Hyvä asiakkaamme, huomioittehan, että asiakaspalvelumme on suljettuna pääsiäisenä 29.3.–1.4.

Royal Caribbeanin matkaehdot

Nämä erityisehdot koskevat Risteilykeskuksen välittämiä Royal Caribbeanin risteilymatkoja.

Sopimuksen syntyminen ja maksuehdot

Matkasopimus syntyy, kun matkustaja on matkan tilattuaan maksanut varausmaksun. Mikäli matka varataan loppumaksun viimeisen maksupäivän jälkeen, koko matkan hinta on maksettava matkaa varattaessa. Mikäli matkustaja ei suorita maksuja määräajassa, Risteilykeskuksella on oikeus peruuttaa matkavaraus.

Ennen 2.4.2024 tehdyt varaukset

Royal Caribbeanin risteilyillä varausmaksu on 200 €/hlö. Varatessasi minisviitin tai sviitin, varausmaksu on 10 % risteilyn hinnasta (kuitenkin vähintään 200 €/hlö). Loppumaksu on suoritettava 65 vrk ennen matkan alkua. Joulun tai vuodenvaihteen ylittävistä risteilyistä (Holiday Sailings) loppumaksu on maksettava jo 100 vrk ennen matkan alkua.

2.4.2024 alkaen tehdyt varaukset

Royal Caribbeanin 1–5 yön risteilyillä varausmaksu on 100 €/hlö. Vähintään 6 yön risteilyillä varausmaksu on 165 €/hlö. Osalla vähintään 15 yön risteilyillä varausmaksu voi olla korkeampi. Varausmaksun suuruus ilmoitetaan varauksen teon yhteydessä. Varatessasi minisviitin tai sviitin, varausmaksu on 10 % risteilyn hinnasta. Loppumaksu on suoritettava 70 vrk ennen matkan alkua. Osalla risteilyistä loppumaksun eräpäivä saattaa olla aiemmin. Poikkeukset ilmoitetaan varauksen teon yhteydessä.

Matkaliput ja vahvistus

Lasku on vahvistus matkustajan varaamasta matkasta. Asiakkaan velvollisuus on matkaa varatessaan antaa nimitietonsa, kuten ne on kirjoitettu matkalla mukana olevan passin koneellisesti luettavassa osassa, kuvasivun alalaidassa (esim. HAEMAELAEINEN HEIKKI). Mahdollinen yhdysetunimi tai yhdyssukunimi tulee ilmoittaa kokonaisuudessaan. Toisia etunimiä ei tarvita. Matkustajan on tarkistettava laskusta ja matkustusasiakirjoista hotelli-, laiva-, lento- ja lähtöpäivätietojen sekä omien tietojensa (nimi, sukupuoli, syntymäaika ym.) oikeellisuus. Mahdollisista virheistä on ilmoitettava välittömästi Risteilykeskukselle. Matkaliput toimitetaan matkustajille viimeistään 3 viikkoa ennen matkan alkua.

Matkustajan oikeus peruuttaa matka tai muuttaa matkaa ilman erityistä syytä

Asiakkaan peruuttaessa matkavarauksensa katsotaan peruutusajankohdaksi se hetki, jolloin Risteilykeskus saa tiedon peruutuksesta. Peruutus tulee tehdä Risteilykeskuksen aukioloaikana arkisin klo 9.00–17.00 sähköpostitse. Mikäli kyseessä on lähilähtö ja peruutus tapahtuu Risteilykeskuksen aukioloaikojen ulkopuolella, tulee peruutuksesta ilmoittaa myös suoraan varustamolle/lentoyhtiölle.

Peruutuskulut

Ennen 2.4.2024 tehdyt varaukset

Peruutuskulut, kun peruutus tapahtuu:

  • viimeistään 31 vrk ennen matkan alkua: 50 €/henkilö
  • 30–16 vrk ennen matkan alkua: 100 €/henkilö
  • 15–3 vrk ennen matkan alkua: 50 % matkan hinnasta
  • myöhemmin kuin 3 vrk ennen matkaa: 100 % matkan hinnasta

Lisäksi peritään Risteilykeskuksen toimistokulut 50 €/hytti.

