Matkaehdot

Nämä erityisehdot koskevat Risteilykeskuksen välittämiä Oceania Cruisesin risteilymatkoja.

Sopimuksen syntyminen ja maksuehdot

Matkasopimus syntyy, kun matkustaja on matkan tilattuaan maksanut varausmaksun. Oceania Cruisesin risteilyillä varausmaksu on 500 €/henkilö. Owner’s-, Vista- ja Oceania-sviiteissä ennakkomaksun osuus on 20 % risteilyn kokonaishinnasta. Grand Voyage -risteilyillä ennakkomaksu on 1 500 €/henkilö. Maailmanympäriristeilyillä ennakkomaksu on 20 % risteilyn kokonaishinnasta.

Loppumaksu on suoritettava 130 vuorokautta ennen matkan alkua, mikäli risteily on pituudeltaan alle 15 vuorokautta. Mikäli risteily on pituudeltaan 15 vuorokautta tai enemmän, tulee loppumaksu suorittaa 160 vuorokautta ennen matkan alkua. Maailmanympäriristeilyillä loppumaksu on suoritettava 190 vuorokautta ennen risteilyn alkua. Mikäli matka varataan loppumaksun viimeisen maksupäivän jälkeen, koko matkan hinta on maksettava matkaa varattaessa. Mikäli matkustaja ei suorita maksuja määräajassa, Risteilykeskuksella on oikeus peruuttaa matkavaraus.

Matkaliput ja vahvistus

Lasku on vahvistus matkustajan varaamasta matkasta. Asiakkaan velvollisuus on matkaa varatessaan antaa nimitietonsa kuten ne on kirjoitettu matkalla mukana olevan voimassa olevan passin koneellisesti luettavassa osassa, kuvasivun alalaidassa (esim. HAEMAELAEINEN HEIKKI). Mahdollinen yhdysetunimi tai yhdyssukunimi tulee ilmoittaa kokonaisuudessaan. Toisia etunimiä ei tarvita. Matkustajan on tarkistettava laskusta ja matkustusasiakirjoista hotelli-, laiva-, lento- ja lähtöpäivätietojen sekä omien tietojensa (nimi, sukupuoli, lasten ikä ym.) oikeellisuus. Mahdollisista virheistä on ilmoitettava välittömästi Risteilykeskukselle. Matkaliput toimitetaan matkustajille viimeistään 1–2 viikkoa ennen matkan alkua.

Matkustajan oikeus peruuttaa matka tai muuttaa matkaa ilman erityistä syytä

Asiakkaan peruuttaessa matkavarauksensa katsotaan peruutusajankohdaksi se hetki, jolloin Risteilykeskus saa tiedon peruutuksesta. Peruutus tulee tehdä Risteilykeskuksen aukioloaikana arkisin klo 9.00–17.00 kirjallisesti (sähköposti). Mikäli kyseessä on lähilähtö, ja peruutus tapahtuu Risteilykeskuksen aukioloaikojen ulkopuolella, tulee peruutuksesta ilmoittaa myös suoraan varustamolle. Puhelinpalvelumme on avoinna arkisin klo 10.00–16.00.

Peruutuskulut

Risteilyt, joiden pituus on enintään 14 vuorokautta
Peruutuskulut, kun peruutus tapahtuu:

  • viimeistään 186 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 150 €/henkilö
  • 185–126 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 500 €/henkilö
    • Sviittikategorioissa OS, VS ja OC: 10 % risteilyn hinnasta
  • 125–96 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 50 % risteilyn hinnasta
  • 95–66 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 75 % risteilyn hinnasta
  • 65–0 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 100 % risteilyn hinnasta

Lisäksi kaikissa peruutustapauksissa peritään Risteilykeskuksen peruutuskulu 50 €/hytti.

Risteilyt, joiden pituus on vähintään 15 vuorokautta
Peruutuskulut, kun peruutus tapahtuu:

  • viimeistään 186 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 150 €/henkilö
  • 185–156 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 500 €/henkilö
    • Sviittikategorioissa OS, VS ja OC: 10 % risteilyn hinnasta
  • 155–96 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 50 % risteilyn hinnasta
  • 95–66 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 75 % risteilyn hinnasta
  • 65–0 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 100 % risteilyn hinnasta

Lisäksi kaikissa peruutustapauksissa peritään Risteilykeskuksen peruutuskulu 50 €/hytti.

