Hyvä asiakkaamme, huomioittehan, että asiakaspalvelumme on suljettuna pääsiäisenä 29.3.–1.4.

Hyvä tietää

Oletko ensi kertaa lähdössä risteilylle? Tästä löydät vastauksen useisiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Jos jokin jää vielä mietityttämään, asiakaspalvelumme auttaa mielellään.

Ennen risteily

Matkustajien tulee luoda itselleen Royal Caribbeanin asiakastili ennen risteilylle lähtöä (Guest Account). Asiakastilin voi luoda Royal Caribbean Internationalin omien nettisivujen tai sovelluksen kautta. Pääset tarkastelemaan asiakastilisi kautta tällä hetkellä voimassa olevia varauksiasi, menneitä risteilyjäsi sekä kanta-asiakastasoasi. Asiakastilin kautta pääset kirjautumaan myös Cruise Planner -palveluun, missä voit varata voimassa oleville risteilyillesi lisäpalveluita. Pääset luomaan asiakastilin oheisen linkin kautta: https://www.royalcaribbean.com/account/create

Voit hallinnoida omaa risteilyvaraustasi Cruise Planner -palvelun kautta. Cruise Planner on Royal Caribbeanin englanninkielisiltä nettisivuilta löytyvä palvelu, jonne pääset kirjautumaan risteilyvarauksesi vahvistumisen jälkeen. Cruise Planneriin kirjautuminen vaatii asiakastilin luomisen. Pääset kirjautumaan sivuille oheisen linkin kautta: https://www.royalcaribbean.com/account/create

Jos haluat ruokailla tai käydä katsomassa viihde-esityksiä juuri oman aikataulusi mukaan, suosittelemme tekemään niihin varaukset hyvissä ajoin ennen risteilylle lähtöä. Myös muut hintaan sisältyvät palvelut kannattaa varata ennen risteilylle lähtöä. Varauksista lähtee matkustajille vahvistus sähköpostitse. Lisämaksulliset palvelut maksetaan luottokortilla varauksen teon yhteydessä. Osa lisäpalveluista on etukäteen ostettuna edullisempia kuin laivalla.

Cruise Plannerin kautta voit muun muassa

  • tutkia risteilyvarauksesi tietoja ja tehdä lähtöselvityksen risteilylle
  • varata hintaan sisältyviä palveluita
    • My Time Dining -kattausaika à la carte -ravintolan illalliselle.
      • Suosittelemme ennakkovarausta isoille ryhmille ja seurueille.
    • illan viihde-esitykset
  • tehdä pöytävarauksia lisämaksullisiin erikoisravintoloihin
  • lisätä varaukselle lisämaksullisia palveluita kuten:
    • juomapaketit
    • nettipaketit
    • retket ja muut aktiviteetit
    • kylpylähoidot
    • kasinopelit
    • hemmottelupaketit ja lahjat
    • yllätykset hyttiin
  • tutkia omia varauksia ja risteilyn kalenteria

Royal Caribbean Internationalin sovelluksen voi ladata Applen App Storesta tai Googlen Play Storesta https://www.royalcaribbean.com/booked/royal-app. Sovellusta voi käyttää laivalla maksutta laivan langattoman nettiyhteyden kautta. Sovelluksesta voit kätevästi katsoa kohteiden retkitarjontaa, varata paikkoja viihde-esityksiin, tarkistaa oman hyttitilin saldon ja tutustua päivän ohjelmaan. Sovelluksen kautta voit myös tehdä risteilyn lähtöselvityksen, sekä viestitellä muille seurueesi jäsenille laivalla.

Kaikkien matkustajien tulee tehdä lähtöselvitys ennakkoon varustamon nettisivujen tai sovelluksen kautta. Voit tehdä lähtöselvityksen netissä aikaisintaan 90 päivää ja viimeistään 3 päivää ennen matkalle lähtöä. Pääset tekemään lähtöselvityksen Royal Caribbeanin asiakastilin kautta. Mobiilisovelluksessa ennen lähtöä tehtävä lähtöselvitys on auki lähtöaamuun klo 8 asti.

Pidä esillä seuraavat tiedot, kun teet lähtöselvityksen:

  • Passin tiedot
  • Luottokortin tiedot

Varustamon sovelluksen kautta tehtävän lähtöselvityksen ohjeet löydät englanniksi täältä: https://storage.googleapis.com/tsg-production/2019/11/7129ce95-5271.pdf.

Tehtyäsi lähtöselvityksen pääset tutustumaan SetSail Pass -dokumenttiin, joka toimii matkalippunasi satamaan asti. Voit tulostaa tililtäsi myös matkalaukkuihin kiinnitettävät Baggage tag -lipukkeet.

Royal Caribbeanin sovelluksen kautta lähtöselvityksen tehneet matkustajat voivat näyttää risteilylippunsa suoraan puhelimesta. Jos lähtöselvitystä ei ole tehty sovelluksen kautta, tulee mukaan ottaa tulostettu versio SetSail Passista. Ota matkaliput mukanasi satamaan ja satamassa tehtävään lähtöselvitykseen. Royal Caribbean- sovelluksen kautta lähtöselvityksen tehneet matkustajat voivat näyttää risteilylippunsa suoraan puhelimesta.

Kaikilla matkustajilla tulee olla matkalla mukana passi sekä Set Sail Pass -dokumentti. Matkustajien on itse huolehdittava muista kohdemaiden vaatimista matkadokumenteista, kuten viisumeista tai matkustusluvista. Kysy tarvittaessa lisätietoja asiakaspalvelustamme!

Suosittelemme matkustajia saapumaan risteilyn lähtökaupunkiin viimeistään lähtöä edeltävänä päivänä, jotta matkustajat ja matkatavarat ehtivät laivaan mahdollisista lentomuutoksista huolimatta.

