Risteilykeskus » Risteilyvarustamot » Royal Caribbean » Royal Caribbean infosivut » Hyvä tietää

takaisin

Hyvä tietää


Pukeutumiskoodi

Päiväksi tarvitset mukavat vaatteet ja illalle hieman siistimmät.

 

Vaatteet iltakäyttöön: Illalla miehet voivat pukeutua esimerkiksi pikeepaitoihin ja housuihin, naiset esimerkiksi mekkoon tai hameeseen, housuihin ja puseroon.

 

Juhlavaatteet: Naiset voivat pukeutua leninkiin tai housupukuun, miehet pikkutakkiin. Muodollisemmissa tilaisuuksissa naisilla toivotaan olevan juhlavampi cocktail- tai iltapuku ja miehillä puku ja solmio. Suosittelemme, että pakkaat käsimatkatavaroihin sen, mitä tarvitset heti laivaan noustuasi. Matkatavarasi toimitetaan suoraan hyttiin, mutta se saattaa kestää joitakin tunteja, sillä matkatavaroiden toimitus tapahtuu vasta laivan lähdettyä maista.

 

Liput ja matkustusasiakirjat

Liput toimitetaan, kun matka on maksettu kokonaisuudessaan, kuitenkin viimeistään 3 viikkoa ennen matkalle lähtöä. Ryhmämatkalle osallistuville matkustajille matkaliput toimitetaan viimeistään viikkoa ennen matkaa.

 

Koska noustaan laivaan?

Löydät lähtöselvitys- ja muut laivaan nousuun liittyvät aikataulut risteilylipuistasi. Laivalle on saavuttava hyvissä ajoin (viimeistään 90 minuuttia ennen sen lähtöä). Jos saavut myöhässä, tilauksesi katsotaan peruutetuksi, eikä sinulla ole oikeutta lippuhinnan takaisinmaksuun.

 

Kuinka teen lähtöselvityksen - Online Check-in

Jos olet tehnyt lähtöselvityksen netissä, ota mukaasi allekirjoittamasi Set Sail Pass -asiakirja ja passisi. Mene niiden kanssa lähtöselvitykseen, missä asiakirjasi tarkastetaan. Saat sieltä henkilökohtaisen Sea Pass -korttisi, joka toimii sekä henkilötodistuksena, hytin avaimena että maksuvälineenä laivalla. Sea Pass -kortti kertoo myös pöytänumerosi ja istumapaikkasi illallispöydässä. Pöytänumerosta ei ole mainintaa, jos olet valinnut My Time Diningin.

 

Jos et ole tehnyt lähtöselvitystä internetissä, ota mukaan risteilyliput ja passisi ja ilmoittaudu lähtöselvitykseen satamaterminaalissa. Varustamon edustajat tekevät lähtöselvityksen ja antavat sinulle Sea Pass -kortin. Voit nousta laivaan, kun kaikki välttämättömät kaavakkeet on täytetty ja olet saanut oman Sea Pass -korttisi. Jotta matkalle lähtösi olisi mahdollisimman sujuvaa, lähtöselvitys tehdään etukääteen osoitteessa www.royalcaribbean.fi. Lähtöselvityksen löydät "Ennen matkaa" -infosivulta kohdasta Online Check-In. Tee lähtöselvitys hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään 4 päivää ennen matkaa.

 

Kuinka maksan ostokseni matkan aikana?

Laivalla käytettävä valuutta on Yhdysvaltain dollari. Kaikilla laivoilla on käytössä käteisvapaa maksujärjestelmä — Sea Pass, joka yksinkertaistaa maksamista laivalla. Sinulle luodaan laivalle oma Sea Pass -tili. Tiliä varten tarvitaan maksu- tai luottokortti, joka yhdistetään automaattisesti omaan Sea Pass -korttiisi. Kaikki risteilymatkustajat saavat oman Sea Pass- kortin, jolta laivalla tehdyt ostokset veloitetaan. Saat matkan lopussa hyttiisi tarkistettavaksi listan kaikista laivalla tekemistäsi ostoksista. Voit itse valita millä valuutalla luottokorttiasi veloitetaan. Viimeisen risteily-yön ja aamun ostokset eivät näy loppulaskussa. Muistutukseksi myös, että laivalla käytetty valuuttakurssi saattaa erota oman pankkisi valuuttakurssista.