2.4.2024 alkaen tehdyt varaukset

Peruutuskulut, kun peruutus tapahtuu:

  • viimeistään 55 vrk ennen matkan alkua: varausmaksu
    • 1–5 yön risteilyillä 100 €/hlö
    • Vähintään 6 yön risteilyillä 165 €/hlö
  • 54–36 vrk ennen matkan alkua: 50 % matkan hinnasta
  • 35–20 vrk ennen matkan alkua: 75 % matkan hinnasta
  • 19–0 vrk ennen matkan alkua: 100 % matkan hinnasta

Lisäksi peritään Risteilykeskuksen toimistokulut 50 €/hytti.

Muutokset matkavaraukseen

Yli 42 vrk ennen matkan alkua asiakas voi muuttaa risteilyn lähtöpäivää, varustamon laivaa, hyttiluokkaa tai risteilyn kestoa maksamalla muutoskulun 30 €/hlö, Risteilykeskuksen palvelumaksun 50 €/muutos sekä mahdolliset risteilyn hintaan liittyvät hinnankorotukset. Myöhemmin tapahtuvia muutoksia käsitellään matkan peruutuksena ja uuden tilaamisena. Nimitietoja voi muuttaa vielä 4 vrk ennen lähtöä. Muutoskulu on 30 €/hlö sekä Risteilykeskuksen palvelumaksu 20 €/muutos.

Hinnat ja hintamuutokset

Hinnat on annettu euroina, ellei muuta ole mainittu. Hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on mainittu matkan ”hintaan sisältyy” -kohdassa. Laivayhtiöt saattavat muuttaa hintojaan matkan varaamisen jälkeen, jos verot nousevat. Poikkeustapauksissa saatetaan asiakkaalta joutua perimään lisämaksu laivahintojen äkillisen muutoksen sitä vaatiessa.

Palvelumaksut

Risteilyhinnat eivät sisällä palvelurahoja laivan henkilökunnalle. Palvelurahan suositeltu määrä on 18,00 USD (20,50 USD sviitissä) per hlö/päivä. Summa lisätään automaattisesti matkustajan hyttitilille ja maksetaan laivalla. Asiakas voi myös halutessaan maksaa palvelurahan ennen risteilylle lähtöä. Huomioithan, että mikäli valitset My Time Dining -ruokailuvaihtoehdon risteilyllesi, palvelurahat lisätään automaattisesti risteilyn hintaan. Tässä tapauksessa palvelurahojen maksamista ei voi jättää laivalle, vaan ne tulee maksaa loppumaksun yhteydessä. 18 prosentin palvelumaksu lisätään kaikkien juomaostojen sekä kauneus- ja terveyspalveluiden ostojen kuitteihin ja laskutetaan automaattisesti Sea Pass -tililtäsi.

Lentomatka risteilyn yhteydessä

Jos lentomatka ei ole varustamon järjestämä, asiakas on itse vastuussa risteily- ja lentoaikataulujen yhteensovittamisesta niin meno- kuin paluumatkalla. Voit aina varmistaa asiakaspalvelusta lentoaikojen soveltumisesta risteilysi aikatauluun.

Myöhästymiset, hintojen tai matkareittien muutokset

Risteilykeskus ei voi valitettavasti taata, että laivat käyvät kaikissa ilmoitetuissa satamissa tai seuraavat ilmoitettua matkareittiä. Laivayhtiöllä ja laivojen kapteeneilla on oikeus poiketa risteilyreitistä ja vaihtaa toiseen laivaan tai satamaan. Emme ole myöskään vastuussa ennakkoon ilmoitetuista saapumis- ja lähtöajoista. Muutoksissa otetaan aina huomioon asiakkaiden edut ja turvallisuus, mutta muutoksia ei korvata.

Raskaana olevat matkustajat

Jos olet raskaana, voit matkustaa 23. raskausviikolle saakka. Jos ylität 24. raskausviikon matkan aikana, et voi valitettavasti lähteä risteilylle.