Risteilyterminaaliin on pääsääntöisesti saavuttava viimeistään kaksi tuntia ennen risteilyn lähtöaikaa. Löydät risteilylipusta lähtöselvitysaikasi. Lippuun on merkitty myös lähtöselvityksen sulkeutumisaika. Laivaan pääsee normaalisti nousemaan jo puolen päivän aikaan. Lounasravintola on auki heti lähtöselvityksen alettua, mutta hytit luovutetaan käyttöön vasta iltapäivällä. Huomioi, että jos saavut satamaan myöhässä, risteilysi katsotaan peruutetuksi, eikä sinulla ole oikeutta lippuhinnan takaisinmaksuun. Mahdollisessa myöhästymis- ja ongelmatilanteessa, ole ensisijaisesti yhteydessä risteilylipussa ilmoitettuun Emergency Travel Team -puhelinnumeroon.

Matkatavarat jätetään satamahenkilökunnalle terminaaliin saavuttaessa, minkä jälkeen voit siirtyä tekemään lähtöselvityksen satamahenkilökunnan ohjeistuksen mukaan. Huolehdi, että mukanasi on joko tulostetut tai digitaaliset SetSail Pass -dokumentit. Saat lähtöselvityksestä henkilökohtaisen Sea Pass -hyttikortin, joka toimii sekä henkilötodistuksena, hytin avaimena, että maksuvälineenä laivalla. Vaihtoehtoisesti hyttikortti on toimitettu valmiiksi hyttiisi. Sea Pass -hyttikorttiin on merkitty à la carte -ravintolan nimi (kerros) sekä pöytänumero. Pöytänumeroa ei ole määritelty, mikäli olet valinnut My Time Dining -kattausajan.

Laivaan noustessa matkustajille tehdään turvatarkastus, jossa myös käsimatkatavarat läpivalaistaan. Kaikista matkustajista otetaan myös valokuva, joka liitetään matkustajan profiiliin. Kuvan voi ottaa myös itse netissä tehtävän lähtöselvityksen yhteydessä.

Jos olet tehnyt ennakkovarauksia tai -ostoja Cruise Plannerin kautta, löytyvät näihin liittyvät voucherit hytistäsi.

Matkustajat kuljettavat itse laivaan käsimatkatavaransa. Isot matkatavarat jätetään satamassa satamahenkilökunnalle, joka huolehtii matkatavaroiden kuljettamisesta matkustajien hytteihin. Suosittelemme pakkaamaan käsimatkatavaroihin illalliselle sopivat vaihtovaatteet, uimapuvun sekä kaikki muut henkilökohtaiset tavarat (passi, rahat, lääkkeet jne.). Laivan ravintolat ja palvelut ovat käytössä heti laivaan nousun jälkeen.

Isoihin matkalaukkuihin kiinnitetään satamassa baggage tag -matkatavaralipukkeet, löytyvät risteilylipusta. Baggage tag -lipukkeisiin merkitään matkustajan ja laivan nimi, hyttinumero, lähtösatama sekä -päivä. Varustamon satamahenkilökunta jakaa baggage tag -lipukkeita myös satamassa ja auttaa niiden kiinnittämisessä. Lapun saa kiinnittää laukkuun etukäteen nitojalla tai teipillä, mutta emme suosittele tekemään sitä ennen lentoa, jottei se irtoa lennon aikana.

Matkatavaroita pakatessa kannattaa huomioida, että matkalaukut saatetaan toimittaa hyttiin vasta illallisen jälkeen. Suosittelemmekin pakkaamaan käsimatkatavaroihin mukaan myös illalliselle sopivat vaihtovaatteet.

Laivoille ei saa tuoda aseita, huumeita tai muita tavaroita, jotka voisivat vaarantaa matkustajien tai henkilökunnan turvallisuuden. Laivoille ei saa tuoda teräaseita, kynttilöitä, suitsukkeita, kahvin- tai vedenkeitintä, silitysrautaa, vaatehöyrystintä, kuumennuslevyä, itsepuolustusvälineitä (esim. pippurisumuttimia), paloherkkiä aineita, räjähteitä, vesipiippua, itkuhälytintä, droneja*, potkulautoja, surffilautoja, jatkojohtoja, vaarallisia kemikaaleja, pilaantuvia ruoka-aineita tai alkoholijuomia. Kaikki lennoilla kielletyt tavarat ovat kiellettyjä myös laivalla.

*Dronen saa tuoda laivalle ja käyttää sitä maissa ollessa, dronejen käyttö laivalla ja satama-alueella ei ole sallittua.

Särkyvät ja arvokkaat tavarat sekä henkilökohtaiset lääkkeet suositellaan pakkaamaan käsimatkatavaroihin. Satamakohteista tai laivan kaupoista ostetut alkoholijuomat jätetään laivalle säilytykseen ja palautetaan hyttiin risteilyn viimeisenä iltana. Huomioi, että henkilökohtaisten tavaroiden ja apuvälineiden tulee mahtua matkustajan hyttiin. Paloturvallisuussyistä käytävälle ei saa jättää esimerkiksi lastenvaunuja tai pyörätuoleja.

Risteilyllä

Royal Caribbeanin laivoilla käytetään valuuttana Yhdysvaltain dollaria.

Kaikilla Royal Caribbeanin laivoilla on käytössä käteisvapaa maksujärjestelmä. Matkustajille luodaan laivalle henkilökohtaiset hyttitilit, joihin luottokortti liitetään. Kaikki risteilymatkustajat saavat oman SeaPass-hyttikortin, jota käytetään laivalla maksuvälineenä. Ostokset veloitetaan hyttitililtä. Hyttitilille voi myös tallettaa luottokortin sijaan käteistä rahaa. Voit itse valita, veloittaako varustamo luottokorttiasi euroissa vai dollareissa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että laivalla käytetty valuuttakurssi saattaa erota oman pankkisi valuuttakurssista. Suosittelemmekin valitsemaan dollariveloituksen, sillä oman pankin valuuttakurssi on yleensä vaihtoehdoista paras. Royal Caribbeanin laivoilla hyväksytään seuraavat luottokortit: VISA, Mastercard ja American Express.