 

Joitakin laivan palveluita, kuten pelejä tai muuta toimintaa kasinolla, ei voi maksaa Sea Pass -kortilla. Näissä palveluissa maksuvälineenä on käteinen ja käytettävänä valuuttana Yhdysvaltain dollari. Kaikilla aluksilla on pankkiautomaatteja (palvelumaksu 5 USD). Tällä hetkellä laivalla hyväksytään seuraavat luottokortit: VISA, Mastercard, Diners ja American Express. Huomioithan, että varustamo tekee Sea Pass –tiliin liitettyyn luottokorttiin katevarauksia matkan aikana valvoaksemme, että luottokortilla riittää katetta. Kun olet maksanut laivalla tekemiesi ostosten loppumaksun, varaukset poistetaan. Käsittelyaika on noin 7-14 päivää, eikä sitä voi valitettavasti nopeuttaa. Varat ovat taas normaalisti käytössäsi, kun luottokorttiyhtiö on suorittanut maksuvarauksesi laivayhtiölle.

 

Sähkölaitteiden käyttö ja vaatehuolto

Laivan sähkövirta on 110/220. Suomalaiset sähkölaitteet sopivat suoraan hytissä olevaan pistorasiaan ilman adapteria. Kaikissa hyteissä on hiustenkuivaajat. Laivalla on tarjolla maksulliset pesulapalvelut, kemiallinen pesu sekä silityspalvelu. Hinta vaihtelee palvelun mukaan. Saat hyttihenkilökunnalta lisää tietoa hinnoista. Sähkölaitteiden pakkaamista suositellaan matkatavaroiden joukkoon, ei käsimatkatavaroihin.

 

Mitä en saa tuoda laivalle?

Laivalle ei ole luvallista tuoda silitysrautaa, kynttilöitä, aseita, korkkiruuveja, kahvin- tai vedenkeitintä, sähkömuuntajaa, paloherkkiä aineita, räjähteitä, kuten ilotulitteita, jääkiekkomailoja, laittomia huumeita, alkoholia*, rulla- tai surffilautoja.

*Lähtösatamasta saa tuoda viiniä/kuohuviiniä 2 pulloa/hytti.

 

Mitä palveluita laivoilla on lapsiperheille?

Lapsille tarkoitettu Adventure Ocean tarjoaa maksutonta ja ohjattua toimintaa lapsille ja nuorille 6 kuukaudesta 17 ikävuoteen. Yksityiskohdista ja ohjelma-aikatauluista saat lisää tietoa Royal Caribbeanilta. Lapset eivät saa leikkiä ilman valvontaa kannella, oleskelutiloissa tai tanssilattioilla, eikä varsinkaan iltaisin. Lapsilla ei ole lupa liikkua tietyissä laivan osissa kuten kasinolla.

 

Lastensänkyjä on saatavilla, mutta pussilakanat, tyynyt ja vuodevaatteet on tuotava itse mukanaan. Huomioithan, että hytin lattiatila on rajallinen. Laivalla voi saada lastenvahdin tuntikorvausta vastaan, jos henkilökuntaa riittää. Lastenvahtipalvelua ei voi varata etukäteen. Lastenhoitajat hoitavat vähintään 12-kuukauden ikäisiä lapsia, mutta on hyvä huomioida, että lastenhoitaja ei saa vaihtaa vaippoja. Kaikkien lasten, jotka ottavat osaa lapsille järjestettyyn ohjelmaan täytyy olla vähintään 3-vuotiaita ja tulla toimeen ilman vaippoja.

