Hyvä tietää
Etkö ole aikaisemmin käynyt kansainvälisellä risteilyllä? Lue usein kysytyt kysymykset ennen risteilylle lähtöä!
Ennen risteilyä
Pääset kirjautumaan omalle varauksellesi Norwegian Cruise Linen nettisivujen kautta noin viikon sisällä varauksen vahvistamisesta. Pääset luomaan oman My NCL -asiakastilin täällä: https://www.ncl.com/fr/en/shorex/login
Luodaksesi asiakastilin, valitse kohta ”register” ja täytä pyydetyt tiedot.
HUOM! Rekisteröitymisen yhteydessä kysytään “Are you a member of our Latitudes Rewards programme or have sailed Norwegian Cruise Line before?” Vastaa tähän ”Yes” ja lisää Latitudes Rewards -numerosi, jonka löydät saamastasi varustamon varausvahvistuksesta nimitietojen perästä.
My NCL -palvelun kautta voit muun muassa
- tutkia risteilyvarauksen tietoja
- tehdä lähtöselvityksen ja tulostaa risteilylipun
- tehdä pöytävarauksia ravintoloihin
- lisätä varaukselle lisämaksullisia palveluita
- juomapaketit
- erikoisravintolapaketit
- nettipaketit
- retket ja muut aktiviteetit
- kylpylähoidot
- hemmottelupaketit ja lahjat
- yllätykset hyttiin
Suosittelemme tekemään etukäteisvarauksia My NCL- palvelussa esityksiin sekä haluamiinne lisäpalveluihin (retket, erikoisravintola).
Lähtöselvitys risteilylle tulee tehdä varustamon sivuilla viimeistään neljä päivää ennen lähtöä.
Pääset tekemään lähtöselvityksen kirjautumalla varauksellesi My NCL- palvelussa ja valitsemalla Holiday Summary -kohdasta Check in.
Lähtöselvitystä täyttäessä pyydetään muun muassa seuraavat tiedot: syntymäaika, kotiosoite, yhteyshenkilön tiedot hätätilanteiden varalle, passinumerot sekä luottokortin tiedot. Elektroniset asiakirjat, lähtöselvityskortin ja matkalaukkutagit saat tulostettua lähtöselvityslomakkeen täytön jälkeen, mutta kuitenkin aikaisintaan 21 vuorokautta ennen lähtöä. Muista ottaa tulostetut asiakirjat mukaasi, sillä ne toimivat risteilylippunasi.
Varustamo ei suosittele lähtöselvityksen tekemistä satamassa, vaikka se onkin edelleen mahdollista. Jos päätät tehdä lähtöselvityksen satamassa, tulee sinun saapua paikalle viimeistään kaksi tuntia ennen asiakirjoihin merkittyä alukselle nousuaikaa. Huomaa, että liian myöhään lähtöselvityspisteelle saapuneet matkustajat saattavat myöhästyä risteilyltä. Risteilyaluksesta myöhästyneet matkustajat eivät ole oikeutettuja risteilyhinnan palautukseen. Risteilyalukseen ei pääse ilman lähtöselvityskorttia ja muita vaadittuja matka-asiakirjoja.
Voit ladata varustamon oman Norwegian Cruise Line -mobiilisovelluksen puhelimeesi ja hallinnoida varaustasi älylaitteellasi. Voit muun muassa tarkastella ennakkoon ostettuja lisäpalveluita, tehdä pöytävarauksia ravintoloihin ja tehdä retkivarauksia. Myös lähtöselvitys on mahdollista tehdä sovelluksen kautta. Risteilyn aikana näet sovelluksesta esimerkiksi päivittäiset tapahtumat laivalla ja voit seurata laivalla tekemiäsi ostoja.
Sovelluksen voi ladata täältä:
App Store
Google Play
Huom! Varustamon vanha mobiilisovellus, Cruise Norwegian, on edelleen käytössä osalla laivoista. Vanha sovellus poistuu käytöstä kokonaan 11.12.2024, kun uusi sovellus on otettu käyttöön kaikilla varustamon laivoilla.
Kaikilla matkustajilla tulee olla matkalla mukana passi, risteilyliput (eDocs-dokumentti) sekä matkalaukkutagit. Matkustajien on itse huolehdittava muista kohdemaiden vaatimista matkadokumenteista, kuten viisumeista tai matkustusluvista. Kysy tarvittaessa lisätietoja asiakaspalvelustamme!
Suosittelemme matkustajia saapumaan risteilyn lähtökaupunkiin viimeistään lähtöä edeltävänä päivänä, jotta matkustajat ja matkatavarat ehtivät laivaan mahdollisista lentomuutoksista huolimatta.
Risteilyterminaaliin on pääsääntöisesti saavuttava viimeistään kaksi tuntia ennen risteilyn lähtöaikaa. Risteilylippuun on merkitty tarkka aika, jolloin matkustajan tulisi saapua matkadokumenttien tarkastukseen. Tarkastuspiste sulkeutuu viimeistään tuntia ennen lähtöaikaa. Huomio, että laivaan pääsee normaalisti nousemaan jo puolen päivän aikaan. Laivan lounasravintola on auki heti lähtöselvityksen alettua, mutta hytit luovutetaan käyttöön vasta iltapäivällä.