Laivoilta löytyy pankkiautomaatteja, mutta valuutan nostaminen on niistä huomattavasti kalliimpaa kuin maissa. Suosittelemme vaihtamaan rahaa mahdollisuuksien mukaan jo kotimaassa tai risteilyn lähtösatamassa. Paikallista valuuttaa saattaa olla hyvä varata mukaan esimerkiksi satamakohteiden takseja varten. Laivalla käteistä ei tarvita.

Saat matkan lopussa hyttiisi (myös mobiili aplikaatioon) tarkistettavaksi erittelyn kaikista laivalla tehdyistä ostoksista. Mikäli maksuerittelystä löytyy jotain huomautettavaa tai virheellistä, tulee siitä tehdä reklamaatio laivan vastaanotossa ennen risteilyalukselta poistumista. Viimeisen yön ja aamun ostokset eivät näy loppulaskussa.

Huomioithan, että varustamo tekee risteilyn aikana Sea Pass -tiliin liitetylle luottokortille katevarauksia valvoakseen, että luottokortilla riittää katetta. Kun olet maksanut laivalla tekemiesi ostosten loppumaksun, varaukset poistetaan. Katevarausten käsittelyaika on noin kaksi viikkoa. Käsittelyaikaa ei valitettavasti voi nopeuttaa. Varat ovat taas normaalisti käytössäsi, kun luottokorttiyhtiö on poistanut katevaraukset tililtä.

Kaikilla Royal Caribbeanin risteilyillä tarjoilu- ja hyttihenkilökunnalle maksetaan palvelurahaa eli tippiä. Palvelurahat voidaan lisätä risteilyn hintaan jo matkaa varatessa. Halutessasi voit myös jättää palvelurahojen maksun laivalle, jolloin suositeltu summa veloitetaan automaattisesti Sea Pass -tililtäsi. Huomaa kuitenkin, että jos valitset risteilyllesi My Time Dining -ruokailuvaihtoehdon, palvelurahat lisätään automaattisesti risteilyn hintaan jo matkaa varatessa.

Palvelurahat maksetaan Yhdysvaltain dollareissa. Palvelurahan suuruus on 18,00 USD päivässä henkilöä kohden. Sviitissä majoittuvilla henkilöillä palvelurahan suuruus on 20,50 USD päivässä henkilöä kohden. Valuuttakurssin vuoksi veloituksen määrä euroissa vaihtelee hieman sen mukaan, maksatko palvelurahat etukäteen vai laivalla. Usein palvelurahojen maksaminen laivalla on tullut hieman edullisemmaksi.

Huomaa myös, että kaikkiin juoma-, kauneus- ja terveyspalveluostoihin lisätään 18 % palvelumaksu, joka laskutetaan automaattisesti Sea Pass -tililtäsi.

Kaikkien Royal Caribbean -varustamon risteilyjen hintaan sisältyy laaja valikoima palveluita.

Majoitus

Hotellihuonemaisissa hyteissä on kylpyhuone, hiustenkuivaaja, televisio, pöytä, tallelokero, jääkaappi (suurimmassa osassa hyteistä) sekä puhelin. Käytössä on myös huonepalvelu.

Ruoka ja juoma
  • Ruokailu laivan buffet- ja pääravintolassa (à la carte)
  • Jäävesi, tee, kahvi ja mehu buffetravintolassa
  • Pizzeria- ja kahvilapalvelut
  • Huonepalvelu toimii ympäri vuorokauden. Continental-aamiaisen voi tilata hyttiin ilman kuljetusmaksua. Muista tilauksista veloitetaan kuljetusmaksu (7,95 USD)
Viihdetarjonta

Royal Caribbeanin risteilyt tunnetaan tasokkaasta viihdeohjelmastaan. Viihdetarjontaan sisältyvät laivaluokasta riippuen:

  • Broadway-musikaalit (Oasis-, Quantum- ja Quantum Ultra -luokan laivat, osa Freedom-luokan laivoista)
  • Broadway-henkiset musiikkiesitykset (muut laivaluokat)
  • Luisteiluesitykset (Oasis-, Freedom- ja Voyager-luokan laivat)
  • AquaTheater -vesiteatterin esitykset (Oasis-luokan laivat)
  • Livemusiikki
  • Stand up -komedia- ja taikuriesitykset
  • Paraatikulkueet
  • Teemajuhlat (Black and White Night, 50-, 60-, 70- ja 80-luvun bileet)
  • Elokuvanäytökset

Illan viihde-esityksiä voi varata etukäteen Cruise Planner -palvelun, varustamon sovelluksen tai laivan kosketusnäyttöjen kautta. Kaikilla laivoilla esityksiä ei voi varata etukäteen.

Lasten ja nuorten klubit

Adventure Ocean® ja nuorten kerhot tarjoavat lomaohjelmaa eri ikäisille lapsille. Kerhojen toiminta on jaettu seitsemään ikäryhmään:

  • Royal Babies (6–18 kuukautta)
  • Royal Tots (18–36 kuukautta)
  • Aquanauts (3–5-vuotiaat ilman vaippoja)
  • Explorers (6–8-vuotiaat)
  • Voyagers (9–11-vuotiaat)
  • Teens (12–14-vuotiaat)
  • Teens (15–17-vuotiaat)
Kuntokeskus

Voit kuntoilla laivan kuntosalilla veloituksetta. Kuntosalilla on muun muassa kuntopyöriä, juoksumattoja ja vapaapainoja. Kuntosalilla tarjotaan silloin tällöin myös maksuttomia ryhmäliikuntatunteja, kuten venyttelytunteja.