Maailmanympäriristeilyt
Peruutuskulut, kun peruutus tapahtuu:

  • viimeistään 186 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 450 €/henkilö
    • Sviittikategorioissa OS, VS ja OC: 10 % risteilyn hinnasta
  • 185–156 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 25 % risteilyn hinnasta
  • 155–126 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 50 % risteilyn hinnasta
  • 125–96 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 75 % risteilyn hinnasta
  • 95–0 vuorokautta ennen risteilyn alkua: 100 % risteilyn hinnasta

Lisäksi kaikissa peruutustapauksissa peritään Risteilykeskuksen toimistokulut 50 €/hytti.

Muutokset matkavaraukseen

Mahdolliset muutokset matkavaraukseen käsitellään tapauskohtaisesti ja varustamo pidättää itsellään oikeuden päättää ovatko muutokset mahdollisia vai eivät. Mikäli muutos on mahdollinen, muutoskulut ovat 150 €/hlö/muutos sekä mahdolliset risteilyn hintaan liittyvät hinnankorotukset. Lisäksi kaikissa muutostapauksissa peritään Risteilykeskuksen palvelumaksu 50 €/muutos.

Hinnat ja hintamuutokset

Hinnat on annettu euroina, ellei toisin mainita. Hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on mainittu matkan ”Hintaan sisältyy” -kohdassa. Varustamo saattaa muuttaa hintojaan matkan varaamisen jälkeen. Poikkeustapauksissa saatetaan asiakkaalta joutua perimään lisämaksu risteilyhinnan äkillisen muutoksen sitä vaatiessa.

Palvelumaksut

Palvelumaksut laivan henkilökunnalle sisältyvät simply MORE -etupakettiin, joka puolestaan sisältyy Oceania Cruisesin risteilyiden hintaan. Palvelurahan määrä on 18 USD/hlö/päivä ja sviittikategorioissa OS, VS ja OC 23 USD/hlö/päivä.

Kaikkiin juomaostoksiin, kylpyläpalveluihin ja illallisiin La Reserve -ravintolassa lisätään automaattisesti 20 % palvelumaksu.

Lentomatka risteilyn yhteydessä

Jos lentomatka ei ole varustamon järjestämä, asiakas on itse vastuussa risteily- ja lentoaikataulujen yhteensovittamisesta niin meno- kuin paluumatkalla.

Myöhästymiset, hintojen tai matkareittien muutokset

Risteilykeskus ei voi valitettavasti taata, että laivat käyvät kaikissa ilmoitetuissa satamissa tai seuraavat ilmoitettua matkareittiä. Varustamolla ja laivojen kapteeneilla on oikeus poiketa risteilyreitistä ja vaihtaa toiseen laivaan tai satamaan. Emme ole myöskään vastuussa ennakkoon ilmoitetuista saapumis- ja lähtöajoista. Muutoksissa otetaan aina huomioon asiakkaiden etu ja turvallisuus, mutta muutoksia ei korvata.

Raskaana olevat matkustajat

Jos olet raskaana, voit matkustaa 23. raskausviikolle saakka. Jos ylität 24. raskausviikon matkan aikana, et voi valitettavasti lähteä risteilylle. Huom! Jos lähdet risteilylle raskaana, sinun on esitettävä lähtöselvityksessä englanninkielinen lääkärintodistus, josta käy ilmi kuinka pitkällä raskaus on, ja että olet riittävän hyvässä kunnossa matkustaaksesi.

Ikärajat risteilylle

Lasten tulee olla vähintään vuoden (1 v) ikäisiä risteilyn lähtöpäivänä. Alaikäisen, joka ei ole täyttänyt 18 vuotta risteilyn alkaessa, täytyy matkustaa ainakin yhden vanhemman tai vähintään 18 vuotta täyttäneen huoltajan kanssa samassa hytissä. HUOM! Risteilyillä, jotka alkavat tai päättyvät Pohjois-Amerikkaan tai Kiinaan tai jotka käyvät Pohjos-Amerikassa tai Kiinassa ikäraja on 21 vuotta. Varustamo ei tarjoa lastenhoitopalvelua, eikä erityistä lapsille suunnattua ohjelmaa laivalla.