 

Vanhemmat osallistuvat kaikkein pienimpien lasten ohjelmaan, kuten Aqua Babies ja Aqua Tots -kerhoon. Amerikkalaisten terveyssäännösten mukaan vaippaikäiset lapset eivät saa uida uima-altaissa eikä porealtaissa, ei edes uimavaipoissa. Osasta lapsille ja nuorille tarkoitetuista aktiviteeteista peritään pieni maksu. Varustamo suosittelee, että pikkulasten vanhemmat varaavat laivalle mukaan lastenruokaa, vaippoja ja lasten omat hygieniatuotteet.

 

Laivalla noudatettavat ikärajat:

 

Luistinrata: Alle 6-vuotiaat vain aikuisen seurassa

Kiipeilyseinä Yli 6-vuotiaille, pituusrajoitus, varusteet laivalla

Flow Rider: pituusrajoitus, varusteet laivalla

Uima-allas: pituusrajoitus

Solarium: 16-vuotta

Adventure Ocean: 3-17 vuotta, ei vaippaikäisille

Teatteri: Alle 16-vuotiaat vain aikuisen seurassa

Porealtaat: Alle 16-vuotiaat vain aikuisen seurassa

ShipShape fitnesscenter -kuntosali: Yli 16-vuotialle

ShipShape Spa hieronnat ja hoidot: Yli 18-vuotialle

Yökerho ja disco: yli 18-vuotiaille

Baarit: yli 18-vuotiaille, alaikäiset aikuisen seurassa

Alkoholi: 21 vuotta (18 vuotta risteilyillä jotka eivät lähde tai vieraile Yhdysvalloissa) Kasino: 18 vuotta

 

Joillakin matkareiteillä voidaan noudattaa eri ikärajoja.

 

Koska laivoilla suoritetaan ajoittain ylläpitotöitä, varustamo ei voi taata, että kaikki aktiviteettialueet ja laitteet ovat aina avoinna. Varustamo ei voi myöskään taata, että aktiviteetteihin tarkoitetuilla alueilla on tilaa aivan kaikille osallistujille.

Koska laivoilla noudatetaan Yhdysvaltojen terveysviranomaisten ohjeita, vaippaikäiset eivät saa uida uima- eivätkä porealtaissa, oleskella urheilukentillä, porealtaissa, liukumäissä tai spa-alueella. Altaiden käyttökielto koskee myös pikkulapsia, jotka uivat uimiseen erityisesti tarkoitetuissa vaipoissa. Laivoille on järjestetty muuta tekemistä, johon vaippaikäiset ja heidän vanhempansa voivat osallistua. Ota meihin yhteyttä saadaksesi lisää tietoa.

 




Koska ja missä laivalla syödään?

Kaikki ateriat — aamiainen, lounas ja päivällinen — sisältyvät hintaan. (Huom. ei koske erityisravintoloita.) Ruokaa tarjoillaan ympäri vuorokauden. Ruokasalissa on kaksi kattausta. Jos suosit jompaakumpaa vaihtoehtoa toista enemmän, ota tämä esiin jo varausta tehdessäsi. Huomioi kuitenkin, että Royal Caribbean ei voi taata sinulle haluamaasi istumapaikkaa ja kattausta, mutta teemme toki parhaamme noudattaessamme toiveitasi. Royal Caribbeanilla on vuodesta 2009 alkaen ollut My Time Dining -konsepti, joka tarjoaa mahdollisuuden valita, milloin haluat syödä.

 

Normaalit ruokailuajat laivoillamme ja pääravintolassa. Ajat saattavat vaihdella matkareitistä riippuen.

 

Aamiainen: Vapaat istumapaikat 07.30-11.00.

Lounas: vapaat istumapaikat 12.00-13.30.

Päivällinen: kaksi kattausta. Ajat vaihtelevat risteilykohtaisesti.

 

Lisäksi risteilyn varausvaiheessa on valittavissa My time dining –konsepti, jolloin voi itse valita myös illallisten ruokailuajankohdan.