Ikärajat risteilylle

Lasten tulee olla vähintään 6 kuukauden ikäisiä risteilyn lähtöpäivänä. Joillakin reiteillä, kuten Atlantin ylityksillä ja Havaijilla, lapsen tulee olla vähintään vuoden ikäinen. Tämä koskee myös risteilyjä, joissa on kolme tai useampi peräkkäinen meripäivä. Ikä lasketaan risteilyn ensimmäisestä päivästä. Alle 21-vuotiaat voivat matkustaa risteilyllä tai majoittua omaan hyttiin vain, jos samassa matkaseurueessa on vanhempi, muu huoltaja tai joku muu 21 vuotta täyttänyt. Alle 18-vuotiaan hytin tulee olla vanhemman tai muun huoltajan hytin vieressä tai sitä vastapäätä. Alaikäisen, joka ei ole täyttänyt 18 vuotta risteilyn alkaessa, täytyy matkustaa ainakin yhden vanhemman tai 21 vuotta täyttäneen huoltajan kanssa. Vaihtoehtoisesti hän voi matkustaa suuremman ryhmän mukana, jossa ainakin yksi henkilö on täyttänyt 21 vuotta ja on alaikäisen matkustajan vanhemman tai huoltajan valtuuttama. Valtuutus tulee esittää kirjallisena ja allekirjoituksella vahvistettuna. Jollei kirjallista vahvistusta esitetä, alaikäinen ei voi nousta laivaan tai osallistua risteilylle. HUOM! Muilla kansainvälisillä risteilyillä ikäraja omalle hytille on 18-vuotta (esim. Euroopan- ja Dubain-risteilyt)!

Risteilykeskus ei ota vastuuta matkan peruuntumisesta aiheutuneista kuluista tai korvaa matkan hintaa alaikäiselle, matkan maksaneelle henkilölle tai seurueelle, jonka oli tarkoitus matkustaa alaikäisen kanssa, jos peruutus johtuu puutteellisesta valtuutusasiakirjasta. Avioparit, joiden toinen osapuoli on täyttänyt 18 ja toinen on matkan alkaessa vähintään 21-vuotias, voivat varata oman hytin. Heidän tulee esittää vihkitodistus varausta tehdessään. Laivalla on oleskelualueita, joissa on ikäraja. Täydellinen selvitys oleskelutilojen ikärajoista löytyy laivan päiväohjelmasta, jonka saat vastaanotosta.

Matkustaminen ilman huoltajia/toista huoltajaa tai jos lapsella on eri sukunimi kuin huoltajalla

Jos alle 18-vuotias matkustaa vain toisen virallisen huoltajan kanssa, tulee mukana olla mahdollisen toisen huoltajan kirjallinen lupa lapsen matkalle osallistumiseen sekä kopio luvan allekirjoittaneen vanhemman passista. Mukana on myös hyvä olla lapsen englanninkielinen virkatodistus, josta käy ilmi lapsen huoltajat. Jos taas lapsi matkustaa vanhemman tai vanhempien kanssa, joilla on eri sukunimi kuin lapsella, on edellä mainittu englanninkielinen virkatodistus otettava mukaan matkalle.

Jos alle 18-vuotias matkustaa ilman vanhempia, lähtöselvityksessä on näytettävä lapsen passi (sekä tarvittaessa viisumi), vanhempien allekirjoittama lupa siitä, että lapsella on lupa matkustaa kyseisen matkaseurueen kanssa sekä kopio luvan allekirjoittaneen vanhemman passista ja lapsen virkatodistus. Asiakirjassa täytyy olla myös lupa välittömiin lääkärin määräämiin lääketieteellisiin toimenpiteisiin tarpeen vaatiessa.

Huom! Sääntöjä sovelletaan myös silloin, kun alaikäinen matkustaa sukulaisten tai ystävien seurassa. Kaikkien asiakirjojen tulee olla kirjoitettu englanniksi, ja ne on otettava mukaan lähtöpäivänä satamassa tehtävään lähtöselvitykseen.

Esimerkkilomake on saatavilla täällä.
Lue lisää Ulkoministeriön sivuilta.

Passi- ja viisumivaatimukset

Varmista aina etukäteen, mitä passi- ja viisumivaatimuksia vierailukohteissa on. Voit olla suoraan yhteydessä ko. maan suurlähetystöön tai edustustoon. Kaikilla matkustajilla tulee olla voimassa oleva passi riippumatta millä risteilyllä matkustetaan. Huom! Passin tulee olla voimassa ainakin kuusi (6) kuukautta matkan päättymisen jälkeen.