Aktiviteetit laivalla

Lähes kaikki Royal Caribbeanin tarjoamat palvelut ja aktiviteetit ovat maksuttomia.

Harrastustarjontaan ja aktiviteetteihin kuuluvat esimerkiksi:

  • Ultimate Abyss -liukumäki (Oasis-luokan laivat)
  • Vesiliukumäet (Oasis-luokan laivat*, osalla Freedom- ja Voyager-luokan laivoista)
  • FlowRider®-surffisimulaattori (Voyager-, Freedom-, Oasis- ja Quantum-luokan laivat)
  • Luistinrata (Voyager-, Freedom- ja Oasis-luokan laivat)
  • Zip Line -vaijeriliuku ja karuselli (Oasis-luokan laivat)
  • Törmäilyautorata ja trapetsikoulu
  • iFly-laskuvarjosimulaattori ja North Star -näköalakapseli (Quantum-luokan laivat**)
  • Lasertaistelupeli (osalla Oasis-, Freedom- ja Voyager-luokan laivoista)
  • Kiipeilyseinä
  • SkyPad-trampoliini (osalla Freedom- ja Voyager-luokan laivoista)
  • Pallopelikenttä (ei Vision-luokan laivoilla)
  • Minigolf (ei Quantum-, Sovereign- tai Vision-luokan laivoilla)
  • Uima- ja porealtaat

Voit kysyä lisää laivojen aktiviteeteista Risteilykeskuksen risteilyasiantuntijoilta.

Koska laivoilla suoritetaan ajoittain ylläpitotöitä, varustamo ei voi taata, että kaikki aktiviteettialueet ja laitteet ovat aina avoinna. Varustamo ei voi myöskään taata, että aktiviteetteihin tarkoitetuilla alueilla on tilaa kaikille matkustajille.

* Allure of the Seas -laivalla kesäkaudesta 2020 eteenpäin.
** iFly ja North Star ovat maksullisia Aasian risteilyillä.

Royal Caribbean tarjoaa laivoillaan myös lisämaksullisia palveluita. Voit ostaa palveluita etukäteen Cruise Planner -palvelun kautta tai sovelluksen kautta laivalla.

Retket

Risteilyllä pääset tutustumaan uusiin satamakohteisiin lähes päivittäin. Royal Caribbean tarjoaa satamakohteissaan laajan valikoiman retkiä, joita johtavat ammattitaitoiset ja vahvan paikallistuntemuksen omaavat paikallisoppaat. Royal Caribbeanin retkivalikoimasta löytyy muun muassa luonto-, aktiviteetti- ja kulttuuriretkiä, joiden hinnat vaihtelevat noin 40 eurosta useisiin satoihin euroihin. Retkien oppaille on suositeltavaa jättää tippiä noin 5–10 dollaria/hlö.

Kun osallistut varustamon järjestämille retkille, pääset laivasta ulos aina ensimmäisten joukossa. Varustamon retki on turvallinen valinta myös siitä syystä, että laiva odottaa varustamon retkeltä tulijoita, jos paluu jostain syystä viivästyy.

Retket tulee varata Cruise Plannerin kautta ennakkoon viimeistään 3 päivää ennen risteilylle lähtöä. Retkiä voi varata myös laivalla. Suosittelemme tekemään retkivaraukset laivan retkipisteessä heti risteilyn ensimmäisenä päivänä, sillä suosituimmat retket täyttyvä nopeasti. Huomioi, että retkien lähtöajat saattavat muuttua. Retkiä voidaan myös peruuttaa, jos osallistujamäärä on liian pieni. Peruutustapauksissa osallistujille palautetaan rahat.

Kylpylä- ja kauneuspalvelut

Jokaisella varustamon aluksella on tasokas kylpylä, joissa on tarjolla laaja valikoima erilaisia kauneus- ja hemmotteluhoitoja. Voit valita hoitosi yli 20 erilaisesta hieronnasta, kasvo- tai vartalohoidosta, manikyyristä tai pedikyyristä. Lisäksi kylpylässä on erilaisia saunoja. Tarjolla on myös esimerkiksi kampaajapalveluita.

Kuntosalin ryhmäliikuntatunnit

Kuntosalilla on yleensä tarjolla myös lisämaksullisia ryhmäliikuntatunteja, kuten spinningiä, aerobicia ja pilatesta (noin 15 €/tunti). Kuntosalilla on tarjolla myös ammattitaitoisen personal trainerin palvelut (noin 80 €/tunti). Etukäteen varattavissa on myös esimerkiksi kolmen ryhmäliikuntatunnin paketteja (noin 35 €).

Internet

Royal Caribbean tarjoaa lisämaksusta langattoman VOOM-internetyhteyden. Kun varaat VOOM-paketin risteilyllesi ennakkoon Cruise Plannerista, saat sen jopa 30 % edullisempaan hintaan. Edullisin nettipaketti, VOOM SURF, maksaa etukäteen ostettuna yhdelle laitteelle noin 13 €/päivä. Laajempi VOOM SURF + STREAM -nettipaketti maksaa etukäteen ostettuna yhdelle laitteelle noin 15 €/päivä. Etukäteen varattuna tarjolla on myös tarjoushintoja useamman laitteen nettipaketeille. Voit tutustua ajankohtaiseen hinnastoon Cruise Planner -palvelussa.

Kannattaa huomioida, että laivan ollessa merellä puhelimesi saattaa yhdistyä kansainväliseen satelliittiverkkoon. Suosittelemme kytkemään puhelimen mobiilidatayhteyden/data roamingin risteilyn ajaksi pois päältä, jotta vältyt ylimääräisiltä kuluilta.