 

Jos haluat vaihtelua ruoka-aikoihin tai pukeutua rennommin, voit osallistua aterioihin myös laivan muissa ravintoloissa. Katso ajat ja paikat päivittäisestä ohjelmastasi. Erityisaamiainen pitää sisällään Continental -aamiaisen, jonka voi tilata hyttiin 07.30 ja 10.00 välillä. Huonepalvelu-menu on tarjolla vuorokauden ympäri. Kello 24.00-05.00 välisistä tilauksista laskutamme pienen palvelumaksun. Sviiteissä asuvat vieraat voivat pyytää tarjoilun hyttiin kaikilla aterioilla.

 

Laivalla on myös erikoisravintoloita, joihin maksetaan 5-40 dollarin kattausmaksu.

 

Ilmoita varustamolle, jos noudatat erikoisruokavaliota tai sinulla on allergioita. Varustamo tekee kaikkensa voidakseen tarjota ruokavalioosi sopivaa ruokaa. Laivalla valmistetaan maukkaita aterioita myös kasvissyöjille ja lacto-ovo -ruokavaliota noudattaville.

Ben & Jerry’s-, Lattetudes- ja Starbucks -tuotteilla on omat hintansa, eivätkä ne sisälly risteilyn hintaan.

 

Kuinka paljon laivalla jätetään palvelumaksua eli tippiä?

Kaikilla laivoilla jätetään tarjoilu- ja hyttihenkilökunnalle tippiä. Tavallisimmin palvelumaksu lisätään risteilyn hintaan jo matkaa varatessa. Tipit maksetaan Yhdysvaltain dollareina (noin 13.50 USD päivässä henkilöä kohden ja 16.50 USD päivässä sviitissä asuvaa henkilöä kohden). 18 prosentin palvelumaksu lisätään lisätään kaikkien juomaostojen sekä kauneus- ja terveyspalveluiden ostojen kuitteihin ja laskutetaan automaattisesti Sea Pass -tililtäsi.

 

Entä jos sairastun laivalla?

Laivalla on lääkäriasema, jossa työskentelee yksi lääkäri ja ainakin yksi sairaanhoitaja. Laivalla tarjotut lääkäripalvelut ovat maksullisia, joten on suositeltavaa, että jokaisella matkustajalla on voimassa oleva sairaus- tai matkavakuutus, joka korvaa hoidon. Sen varalta, että matkavakuutuksesi ei kata kaikkea laivalla saamaasi hoitoa, säilytä kaikki kuitit voidaksesi neuvotella vakuutusyhtiösi kanssa kotiin palattuasi. Huomioi, että laivalla tarjottu terveydenhoito noudattaa Yhdysvaltojen lakeja, joten kaikki hinnat — lääkärin konsultaatio, tutkimukset, lääkkeet ja tarvittavat apuvälineet jne. — hinnoitellaan hoidon jälkeen. Hintoja ei voi siksi verrata kotimaan lääkäripalveluiden hintoihin. Merisairauteen lääkäriasema tarjoaa lääkkeet ilmaiseksi.


Saako laivalla polttaa?

Laiva on suurilta osin kokonaan savuton, mutta siellä on myös tupakointiin varattuja alueita kansilla. Sekä teatterit että ravintolat ovat savuttomia. Hyteissä polttaminen on kiellettyä. Myöskään hyttien parvekkeilla ei saa polttaa. Allergiahyttien saatavuutta ei voida valitettavasti taata.

 

Alkoholi laivalla ja alkoholin tuominen laivalle?

Alkoholia voi ostaa laivan kaikista baareista ja ravintoloista. Ikäraja on 21 vuotta, mutta Etelä-Amerikan ja Euroopan, Australian ja Aasian risteilyillä 18-20-vuotiaat voivat nauttia olutta tai viiniä. Kaikissa Royal Caribbeanin yksityisissä risteilysatamissa ikäraja alkoholille on 21 vuotta. Risteilyn lähtösatamasta voi tuoda laivaan 2 pulloa viiniä/kuohuviiniä per hytti. HUOM, ei muita alkoholijuomia! Varustamo perii pullonavausmaksun 15 USD, jos tuotua viiniä nautitaan muualla kuin hytissä. Risteilysatamista ja laivalta ostetut alkoholit otetaan säilöön matkan ajaksi ja palautetaan hyttiin risteilyn viimeisenä iltana.