Alle 21-vuotiaat matkustajat eivät saa ostaa tai nauttia alkoholijuomia aluksella. Euroopan risteilyillä ikäraja alkoholijuomien ostamiseen ja nauttimiseen laivalla on 18 vuotta.

Matkustaminen ilman huoltajia/toista huoltajaa tai jos lapsella on eri sukunimi kuin huoltajalla

Jos alle 18-vuotias matkustaa vain toisen virallisen huoltajan kanssa, tulee mukana olla mahdollisen toisen huoltajan kirjallinen lupa lapsen matkalle osallistumiseen sekä kopio luvan allekirjoittaneen vanhemman passista. Mukana on myös hyvä olla lapsen englanninkielinen virkatodistus, josta käy ilmi lapsen huoltajat. Jos taas lapsi matkustaa vanhemman tai vanhempien kanssa, joilla on eri sukunimi kuin lapsella, on edellä mainittu englanninkielinen virkatodistus otettava mukaan matkalle.

Jos alle 18-vuotias matkustaa ilman vanhempia, lähtöselvityksessä on näytettävä lapsen passi (sekä tarvittaessa viisumi), vanhempien allekirjoittama lupa siitä, että lapsella on lupa matkustaa kyseisen matkaseurueen kanssa sekä kopio luvan allekirjoittaneen vanhemman passista ja lapsen virkatodistus. Asiakirjassa täytyy olla myös lupa välittömiin lääkärin määräämiin lääketieteellisiin toimenpiteisiin tarpeen vaatiessa.

Huom! Sääntöjä sovelletaan myös silloin, kun alaikäinen matkustaa sukulaisten tai ystävien seurassa. Kaikkien asiakirjojen tulee olla kirjoitettu englanniksi, ja ne on otettava mukaan lähtöpäivänä satamassa tehtävään lähtöselvitykseen.

Esimerkkilomake on saatavilla täällä.
Lue lisää Ulkoministeriön sivuilta.

Lääkinnälliset palvelut/Esteettömyys

Kaikilla laivoilla on lääkintähenkilökuntaa sekä -välineistöä. Mikäli tarvitset matkan aikana liikkumisen apuvälineitä tai lääkinnällisiä laitteita, tulee niistä ilmoittaa varustamolle etukäteen kirjallisesti. Huomioithan, että jotkin satamat eivät välttämättä sovellu liikuntarajoitteisille vieraille, ja tällaisissa tapauksissa liikuntarajoitteiset henkilöt eivät ehkä pääse poistumaan laivasta näissä kohteissa.

Laivaan nousu

Laivalla tulee olla viimeistään kaksi tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.

Matkavakuutus

Risteilykeskus ei ole vastuussa matkustajan matkalla tarvitsemista vapaaehtoisista vakuutuksista, vaan matkustaja vastaa itse vakuutusturvastaan ja sen kattavuudesta esimerkiksi peruutusturvan osalta. Tämän vuoksi Risteilykeskus kehottaa matkustajaa hankkimaan matkaa varten riittävän kattavan henkilöön ja omaisuuteen kohdistuvan sekä peruutusturvan sisältävän matkavakuutussuojan.

Passi- ja viisumivaatimukset

Varmista aina etukäteen mitä passi- ja viisumivaatimuksia vierailukohteissa on. Voit olla suoraan yhteydessä ko. maan suurlähetystöön tai edustustoon. Kaikilla matkustajilla tulee olla voimassa oleva passi* riippumatta millä risteilyllä matkustetaan. Huom! Passin tulee olla voimassa ainakin kuusi kuukautta matkan päättymisen jälkeen.

*Poikkeus: Schengen-maiden kansalaiset voivat matkustaa voimassa olevalla ID-kortilla (virallinen EU-henkilökortti) edellyttäen että varattu risteily ei poistu Schengen-alueelta.