Matkustajilta tarkastetaan satamassa risteilylippu ja muut matkadokumentit. Matkatavarat jätetään ennen tarkastuspisteelle siirtymistä satamahenkilökunnalle, joka huolehtii matkatavaroiden kuljetuksesta laivaan. Matkustajat saavat tarkastuspisteeltä hyttikortin, joka toimii laivalla hytin avaimena, maksuvälineenä ja henkilöllisyystodistuksena. Matkustajille tehdään satamassa turvatarkastus, jossa myös käsimatkatavarat läpivalaistaan. Kaikista matkustajista otetaan satamassa valokuva, joka liitetään matkustajien hyttiprofiiliin.
Huomioi, että jos saavut satamaan myöhässä, risteilysi katsotaan peruutetuksi, eikä sinulla ole oikeutta lippuhinnan takaisinmaksuun. Mahdollisessa myöhästymistilanteessa ole aina ensisijaisesti yhteydessä varustamoon (hätäpuhelinnumero 0208 834 9013). Voit myös olla tarvittaessa yhteydessä Risteilykeskuksen asiakaspalveluun aukioloaikojemme puitteissa (ma-pe klo 9.00–16.30).
Risteilylle saa ottaa mukaan kaksi suurempaa matkatavaraa (n. 23 kg/laukku) sekä käsimatkatavaran. Matkustajat kuljettavat käsimatkatavaransa laivaan itse. Muut matkatavarat jätetään satamahenkilökunnalle, joka huolehtii matkatavaroiden kuljettamisesta matkustajien hytteihin.
Matkatavaroita pakatessa kannattaa huomioida, että matkalaukut saatetaan toimittaa hyttiin vasta illallisen jälkeen. Suosittelemme pakkaamaan käsimatkatavaroihin mukaan illalliselle sopivat vaihtovaatteet, uimapuvun sekä kaikki muut henkilökohtaiset tavarat, kuten passin, rahat ja lääkkeet. Laivan ravintolat ja palvelut ovat käytössä heti laivaan nousun jälkeen.
Isoihin matkatavaroihin kiinnitetään satamassa luggage tag -matkatavaralipukkeet, jotka on toimitettu matkustajille matkalippujen yhteydessä. Luggage tag -lipukkeisiin merkitään matkustajan ja laivan nimi, hyttinumero ja lähtösatama sekä -päivä. Varustamon satamahenkilökunta jakaa luggage tag -lipukkeita myös satamassa ja auttaa niiden kiinnittämisessä. Lipukkeen saa kiinnittää laukkuun etukäteen nitojalla tai teipillä, mutta emme suosittele tekemään sitä ennen lentoa, jottei lipuke irtoa sen aikana.
Laivoille ei saa tuoda aseita, huumeita tai muita tavaroita, jotka voisivat vaarantaa matkustajien tai henkilökunnan turvallisuuden. Laivoille ei saa tuoda silitys- tai suoristusrautaa, vaatehöyrystintä, kynttilöitä, korkkiruuveja, kahvin- tai vedenkeitintä, sähkömuuntajaa, kuumennuslevyä, itsepuolustusvälineitä (esim. pippurisumuttimia) teräaseita, räjähteitä, droneja, suuria paristoja/akkuja, laserosoittimia, radiopuhelimia/paikantimia, potkulautoja, surffilautoja, jatkojohtoja, Samsung Galaxy Note7 -älypuhelinta tai paloherkkiä aineita.
Kaikki lennoilla kielletyt tavarat ovat kiellettyjä myös laivalla.
Mitään juomia (pois lukien viini/samppanjapulloja henkilökohtaiseen käyttöön tai avattuja elintarvikkeita ei myöskään saa tuoda laivalle. Poikkeuksena vettä saa tuoda lääkinnälliseen tarkoitukseen (tislattua vettä sinetöidyssä pakkauksessa) sekä sylivauvan äidinmaidonkorviketta varten. Näissä tapauksissa tulee varustamolle lähettää selvityspyyntö etukäteen erityislupaa varten. Olethan tässä tapauksessa yhteydessä Risteilykeskuksen asiakaspalveluun.
Särkyvät ja arvokkaat tavarat suositellaan pakkaamaan käsimatkatavaroihin. Satamakohteista tai laivan kaupoista ostetut alkoholijuomat jätetään laivalla säilytykseen ja palautetaan hyttiin risteilyn viimeisenä iltana. Huomioi, että henkilökohtaisten tavaroiden ja apuvälineiden tulee mahtua matkustajan hyttiin. Paloturvallisuussyistä käytävälle ei saa jättää esimerkiksi lastenvaunuja tai pyörätuoleja.
Risteilyllä
Norwegian Cruise Linen risteilyillä valuuttana toimii Yhdysvaltain dollari.