 

Miten maissa tehtävät retket järjestetään?

Jos haluat saada kaikki irti satama- ja kohdevierailuistasi, on suositeltavaa että ilmoittaudut mukaan retkille. Kaikki retket ovat matkailun ja kohdepaikkojen asiantuntijoiden suunnittelemia. Hinnat vaihtelevat retkikohteesta toiseen. Voit varata retket varustamon internetsivujen kautta, viimeistään 4 päivää ennen matkalle lähtöä. Voit ilmoittautua retkelle myös laivalla, mikäli paikkoja on vielä jäljellä. Toinen vaihtoehto on, että nouset maihin ja tutustut vierailukohteeseen itsenäisesti.

 

Huomioi, että retkien lähtöajat saattavat muuttua. Tarvittaessa myös yhdistetään ryhmiä, jos ilmoittautuneita on liian vähän. Retkiä voidaan myös peruuttaa, jos osallistujamäärä on liian pieni.

 

Miten toimin risteilyn loppuessa?

Pakkaa matkatavarasi ja jätä ne hytin ulkopuolelle viimeisenä risteilyiltanasi. Hyttihenkilökunta antaa sinulle matkatavaroiden merkitsemiseen tarvittavat laput. Kirjoita jokaiseen lappuun selvällä käsialalla nimesi, kotiosoitteesi ja tarvittaessa lentosi tiedot. Pakkaa käsimatkatavaroihisi kaikki särkyvät, arvokkaat ja välttämättömät tavarat sekä lääkkeet. Kuljetukseen jätettävä matkatavara siirretään yön aikana sataman terminaaliin josta se noudetaan laivasta poistuessa. Voitte myös osallistua Express Check out ohjelmaan ja kuljettaa kaikki matkatavarat itse ulos laivasta jolloin niitä ei tule jättää hytin oven ulkopuolelle viimeisenä risteilyiltana.

 

Lentomatkalle risteilyn jälkeen

Jos olet varannut matkasi itse, varmista että sinulla on riittävästi aikaa maihintulon ja lennon lähdön välillä. Royal Caribbean ei ota vastuuta matkailijan itse järjestämistä paluulennoista. Itse ostettuja lentolippuja ei välttämättä voi muuttaa.

 

Saako minuun yhteyttä matkan aikana?

Laivalle voi soittaa numeroon +1 732 335 3285. Puhelua varten soittajalla tulee olla American Express tai Mastercard -luottokortti puhelun veloittamista varten. Puhelun minuuttihinta on 7,95 USD ja siihen lisätään paikallisen operaattorisi normaalit puhelu- ja ulkomaanpuhelumaksut. Palvelun hinta voi muuttua. Laivoilla on myös internetkahviloita, joissa risteilyvieraat voivat lähettää ja vastaanottaa sähköpostia ja surffata internetissä. Lisäksi useimmilla laivoilla on myös koko laivan kattava maksullinen langaton internetyhteys. Maksut veloitetaan Sea Pass -tililtäsi.

 

Hinnoittelu?

Kaikki risteilyhinnat ovat ”kelluvia” ja ne saattavat muuttua päivästä toiseen kunnes risteilyvaraukset vahvistetaan.

 

Tarvitsenko matkavakuutuksen?

On suositeltavaa, että kaikille matkustajilla on kattava matkavakuutus. Keskustele matkan aikana tarvitsemistasi vakuutuksista oman vakuutusyhtiösi kanssa.

 

Mitä passi- ja viisumivaatimuksia matkalla tulee huomioida?

Varmista aina etukäteen, mitä passi- ja viisumivaatimuksia vierailukohteissa on. Voit olla suoraan yhteydessä ko. maan suurlähetystöön tai edustustoon tai selvittää asian matkatoimistostasi. Kaikilla matkustajilla tulee olla voimassa oleva passi riippumatta millä risteilyllä matkustetaan. Passin tulee olla voimassa ainakin kuusi kuukautta matkan päättymisen jälkeen.

