruokavalioista on ilmoitettava vähintään 45 päivää ennen matkan alkua.

 

Ravintoloiden aukioloajat löytyvät päiväkohtaisesta risteilyohjelmasta. Aamiaisen voit halutessasi tilata hyttiisi klo 6.30–10.00 ja hyttipalvelumenu on tarjolla ympäri vuorokauden.

 

Kuinka paljon laivalla jätetään palvelumaksua eli tippiä?

Kaikilla Celebrity Cruisesin risteilyillä päiväkohtaiset palvelumaksut lisätään automaattisesti risteilyn hintaan, asiakkaita helpottaaksemme. Lisäksi kaikista juomista, kylpyläpalveluista ja minibaariostoksista veloitetaan SeaPass-tililtäsi automaattisesti 18 % palvelumaksua.




Entä jos sairastun laivalla?

Laivalla on aina vähintään yksi lääkäri sekä kaksi sairaanhoitajaa. Palvelut ja saatavilla olevat lääkkeet ovat kuitenkin rajalliset, joten jos tiedät mahdollisesti tarvitsevasi joitakin lääkkeitä risteilyn aikana, tuo ne mukanasi. Matkapahoinvointilääkettä on saatavilla vastaanotosta.


Saako laivalla polttaa?

Tupakointi ei ole sallittua hyteissä, hyttien parvekkeilla tai laivan kasinossa. Jokaisella Laivalla on erikseen paikat, joissa tupakointi on sallittua. Kysy lisää tarvittaessa laivan henkilökunnalta.

 

Alkoholi laivalla ja alkoholin tuominen laivalle?

Ikäraja alkoholijuomien nauttimiseen on kaikilla Celebrity Cruises-risteilyillä Pohjois-Amerikassa 21 vuotta. Muilla risteilyillä ikäraja on 18 vuotta. Matkustajilla on lupa tuoda kaksi pulloa viiniä/kuohuviiniä laivalle ensimmäisenä päivänä. Kaikkien muiden alkoholijuomien tuominen on kiellettyä. Risteilysatamista ja laivalta ostetut alkoholit otetaan säilöön matkan ajaksi ja palautetaan hyttiin risteilyn viimeisenä iltana.


Miten maissa tehtävät retket järjestetään?

Varustamon järjestämiä retkiä on mahdollista varata etukäteen, viimeistään viisi päivää ennen lähtöä tai vasta laivalta. Osa retkistä voi olla todella suosittuja ja retkiä suositellaan varaamaan etukäteen. Varustamolla on myös oikeus peruuttaa retkiä, jos ne eivät täytä minimi osallistujamäärää.

 

Laivan reitin muutokset

Celebrity Cruisesilla ja laivan kapteenilla on oikeus muuttaa laivan reittiä, esimerkiksi sääolosuhteiden, mekaanisen vian tai hätätilanteen takia.

 

Miten toimin risteilyn loppuessa?

Pakkaa matkatavarasi ja jätä ne hytin ulkopuolelle viimeisenä risteilyiltanasi. Hyttihenkilökunta antaa sinulle matkatavaroiden merkitsemiseen tarvittavat laput. Kirjoita jokaiseen lappuun selvällä käsialalla nimesi, kotiosoitteesi ja tarvittaessa lentosi tiedot. Pakkaa käsimatkatavaroihisi kaikki särkyvät, arvokkaat ja välttämättömät tavarat sekä lääkkeet. Kuljetukseen jätettävä matkatavara siirretään yön aikana sataman terminaaliin josta se noudetaan laivasta poistuessa. Voitte myös osallistua Express Check out ohjelmaan ja kuljettaa kaikki matkatavarat itse ulos laivasta jolloin niitä ei tule jättää hytin oven ulkopuolelle viimeisenä risteilyiltana.


Lentomatkalle risteilyn jälkeen

Jos olet varannut matkasi itse, varmista että sinulla on riittävästi aikaa maihintulon ja lennon lähdön välillä. Risteilykeskus ei ota vastuuta matkailijan itse järjestämistä paluulennoista. Itse ostettuja lentolippuja ei välttämättä voi muuttaa.