Huom! USA:n viranomaismääräysten mukaisesti jokaisella maahan saapuvalla Suomen kansalaisella tulee olla oma, koneellisesti luettava passi ja siinä tulee olla digitaalinen valokuva. Passi on koneellisesti luettava kun sen tietosivun alalaidassa on kaksi tekstiriviä, joissa on passia koskevat tiedot merkittynä kirjaimin ja > -merkein. Tällaisella passilla voi matkustaa USA:han niin kauan kuin passi on voimassa ja muuten kunnossa. 26.10.2006 jälkeen myönnetyissä passeissa tulee lisäksi olla biotunniste, johon passin haltijan henkilötiedot on integroitu. Kaikki Suomessa myönnetyt uudet 5 vuoden ja vanhat 10 vuoden passit täyttävät nämä edellytykset. Useissa maissa (esim. USA) kaikki maahantulijat kuvataan ja heiltä otetaan sormenjäljet. Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja EU-komission päätöksen perusteella antamaan tiettyjen maiden (mm. USA) maahantuloviranomaisille pääsyn jokaisen matkustajan varaus- ja lentotietoihin. Tietoja käytetään turvallisuustarkoituksiin. USA:n tulli- ja rajavartiolaitos (Department of Homeland Security / Customs and Border Protection) on ottanut käyttöön elektronisen hyväksymismenettelyn USA:han matkaavia varten.

Matkustajan tulee tehdä ESTA-hyväksyntä Internetin kautta viimeistään 72 tuntia ennen matkaansa. 8.9.2010 alkaen ESTA-hyväksyntä on maksullinen. Maksun suuruus on USD 21 ja se peritään luottokorttimaksuna hakemuksen yhteydessä. ESTA-hyväksyminen on voimassa kaksi vuotta tai lyhemmän ajan, mikäli passi vanhenee ennen sitä tai passin tiedot muuttuvat. ESTA-hyväksynnän puuttuessa voidaan matkustajilta evätä pääsy koneeseen. ESTA hakemuksen voi tehdä oheisen linkin kautta.

Nimesi kirjoitetaan matkalippuun juuri sellaisessa muodossa kuin se lukee passisi koneellisesti luettavassa osiossa (esim. Haemaelaeinen). Lennolle tai risteilylle lähtösi voidaan estää, mikäli lentolipussa on eri nimi kuin passissa. Joissakin maissa vaaditaan kuvallinen henkilöllisyystodistus, jos nouset maihin risteilyn aikana. Tähän tarkoitukseen soveltuu hyvin esimerkiksi valokopio passin kuvasivusta.

Force Majeure

Varustamo ei ota vastuuta tai maksa korvauksia tilanteissa, joissa risteily tai luvatut palvelut peruuntuvat johtuen olosuhteista, joihin ei voi vaikuttaa (Force Majeure). Force Majeure -tilanteissa varustamo tai kyseessä olevan palvelun toimittaja joutuu tilanteeseen, jota ei ole voitu estää tai ennustaa kaikista varmennustoimenpiteistä huolimatta. Näitä tilanteita ovat mm. sota tai sodanuhka, terroriteot tai niiden uhka, mellakat tai levottomuudet, lakot, luonnon- tai ydinkatastrofit, tulipalot, epäsuotuisat sääolosuhteet, terveysuhat ja epidemiat sekä muut olosuhteet, joihin ei voi vaikuttaa.

Reklamaatiot ja niiden määräajat

Jos koet, että et ole saanut sopimuksen mukaista palvelua, tulee sinun ilmoittaa siitä välittömästi. Ilmoita mahdollisista puutteista ja virheistä henkilökunnalle laivaan nousun jälkeen. Voit menettää reklamaatio-oikeuden, jos puutteista ei ilmoiteta laivalla. Reklamaatio toimitetaan Risteilykeskukselle aina kirjallisessa muodossa viimeistään kuukausi matkan päättymisen jälkeen. Risteilykeskus käsittelee reklamaation ja vastaa kirjallisesti 3 kuukauden kuluessa. Risteilykeskus ei ota vastaan muiden puolesta tehtyjä reklamaatioita. Reklamaation tulee olla yhden tai useamman matkalle osallistuneen allekirjoittama.

Palautukset käyttämättä jääneistä palveluista

Jos matkustaja ei käytä jotain maksamaansa palvelua, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.

Sopimuskumppani

RCL Cruises LTD Norway
Postboks 114 Lilleaker, Mustadsvei 1
0216 Oslo, Norge

Royal Caribbean International kuuluu norjalaiseen matkatakuujärjestelmä Reisegarantifondetiin.

Välittävä matkatoimisto

Travel Specialist Group Oy – Risteilykeskus
Eerikinkatu 27, 00180 Helsinki

Travel Specialist Group Oy on Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n jäsen numero 42212
Travel Specialist Groupin kaupparekisterinumero on 531.816.