 

Huom! USA:n viranomaismääräysten mukaisesti jokaisella maahan saapuvalla Suomen kansalaisella tulee olla oma, koneellisesti luettava passi ja siinä tulee olla digitaalinen valokuva. Passi on koneellisesti luettava kun sen tietosivun alalaidassa on kaksi tekstiriviä, joissa on passia koskevat tiedot merkittynä kirjaimin ja > -merkein. Tällaisella passilla voi matkustaa USA:han niin kauan kuin passi on voimassa ja muuten kunnossa. 26.10.2006 jälkeen myönnetyissä passeissa tulee lisäksi olla biotunniste, johon passin haltijan henkilötiedot on integroitu. Kaikki Suomessa myönnetyt uudet 5 vuoden ja vanhat 10 vuoden passit täyttävät nämä edellytykset. Useissa maissa (esim. USA) kaikki maahantulijat kuvataan ja heiltä otetaan sormenjäljet. Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja EU-komission päätöksen perusteella antamaan tiettyjen maiden (mm. USA) maahantuloviranomaisille pääsyn jokaisen matkustajan varaus- ja lentotietoihin. Tietoja käytetään turvallisuustarkoituksiin. USA:n tulli- ja rajavartiolaitos (Department of Homeland Security / Customs and Border Protection) on ottanut käyttöön elektronisen hyväksymismenettelyn USA:han matkaavia varten.

 

Matkustajan tulee tehdä ESTA-hyväksyntä Internetin kautta viimeistään 72 tuntia ennen matkaansa. 8.9.2010 alkaen ESTA-hyväksyntä on maksullinen. Maksun suuruus on USD 14 ja se peritään luottokorttimaksuna hakemuksen yhteydessä. ESTA-hyväksyminen on voimassa kaksi vuotta tai lyhyemmän ajan, mikäli passi vanhenee ennen sitä tai passin tiedot muuttuvat. ESTA-hyväksynnnän puuttuessa voidaan matkustajilta evätä pääsy koneeseen. ESTA hakemuksen voi tehdä oheisenlinkin (https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html) kautta.

 

Nimesi kirjoitetaan matkalippuun juuri sellaisessa muodossa kuin se lukee passisi koneellisesti luettavassa osiossa (esim. Haemaelaeinen). Lennolle tai risteilylle lähtösi voidaan estää mikäli lentolipussa on eri nimi kuin passissa. Joissakin maissa vaaditaan kuvallinen henkilöllisyystodistus, jos nouset maihin risteilyn aikana. Tähän tarkoitukseen soveltuu hyvin esimerkiksi valokopio passin kuvasivusta.

 

Tarvitaanko matkalle lääkärintodistus terveydentilasta?

Ota yhteyttä lääkäriisi ja pyydä tietoa matkakohteiden mahdollisista terveysuhista. Olet itse vastuussa, että esimerkiksi rokotusohjelmasi on kunnossa. Jos olet raskaana, voit osallistua risteilylle 23. raskausviikkoosi saakka. Jos raskausviikkosi ylittävät 24. viikon vielä risteilyn aikana, et voi valitettavasti osallistua risteilylle. Raskaana olevien tulee esittää lääkärintodistus terveydentilastaan. Todistuksesta tulee käydä ilmi raskausviikko sekä onko matkalle lähtevä riittävässä kunnossa matkustaakseen.