Lastenhoitopalvelu

Laivoilla on saatavuuden mukaan tarjolla lastenvahtipalvelu. Yli 3-vuotiaille lapsille tarkoitettu Late Night Party Zone on auki klo 22.00–02.00. Hoitopalvelu maksaa 7 dollaria/tunti. Huomioi, että lastenvahdit eivät saa vaihtaa vaippoja.

Risteilyn päiväohjelma (Cruise Compass) toimitetaan hyttiin aina edellisenä iltana. Päiväohjelmasta löytyvät kaikki laivan tapahtumat, aktiviteetit ja esitykset kellonajan mukaan ilmoitettuna. Ohjelmaa järjestetään laivalla aamun aikaisista tunneista iltamyöhään. Päivän ohjelma saattaa sisältää muun muassa liikunta- ja tanssitunteja, askartelua, taidehuutokauppoja, juhlia, elokuvanäytöksiä ja musiikkiesityksiä. Risteilyn jokaisena iltana laivan teatterissa esitetään viihde-esityksiä.

Päiväohjelmaan on merkitty laivan ravintoloiden, baarien ja muiden palveluiden aukioloajat ja sijainnit. Ohjelmasta näet vaikkapa mihin aikaan laivan buffetravintolassa tarjoillaan aamiaista ja monelta kuntosali aukeaa.

Jokaisen matkustajan on osallistuttava pakolliseen evakuointiharjoitukseen risteilyn ensimmäisenä päivänä. Harjoituksesta ilmoitetaan laivan kaiuttimien kautta. Harjoituksen tarkka aika on ilmoitettu myös päiväohjelmassa. Yleensä evakuointiharjoitus järjestetään noin tuntia ennen satamasta lähtöä.

Harjoitus alkaa hälytysäänellä, minkä kuultuaan matkustajien tulee siirtyä välittömästi lähimpään porraskäytävään, josta laivan henkilökunta ohjaa heidät omalle evakuointiasemalleen (Muster Station). Evakuointiasema on merkitty hyttikorttiin tai hytin ovesta löytyvään karttaan ja saattaa olla esimerkiksi laivan teatteri tai ravintola. Evakuointiharjoituksen tarkoitus on opettaa matkustajia toimimaan oikein hätätilanteissa. Matkustajille kerrataan varustamon turvallisuusohjeet ja heitä opastetaan pukeutumaan pelastusliiveihin.

Huomioithan, että harjoitukseen osallistuminen on pakollista. Laivan henkilökunta tarkistaa, että jokainen matkustaja on osallistunut pelastusharjoitukseen. Hyttikortit skannataan evakuointiasemalla, hytit tarkistetaan ja kaikki laivan ravintolat ja palvelut ovat harjoituksen ajan kiinni. Harjoitus järjestetään seuraavana päivänä uudestaan matkustajille, jotka eivät osallistuneet ensimmäiseen harjoitukseen.

Löydät risteilyn reitin ja aikataulun päiväohjelmasta ja matkalipuistasi. Päiväohjelmassa ilmoitetaan satamaan saapumis- ja lähtöaika. Usein laivaan tulee palata viimeistään puoli tuntia ennen lähtöä, mutta satamakohtaiset aikataulut tulee tarkistaa aina päiväohjelmasta ennen laivasta poistumista.

Joissakin satamissa laivat ankkuroituvat merelle (sataman lähistölle) laituriin kiinnittymisen sijaan. Tällöin varustamo käyttää satamaan siirtymiseen pienempiä tender-aluksia eli yhteysveneitä. Matkalippuihin on yleensä ennalta merkitty, käytetäänkö kohteessa yhteysveneitä vai pääseekö laiva kiinnittymään suoraan laituriin.

Huomioi, että yhteysveneiden käytössä voi olla rajoituksia liikuntarajoitteisille. Pääsääntöisesti liikuntarajoitteinen voi siirtyä yhteysveneeseen, jos hän pystyy kävelemään muutaman askeleen ja käyttää manuaalista pyörätuolia. Joissakin satamissa yhteysveneet ovat esteettömämpiä kuin toisissa, mutta valitettavasti varustamo ei voi taata liikuntarajoitteisten pääsyä satamaan, kun yhteysveneet ovat käytössä.

Royal Caribbeanilla ja laivan kapteenilla on oikeus muuttaa laivan reittiä esimerkiksi sääolosuhteiden, mekaanisen vian tai hätätilanteen vuoksi. Reittimuutosten takia jokin satamakohde saattaa jäädä risteilyllä väliin. Näissä tapauksissa varustamo tai Risteilykeskus ei ole korvausvelvollinen.

Royal Caribbeanin risteilyillä ei ole tiukkaa pukukoodia. Päiväkäyttöön sopivat hyvin tavalliset lomavaatteet, kuten shortsit, t-paidat, housut, hameet, paidat ja mekot. Satamapäiviä varten suosittelemme pakkaamaan mukaan hyvät kävelykengät, hatun, aurinkolasit ja aurinkorasvan. Karibialla kiusana saattavat olla hyttyset, joten pakkaa mukaan myös hyttyskarkote. Uima-altaalle tarvitset uima-asun, sandaalit tai varvastossut sekä vaatteet hytistä uima-altaalle siirtymistä varten. Uima-altaalle on hyvä ottaa mukaan myös rantakassi, jossa aurinkorasva, kirjat ja lehdet kulkevat helposti mukana. Mikäli aioit käyttää kuntosalia matkan aikana, pakkaa mukaan myös urheiluvaatteet ja sisälenkkarit. Suosittelemme tarkistamaan sääennusteet juuri ennen risteilylle lähtöä. Laivoilla on kylpy- ja allaspyyhkeitä, joten niitä ei tarvitse pakata risteilylle mukaan. Allaspyyhkeen saa ottaa mukaan myös satamakohteisiin.