 

Internet

Useimmilla aluksilla on koko laivan kattava maksullinen Wi-Fi. Celebrity iLoungessa on tarjolla Internet-yhteys ympäri vuorokauden. Laivalla on tarjolla erilaisia Internet-paketteja. Tarkemmat hintatiedot saat laivan henkilökunnalta.

 

Tarvitsenko matkavakuutuksen?

Suosittelemme kaikille matkustajillemme kattavaa matkavakuutusta. Keskustele matkan aikana tarvitsemistasi vakuutuksista oman vakuutusyhtiösi kanssa.

 

Mitä passi- ja viisumivaatimuksia matkalla tulee huomioida?

Varmista aina etukäteen, mitä passi- ja viisumivaatimuksia vierailukohteissa on. Voit olla suoraan yhteydessä ko. maan suurlähetystöön tai edustustoon tai selvittää asian matkatoimistolta. Kaikilla matkustajilla tulee olla voimassa oleva passi riippumatta millä risteilyllä matkustetaan. Passin tulee olla voimassa ainakin kuusi kuukautta matkan päättymisen jälkeen.

 

Huom! USA:n viranomaismääräysten mukaisesti jokaisella maahan saapuvalla Suomen kansalaisella tulee olla oma, koneellisesti luettava passi ja siinä tulee olla digitaalinen valokuva. Passi on koneellisesti luettava kun sen tietosivun alalaidassa on kaksi tekstiriviä, joissa on passia koskevat tiedot merkittynä kirjaimin ja > -merkein. Tällaisella passilla voi matkustaa USA:han niin kauan kuin passi on voimassa ja muuten kunnossa. 26.10.2006 jälkeen myönnetyissä passeissa tulee lisäksi olla biotunniste, johon passin haltijan henkilötiedot on integroitu. Kaikki Suomessa myönnetyt uudet 5 vuoden ja vanhat 10 vuoden passit täyttävät nämä edellytykset. Useissa maissa (esim. USA) kaikki maahantulijat kuvataan ja heiltä otetaan sormenjäljet. Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja EU-komission päätöksen perusteella antamaan tiettyjen maiden (mm. USA) maahantuloviranomaisille pääsyn jokaisen matkustajan varaus- ja lentotietoihin. Tietoja käytetään turvallisuustarkoituksiin. USA:n tulli- ja rajavartiolaitos (Department of Homeland Security / Customs and Border Protection) on ottanut käyttöön elektronisen hyväksymismenettelyn USA:han matkaavia varten.

 

Matkustajan tulee tehdä ESTA-hyväksyntä Internetin kautta viimeistään 72 tuntia ennen matkaansa. 8.9.2010 alkaen ESTA-hyväksyntä on maksullinen. Maksun suuruus on USD 14 ja se peritään luottokorttimaksuna hakemuksen yhteydessä. ESTA-hyväksyminen on voimassa kaksi vuotta tai lyhyemmän ajan, mikäli passi vanhenee ennen sitä tai passin tiedot muuttuvat. ESTA-hyväksynnnän puuttuessa voidaan matkustajilta evätä pääsy koneeseen. ESTA hakemuksen voi tehdä oheisen linkin kautta.

 

Nimesi kirjoitetaan matkalippuun juuri sellaisessa muodossa kuin se lukee passisi koneellisesti luettavassa osiossa (esim. Haemaelaeinen). Lennolle tai risteilylle lähtösi voidaan estää mikäli lentolipussa on eri nimi kuin passissa. Joissakin maissa vaaditaan kuvallinen henkilöllisyystodistus, jos nouset maihin risteilyn aikana. Tähän tarkoitukseen soveltuu hyvin esimerkiksi valokopio passin kuvasivusta.

 

Tarvitaanko matkalle lääkärintodistus terveydentilasta?