 

Risteilyvieraat, joilla on terveysongelmia, liikunta- tai muu fyysinen rajoite

Sinun täytyy olla lääketieteellisesti ja fyysisesti riittävän kunnossa voidaksesi osallistua risteilylle, jotta matka ei uhkaa sinun tai muiden matkustajien terveyttä. Ilmoita heti risteilyä varatessasi tai mahdollisimman pian sen jälkeen jälleenmyyjällesi kirjallisesti kaikista terveyteesi liittyvistä rajoitteista, jotka ovat ilmenneet ennen matkaa tai voivat ilmetä matkan aikana, ja jotka voivat vaikuttaa tai vaikuttavat risteilyn sujumiseen kannaltasi. Tämä ohje koskee myös apuvälineiden tai terveys- ja hyvinvointipalveluiden käyttöä. Varustamo pyytää kertomaan kaiken terveyttä koskevan informaation mahdollisimman tarkasti. Osa hyteistä on varusteltu huomioiden erilaiset liikuntaesteet, näkö- ja kuulorajoitteet. Näitä hyttejä tarjotaan tietyillä kansilla. Pyörätuolilla liikkuvien vieraiden täytyy ottaa mukaan oma pyörätuolinsa. Varustamo kertoo mihin laivan osiin pyörätuolilla ei pääse tai mihin risteilytoimintaan osallistuminen on liikuntaesteiselle hankalaa. Tietyt toiminnat, kuten maihinnousu satamissa, minne mennään erillisellä kuljetusaluksella, voivat olla pyörätuolilla liikkuville mahdottomia. Kaikkien liikuntaesteisten ja terveydellisistä haitoista kärsivien matkustajien tulee kuitenkin voida liikkua ja pitää huolta itsestään omatoimisesti tai heillä pitää olla oma avustaja mukanaan. Royal Caribbean pidättää oikeuden kieltää matkustamisen risteilyillä sellaisilta henkilöiltä, joiden ei katsota olevan henkisesti tai fyysisesti riittävässä kunnossa matkaa varten. Sama koskee matkustajia, jotka vaativat lääketieteellistä hoitoa tai avustajan, jollaista laivalla ei ole tarjota.

 

Kansien pohjakartat ja hyttejä koskeva informaatio

Royal Caribbeanin nettisivuilta saat tietoa matkareiteistä ja laivalla matkustamisesta. Yksityiskohtaisempaa informaatiota ja vastaukset kaikkiin kysymyksiisi saat ottamalla yhteyttä Risteilykeskuksen asiakaspalveluun tai Royal Caribbeaniin.

 

Voidaanko matkustamiseni laivalla kieltää?

Laivan miehistö voi tehdä päätöksen kieltää matkustajan nousu laivaan. Näin voi tapahtua, jos laivaan nousu uhkaa matkustajan omaa, toisen matkustajan tai henkilökunnan terveyttä. Syynä voivat olla sairaus, epidemiavaara, epäsopiva käytös, puutteet matkustusasiakirjoissa tai muu syy, joka tekee osallistumisen risteilyyn mahdottomaksi. Vieraiden tulee olla fyysisesti ja psyykkisesti riittävässä kunnossa matkustaakseen risteilyillä. Sen lisäksi laivalla on sääntöjä toisten vieraiden sekä ja terveys- ja turvallisuussäännösten huomioimisesta. Jos sääntöjä rikotaan, miehistö voi pyytää niitä rikkonutta poistumaan aluksesta seuraavassa satamassa. Silloin laivalta poistettu matkustaja on itse vastuussa kaikista kuluista ja hänelle lankeavista maksuista.

 

Katevaraukset tilillä

Varustamo saattaa tehdä hyttitilillesi liitetyltä luottokortilta katevarauksia. Nämä katevaraukset tehdään kortin voimassaolon varmistamiseksi. Siinä vaiheessa kun hyttitilisi loppulaskusi on suoritettu, varustamo poistaa katevaraukset. Jokaisen erillisen korttiyhtiön tulee suorittaa tämä toimenpide omissa järjestelmissään. Yleensä katevarausten poistumiseen menee 7-14 arkipäivää ja varustamo ei pysty vaikuttamaan asiaan. Kun korttiyhtiö on poistanut katevarauksen, varat ovat jälleen käytettävissäsi.

VERTAILE, SÄÄSTÄ JA VARAA ONLINE

 Yli 12 000 risteilyvaihtoehtoa!


  Risteilykeskuksen blogissa risteillään kaikilla maailman merillä. Tutustu!