Iltaisin matkustajien toivotaan pukeutuvan hieman siistimmin. Iltakäyttöön sopivat hyvin esimerkiksi pikeepaidat, puserot, siistit housut, mekot ja hameet. Viikon risteilyn aikana järjestetään yksi tai kaksi gaalailtaa, jolloin matkustajien toivotaan pukeutuvan laivan pääravintolan illalliselle tavallista juhlavammin. Lyhemmillä risteilyillä gaalailtoja on yleensä vain yksi. Pidemmillä risteilyillä gaalailtoja voi olla useampia. Gaalailtana matkustajat voivat pukeutua vaikkapa leninkiin, housupukuun, kauluspaitaan tai pikkutakkiin. Huomio kuitenkin, että gaalailtaan osallistuminen ei ole pakollista. Jos et halua pakata mukaasi juhlavaatteita, voit ruokailla rennommin esimerkiksi laivan buffetravintolassa.

Laivalla järjestetään risteilyn aikana teemailtoja, joihin matkustajat voivat osallistua pukeutumalla teeman mukaisesti. Suosittuja teemoja ovat muun muassa ”White party” sekä 70- ja 80-luku. Jos haluat osallistua juhlintaan, pakkaa mukaan myös teeman mukaiset vaatteet.

Kaikilla Royal Caribbeanin laivoilla on useita ravintoloita ja kahviloita. Laivojen ravintolatarjonnasta löydät muun muassa

  • Korkeatasoisia à la carte -ravintoloita, kuten laivan pääravintola ja erikoisravintolat
  • Buffetravintoloita
  • Pizza- ja pikaruokaravintoloita
  • Kahviloita ja jäätelöbaareja
Hintaan sisältyvät ravintolat

Kaikki ateriat laivan buffet- ja à la carte -pääravintolassa sisältyvät matkan hintaan. Ruokaa tarjoillaan laivalla ympäri vuorokauden.

Pääravintolassa on iltaisin kaksi perinteistä kattausta. Jos sinulla on toiveita kattausajan suhteen, ota tämä esiin varausta tehdessäsi. Huomioi kuitenkin, että Royal Caribbean ei voi taata, että saat toivomasi kattausajan pääravintolaan. Royal Caribbeanilla on käytössä myös My Time Dining -konsepti, joka tarjoaa mahdollisuuden valita vapaasti, mihin aikaan käyt illallisella laivan pääravintolassa. Saatat kuitenkin joutua jonottamaan ravintolaan, sillä sinulle ei ole varattu omaa pöytää. My Time Dining -kattausajan voi valita jokaiselle illalle etukäteen Cruise Planner -palvelun kautta.

Jos haluat vaihtelua ruoka-aikoihin, voit syödä myös laivan muissa ravintoloissa, kuten buffet- tai erikoisravintoloissa. Näet ravintoloiden aukioloajat ja sijainnit päiväohjelmasta. Pikkupurtavaa on tarjolla yöaikaan kahviloissa.

Huonepalvelu

Matkustajat voivat tilata huonepalvelun kautta hyttiin sekä maksuttomia että lisämaksullisia vaihtoehtoja. Continental-aamiaisen voi tilata hyttiin ilman kuljetusmaksua klo 07.30–10.00. Huonepalvelun koko ruokalista on tarjolla vuorokauden ympäri toimitusmaksua vastaan (7,95 USD). Osassa sviiteistä huonepalvelun kuljetusmaksu sisältyy sviitin hintaan.

Erikoisruokavaliot

Muista ilmoittaa erikoisruokavalioistasi tai allergioistasi Risteilykeskukselle hyvissä ajoin ennen risteilyä. Mainitse asiasta myös tarjoilijallesi. Varustamo tekee kaikkensa voidakseen tarjota ruokavalioosi sopivaa ruokaa.

Ruokailu lasten kanssa

Pääravintolan ensimmäisessä kattauksessa on tarjolla My Family Time Dining -vaihtoehto. Lapsille (3–11-vuotiaat) tarjoillaan illallinen nopeammassa tahdissa kuin perheen aikuisille. Ruokailun jälkeen lapset voivat osallistua Adventure Ocean -kerhon toimintaan, ja vanhemmat voivat jäädä nauttimaan illallisen loppuun keskenään. Pääravintolassa on lapsille oma ruokalista.

Kaikilta Royal Caribbeanin laivoilta löytyy hintaan sisältyvien ravintoloiden lisäksi lisämaksullisia erikoisravintoloita, joissa voi ruokailla pientä kattausmaksua (n. 5–45 dollaria) tai à la carte -hinnoittelua vastaan. Erikoisravintolat vaihtelevat laivoittain. Löydät erikoisravintoloiden tiedot ja aukioloajat päiväohjelmasta. Usein risteilyn ensimmäiselle päivälle on saatavilla alennuksia, jos varauksen erikoisravintolaan tekee paikan päälle. Muissa tapauksissa erikoisravintoloihin kannattaa tehdä pöytävaraus ennakkoon. Cruise Plannerin kautta varattavissa on myös esimerkiksi kolmen erikoisravintolan paketteja (noin 90 €/paketti).

Huomioi, että Ben & Jerry’s, Lattetudes- ja Starbucks -tuotteet eivät sisälly risteilyn hintaan.

Alkoholijuomia saa ostettua laivan baareista ja ravintoloista. Kaikilla Pohjois-Amerikasta lähtevillä tai siellä vierailevilla risteilyillä alkoholin nauttimisen tai ostamisen ikäraja on 21 vuotta. Myös varustamon omissa yksityisissä risteilykohteissa, kuten CocoCayllä ja Labadeessa, ikäraja on 21 vuotta. Etelä-Amerikan, Euroopan, Australian ja Aasian risteilyillä 18–20-vuotiaat saavat nauttia olutta ja viiniä.