Huom! USA:n viranomaismääräysten mukaisesti jokaisella maahan saapuvalla Suomen kansalaisella tulee olla oma, koneellisesti luettava passi ja siinä tulee olla digitaalinen valokuva. Useissa maissa (esim. USA) kaikki maahantulijat kuvataan ja heiltä otetaan sormenjäljet. Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja EU-komission päätöksen perusteella antamaan tiettyjen maiden (mm. USA) maahantuloviranomaisille pääsyn jokaisen matkustajan varaus- ja lentotietoihin. Tietoja käytetään turvallisuustarkoituksiin. USA:n tulli- ja rajavartiolaitos (Department of Homeland Security / Customs and Border Protection) on ottanut käyttöön elektronisen hyväksymismenettelyn USA:han matkaavia varten.

Matkustajan tulee tehdä ESTA-hyväksyntä Internetin kautta viimeistään 72 tuntia ennen matkaansa. 8.9.2010 alkaen ESTA-hyväksyntä on maksullinen. Maksun suuruus on 21 USD ja se peritään luottokorttimaksuna hakemuksen yhteydessä. ESTA-hyväksyminen on voimassa kaksi vuotta tai lyhemmän ajan, mikäli passi vanhenee ennen sitä tai passin tiedot muuttuvat. ESTA-hyväksynnän puuttuessa voidaan matkustajilta evätä pääsy koneeseen. ESTA hakemuksen voi tehdä oheisen linkin (https://esta.cbp.dhs.gov/) kautta.

Nimesi kirjoitetaan matkalippuun juuri sellaisessa muodossa kuin se lukee passisi koneellisesti luettavassa osiossa (esim. Haemaelaeinen). Joissakin maissa vaaditaan kuvallinen henkilöllisyystodistus, jos nouset maihin risteilyn aikana.

Force Majeure

Varustamo ei ota vastuuta tai maksa korvauksia tilanteissa, joissa risteily tai luvatut palvelut peruuntuvat johtuen olosuhteista, joihin ei voi vaikuttaa (Force Majeure). Force Majeure -tilanteissa varustamo tai kyseessä olevan palvelun toimittaja joutuu tilanteeseen, jota ei ole voitu estää tai ennustaa kaikista varmennustoimenpiteistä huolimatta. Näitä tilanteita ovat mm. sota tai sodanuhka, terroriteot tai niiden uhka, mellakat tai levottomuudet, lakot, luonnon- tai ydinkatastrofit, tulipalot, epäsuotuisat sääolosuhteet, terveysuhat ja epidemiat sekä muut olosuhteet, joihin ei voi vaikuttaa.

Reklamaatiot ja niiden määräajat

Jos koet, että et ole saanut sopimuksen mukaista palvelua, tulee sinun ilmoittaa siitä välittömästi. Ilmoita mahdollisista puutteista ja virheistä henkilökunnalle laivalla. Voit menettää reklamaatio-oikeuden, jos puutteista ei ilmoiteta laivalla. Reklamaatio tulee toimittaa Risteilykeskukselle aina kirjallisessa muodossa viimeistään 28 päivää matkan päättymisen jälkeen. Risteilykeskus käsittelee reklamaation ja vastaa kirjallisesti 3 kuukauden kuluessa. Risteilykeskus ei ota vastaan muiden puolesta tehtyjä reklamaatioita. Reklamaation tulee olla yhden tai useamman matkalle osallistuneen allekirjoittama.

Palautukset käyttämättä jääneistä palveluista

Jos matkustaja ei käytä jotain maksamaansa palvelua, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.

Sopimuskumppani

Oceania Cruises Ltd.
2nd Floor, Mountbatten House, Grosvenor Square
Southampton, SO15 2JU, United Kingdom

Välittävä matkatoimisto

Travel Specialist Group Oy – Risteilykeskus
Eerikinkatu 27, 00180 Helsinki

Travel Specialist Group Oy on Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n jäsen numero 42212
Travel Specialist Groupin kaupparekisterinumero on 531.816.