Ota yhteyttä lääkäriisi ja pyydä tietoa matkakohteiden mahdollisista terveysuhista. Olet itse vastuussa, että esimerkiksi rokotusohjelmasi on kunnossa. Jos olet raskaana, voit osallistua risteilylle 23. raskausviikkoosi saakka. Jos raskausviikkosi ylittävät 24. viikon vielä risteilyn aikana, et voi valitettavasti osallistua risteilylle. Raskaana olevien tulee esittää lääkärintodistus terveydentilastaan. Todistuksesta tulee käydä ilmi raskausviikko sekä onko matkalle lähtevä riittävässä kunnossa matkustaakseen.


Risteilyvieraat, joilla on terveysongelmia, liikunta- tai muu fyysinen rajoite

Sinun täytyy olla lääketieteellisesti ja fyysisesti riittävän kunnossa voidaksesi osallistua risteilylle, jotta matka ei uhkaa sinun tai muiden matkustajien terveyttä. Ilmoita heti risteilyä varatessasi tai mahdollisimman pian sen jälkeen jälleenmyyjällesi kirjallisesti kaikista terveyteesi liittyvistä rajoitteista, jotka ovat ilmenneet ennen matkaa tai voivat ilmetä matkan aikana, ja jotka voivat vaikuttaa tai vaikuttavat risteilyn sujumiseen kannaltasi. Tämä ohje koskee myös apuvälineiden tai terveys- ja hyvinvointipalveluiden käyttöä. Varustamo pyytää kertomaan kaiken terveyttä koskevan informaation mahdollisimman tarkasti. Osa hyteistä on varusteltu huomioiden erilaiset liikuntaesteet, näkö- ja kuulorajoitteet. Näitä hyttejä tarjotaan tietyillä kansilla. Pyörätuolilla liikkuvien vieraiden täytyy ottaa mukaan oma pyörätuolinsa. Varustamo kertoo mihin laivan osiin pyörätuolilla ei pääse tai mihin risteilytoimintaan osallistuminen on liikuntaesteiselle hankalaa. Tietyt toiminnat, kuten maihinnousu satamissa, minne mennään erillisellä kuljetusaluksella, voivat olla pyörätuolilla liikkuville mahdottomia. Kaikkien liikuntaesteisten ja terveydellisistä haitoista kärsivien matkustajien tulee kuitenkin voida liikkua ja pitää huolta itsestään omatoimisesti tai heillä pitää olla oma avustaja mukanaan. Celebrity Cruises pidättää oikeuden kieltää matkustamisen risteilyillä sellaisilta henkilöiltä, joiden ei katsota olevan henkisesti tai fyysisesti riittävässä kunnossa matkaa varten. Sama koskee matkustajia, jotka vaativat lääketieteellistä hoitoa tai avustajan, jollaista laivalla ei ole tarjota.


Voidaanko matkustamiseni laivalla kieltää?

Matkustaminen voidaan kieltää, jos muiden matkustajien tai henkilökunnan turvallisuus koetaan uhatuksi.

 

 

Katevaraukset tilillä

 

Varustamo saattaa tehdä hyttitilillesi liitetyltä luottokortilta katevarauksia. Nämä katevaraukset tehdään kortin voimassaolon varmistamiseksi. Siinä vaiheessa kun hyttitilisi loppulaskusi on suoritettu, varustamo poistaa katevaraukset. Jokaisen erillisen korttiyhtiön tulee suorittaa tämä toimenpide omissa järjestelmissään. Yleensä katevarausten poistumiseen menee 7-14 arkipäivää ja varustamo ei pysty vaikuttamaan asiaan. Kun korttiyhtiö on poistanut katevarauksen, varat ovat jälleen käytettävissäsi.

VERTAILE, SÄÄSTÄ JA VARAA ONLINE

 Yli 12 000 risteilyvaihtoehtoa!


  Risteilykeskuksen blogissa risteillään kaikilla maailman merillä. Tutustu!