Matkustajilla on lupa tuoda laivan lähtösatamasta laivalle kaksi pulloa viiniä tai kuohuviiniä hyttiä kohden. Sinkkuhytissä majoittuvat saavat tuoda laivalle yhden pullon viiniä tai kuohuviiniä. Kaikkien muiden alkoholijuomien tuominen on kiellettyä. Satamakohteista ja laivalta ostetut alkoholijuomat otetaan säilöön risteilyn ajaksi ja palautetaan hyttiin risteilyn viimeisenä iltana. Laivan henkilökunnalla on oikeus takavarikoida laivalle tuodut omat juomat tai olla tarjoilematta erittäin päihtyneelle matkustajalle.

Lapsille tarkoitettu Adventure Ocean tarjoaa maksutonta ja ohjattua toimintaa lapsille ja nuorille (6 kk–17 v.). Saat lisätietoa kerhon ohjelmasta ja aikatauluista risteilyn päiväkohtaisesta ohjelmasta.

Kaikilla Adventure Ocean -ohjaajilla on kokemusta lasten kanssa työskentelystä. Lisäksi kaikilla ohjaajilla on ensiapu- ja hengenpelastuskoulutus. Huomioithan, että alle 3-vuotiaat lapset eivät voi osallistua kerhon toimintaan yksin. Yli 3-vuotiaiden lasten vanhemmat sen sijaan eivät voi osallistua lapsen kanssa kerhon toimintaan. Kerhon toimintaan osallistuvien yli 3-vuotiaiden lasten täytyy tulla toimeen ilman vaippoja.

Lasten- ja nuortenkerhojen ohjelmaan sisältyy muun muassa

  • Lasten teemabileet, urheiluturnaukset ja pelit sekä ohjelma Adventure Ocean -kerhotiloissa (Adventure Science, Adventure Art ja Adventure Theater)
  • Discot, elokuvanäytökset ja pelit nuorten tiloissa
  • Koko perheelle suunniteltu ohjelma laivalla
  • H2O Zone/Splashaway Bay-allasalueet lapsille (Freedom-, Oasis- ja Quantum-luokan laivat sekä osa Voyager-luokan laivoista)
  • My Family Time Dining -konsepti laivan pääravintolan ensimmäisessä kattauksessa. Lapsille (3–11-vuotiaat) tarjoillaan illallinen nopeammassa tahdissa kuin perheen aikuisille. Ruokailun jälkeen lapset osallistuvat Adventure Ocean -kerhon toimintaan, ja vanhemmat voivat jäädä nauttimaan illallisen loppuun keskenään. Pääravintolassa on lapsille oma ruokalista.

Yli 3-vuotiaille lapsille tarkoitettu lastenvahtipalvelu Late Night Party Zone on tarjolla klo 22.00–02.00. Hoitopalvelu maksaa 7 dollaria/tunti. Huomioi, että lastenvahdit eivät saa vaihtaa vaippoja.

Koska laivoilla noudatetaan Yhdysvaltojen terveysviranomaisten ohjeita, vaippaikäiset eivät saa uida uima- tai porealtaissa, oleskella urheilukentillä, liukumäissä tai kylpyläalueella. Altaiden käyttökielto koskee myös pikkulapsia, jotka uivat uimiseen erityisesti tarkoitetuissa vaipoissa. Freedom- ja Oasis-luokan laivoilla on vaippaikäisille oma alue uimiseen.

Osasta lapsille ja nuorille tarkoitetuista aktiviteeteista, kuten pelikoneista, peritään pieni maksu. Varustamo suosittelee, että pikkulasten vanhemmat varaavat laivalle mukaan lastenruokaa, vaippoja ja lasten omat hygieniatuotteet. Laivoilla on saatavilla lastensänkyjä, mutta huomioithan, että hytin lattiatila on rajallinen. Ravintolan henkilökuntaa voi pyytää lämmittämään lastenruoan.

Huomioi, että lapset eivät saa leikkiä kannella, oleskelutiloissa tai tanssilattioilla ilman valvontaa. Lapsilta on pääsy kielletty joihinkin tiloihin, kuten kasinolle ja Solarium-allasalueelle.

Luistinrata: Alle 6-vuotiaat vain aikuisen seurassa
Kiipeilyseinä: Yli 6-vuotiaille, pituusrajoitus, varusteet laivalla
Flow Rider: pituusrajoitus, varusteet laivalla
Uima-allas: pituusrajoitus, ei vaippaikäisille
Solarium: 18 vuotta
Adventure Ocean: 3-17 vuotta, ei vaippaikäisille
Teatteri: Alle 16-vuotiaat vain aikuisen seurassa
Porealtaat: Alle 16-vuotiaat vain aikuisen seurassa, ei vaippaikäisille
ShipShape Fitnesscenter -kuntosali: Yli 16-vuotiaille
ShipShape Spa hieronnat ja hoidot: Yli 18-vuotiaille
Yökerhot ja discot: yli 18-vuotiaille
Baarit: yli 18-vuotiaille, alaikäiset aikuisen seurassa
Alkoholi: 21 vuotta (18 vuotta risteilyillä, jotka eivät lähde tai vieraile Yhdysvalloissa)
Kasino: 18 vuotta

Joillakin matkareiteillä saatetaan noudattaa eri ikärajoja.

Hyttipalvelija siivoaa hyttisi kahdesti päivässä, aamuisin ja iltaisin. Hyttipalvelijaa voi pyytää yhdistämään tai erottamaan sängyt toisistaan. Hyttipalvelija myös auttaa kaikissa hyttiin liittyvissä pyynnöissä ja kysymyksissä.

Laiva on suurilta osin kokonaan savuton. Aluksen kannelta löytyy muutamia tupakointiin varattuja alueita. Hyteissä, hytin parvekkeella, teattereissa ja ravintoloissa polttaminen on kiellettyä.

Laivan sähkövirta on 110/220. Suomalaiset sähkölaitteet sopivat suoraan hytissä olevaan pistorasiaan ilman adapteria. Suosittelemme kuitenkin pakkaamaan mukaan adapterin tai jatkojohdon, sillä suomalaisiin sähkölaitteisiin sopivia pistorasioita ei välttämättä ole useita. Uudemmilta ja uusituilta laivoilta löytyy myös USB-pistorasioita. Kaikissa hyteissä on hiustenkuivaajat. Laivoilla on tarjolla pyykinpesupalvelu, jonka hinnastoa voi tiedustella laivalta.

Laivalla on lääkäriasema, jossa työskentelee vähintään yksi lääkäri ja yksi sairaanhoitaja. Laivalla tarjotut lääkäripalvelut ovat maksullisia, joten on suositeltavaa, että jokaisella matkustajalla on voimassa oleva sairaus- tai matkavakuutus, joka korvaa hoidon. Sen varalta, että matkavakuutuksesi ei kata kaikkea laivalla saamaasi hoitoa, säilytä kaikki kuitit voidaksesi neuvotella vakuutusyhtiösi kanssa kotiin palattuasi. Huomioi, että laivalla tarjottu terveydenhoito noudattaa Yhdysvaltojen lakeja, joten kaikki palvelut (lääkärin konsultaatio, tutkimukset, lääkkeet ja tarvittavat apuvälineet jne.) hinnoitellaan hoidon jälkeen. Hintoja ei voi siksi verrata kotimaan lääkäripalveluiden hintoihin. Lääkäripalvelut tulee maksaa heti paikan päällä laivalla. Merisairauteen lääkäriasema tarjoaa lääkkeet ilmaiseksi.

Jos olet raskaana ja raskausviikot ylittävät 24. viikon matkan aikana, et valitettavasti voi lähteä risteilylle.

Sinun täytyy olla fyysisesti riittävän hyvässä kunnossa voidaksesi lähteä risteilylle. Matkustajan tulee ilmoittaa Risteilykeskukselle heti risteilyä varatessasi, tai mahdollisimman pian sen jälkeen, kirjallisesti kaikista terveyteen liittyvistä rajoitteistaan. Varustamon tulee tietää kaikista rajoitteista, jotka vaikuttavat olennaisesti risteilysi sujumiseen (ennen risteilyä ja mahdollisesti risteilyn aikana ilmenevät vaivat).

Matkustajat saavat tuoda laivalle mukanaan valikoituja apuvälineitä, mutta niistä tulee ilmoittaa Risteilykeskukselle viimeistään 40 päivää ennen risteilyä. Olethan yhteydessä Risteilykeskuksen risteilyasiantuntijoihin, jos haluat ottaa laivalle mukaan esimerkiksi lisähappea, pyörätuolin tai peritoneaalidialyysin hoitoon liittyviä laitteita. Royal Caribbean pidättää oikeuden kieltää matkustamisen sellaisilta henkilöiltä, joiden ei katsota olevan henkisesti tai fyysisesti riittävän hyvässä kunnossa matkaa varten. Sama koskee matkustajia, jotka vaativat lääketieteellistä hoitoa tai avustajan, jollaista laivalla ei ole tarjota.

Royal Caribbean kannustaa tekemään uuden risteilyvarauksen jo laivalla. Kun teet uuden varauksen risteilyn aikana, saat uudelle varauksellesi lisäetuna käyttörahaa (Onboard Credit). Risteilyllä tehty uusi varaus ohjautuu suoraan Risteilykeskukselle. Vaikka teet varauksen laivalla, pääset hyödyntämään kaikki voimassa olevat tarjouskampanjat ja edut sekä Risteilykeskuksen myöntämät Finnair Plus -pisteet uudelle varaukselle. Mahdollisen uuden varauksen varausmaksu maksetaan laivalla. Loppumaksu maksetaan 65 vuorokautta ennen lähtöpäivää Risteilykeskukselle. Risteilykeskuksen risteilyasiantuntijat ovat yhteydessä uuden varauksen tiimoilta pian matkan päättymisen jälkeen.

Risteilyn päättyessä

Laivalta poistumiseen liittyvät ohjeet ja dokumentit, kuten baggage tag -matkatavaralipukkeet, toimitetaan hyttiin risteilyn viimeisenä iltana. Ohjeissa ilmoitetaan laivalta poistumisjärjestys ja viimeisen aamun toimenpiteet. Risteilyn viimeisenä iltana kaikkien matkustajien tulee kiinnittää matkatavaroihinsa matkatavaralappu (nimi, osoite ja muut tarvittavat tiedot) ja jättää laukku yöksi hytin oven ulkopuolelle. Varo pakkaamasta matkalaukkuusi viimeisen päivän matkustusvaatteita.

Henkilökunta kerää laukut yön aikana ja kuljettaa ne terminaaliin laivan saavuttua satamaan. Käsimatkatavaroihin kannattaa pakata kaikki tärkeät dokumentit, arvokkaat esineet ja lääkkeet. Voit pyytää apua ja lisätietoja laivan henkilökunnalta.

Laivalta poistutaan porrastetusti. Oma poistumisaikaisi on ilmoitettu poistumisaikataulussa. Matkalaukku noudetaan terminaalista poistumisohjeissa ilmoitetulta noutoalueelta.

Jos sinulla on kiire ehtiä esimerkiksi paluulennolle, voit käyttää Express Check Out -poistumista. Tällöin kuljetat kaikki matkatavarat itse ulos laivasta etkä jätä niitä hytin oven ulkopuolelle viimeisenä risteilyiltana.

Jos olet varannut matkasi itse, varmista, että sinulla on riittävästi aikaa maihin tulon ja lennon lähdön välillä. Risteilykeskus ei ota vastuuta matkailijan itse järjestämistä paluulennoista. Itse ostettuja lentolippuja ei välttämättä voi muuttaa.