Kaikilla Norwegian Cruise Linen aluksilla on käytössä käteisvapaa maksujärjestelmä. Kaikki laivalla tehdyt ostokset veloitetaan matkustajan hyttikortilta. Matkustajille luodaan matkadokumenttien tarkastuksen yhteydessä hyttitili. Matkustajan luottokortti yhdistetään automaattisesti hänelle luotuun hyttitiliin ja hyttikorttiin. Rekisteröinnin yhteydessä luottokortilta varataan summa, joka kattaa laivalla tehdyt ostokset. Käyttämättä jäänyt summa palautetaan takaisin luottokortille.
Norwegian Cruise Line hyväksyy seuraavat luottokortit: Visa, Mastercard, American Express, Discover, JCB Card tai Diner’s Club.
Jos matkustajalla ei ole luottokorttia, on myös mahdollista käyttää debit-korttia, mutta tällöin varustamo voi tehdä useampia katevarauksia risteilyn aikana. Debit- korttia käytettäessä on tarkistettava, että tilillä on tarpeeksi katetta.
Mikäli matkustajalla ei ole luotto-/pankkikorttia, on laivalla mahdollista tehdä käteistalletuksia. Alle viikon risteilyllä talletuksen tulee olla vähintään 150 dollaria, viikon risteilyllä 300 dollaria ja yli viikon risteilyllä 450 dollaria. Yhdysvaltain dollari on ainoa hyväksytty valuutta käteistalletuksissa kaikilla risteilyillä alueesta riippumatta. Huomaathan, että laivalla ei ole mahdollista vaihtaa valuuttaa.
Hyttitili suljetaan, jos ostosten summa ylittää tilille talletetut varat. Käteistalletuksia voi tehdä useamman kerran risteilyn aikana, mutta käteisvaroja ei palauteta ennen risteilyn päättymispäivää.
Hyttitilin saldon voi tarkistaa hytin televisiosta (ei kaikilla laivoilla), Cruise Norwegian -sovelluksesta tai viimeisenä päivänä hyttiin toimitetusta erittelystä. Mikäli erittelystä löytyy jotakin huomautettavaa tai virheellistä, tulee siitä tehdä reklamaatio laivan vastaanotossa ennen risteilyalukselta poistumista. Viimeisen yön ja aamun ostokset eivät näy loppulaskulla. Laivalla käytetty valuuttakurssi saattaa myös erota matkustajan oman pankin valuuttakurssista.
Huomioithan, että varustamo saattaa tehdä risteilyn aikana hyttitiliin liitetylle luottokortille katevarauksia valvoakseen, että luottokortilla riittää katetta. Luotto- ja pankkikorteille tehtävä katevaraus on maksimissaan 300 dollaria. Katevarausten käsittelyaika on noin kaksi viikkoa, mutta joillakin pankeilla käsittely saattaa kestää jopa 30 vuorokautta risteilyn päättymisestä. Käsittelyaikaa ei voi nopeuttaa. Varat ovat taas normaalisti käytössä, kun luottokorttiyhtiö on poistanut katevaraukset tililtä.
Kaikilla laivoilla jätetään tarjoilu- ja hyttihenkilökunnalle palvelurahaa eli tippiä. Henkilökunnalle jätettävät pakolliset palvelurahat eivät sisälly risteilyn hintaan. Palvelurahat veloitetaan automaattisesti matkustajan hyttitililtä laivalla. Palvelurahat voi halutessaan lisätä varaukselle myös oman My NCL -sivun kautta. Risteilykeskuksen asiakaspalvelu voi myös lisätä palvelurahat etukäteen varaukselle, jolloin ne maksetaan risteilyn loppulaskun yhteydessä.
Palvelurahan suuruus on 20 dollaria päivässä jokaista matkustajaa kohden. Sviiteissä ja Haven-luokassa palvelurahan suuruus on 25 dollaria päivässä jokaista matkustajaa kohden. Valuuttakurssin vuoksi veloituksen määrä euroissa vaihtelee hieman sen mukaan, maksatko palvelurahat etukäteen vai laivalla. Palveluraha veloitetaan kaikilta matkustajilta 3-vuotiaasta ylöspäin.
Huomioithan myös, että kaikkiin laivalla tehtyihin juoma-, kauneus- ja terveyspalveluostoihin lisätään 20 % palvelumaksu, joka laskutetaan automaattisesti oston yhteydessä hyttitililtä. Tämä ei koske More at Sea -etuihin kuuluvaa juomapakettia, sillä paketin hinnassa palveluraha on huomioitu valmiiksi.
Norwegian Cruise Line -varustamon risteilyjen hintaan sisältyy majoitus hotellihuoneomaisessa hytissä, kaikki ruokailut laivan buffet- ja à la carte -pääravintolassa, uima-altaiden, poreammeiden, kuntosalin ja mahdollisten vesiliukumäkien käyttö, monipuolinen viihdeohjelma laivalla, lastenohjelma sekä leikkihuoneet, satama- ja polttoainemaksut, verot sekä matkalaukkujen toimitus hyttiin. Tarkista aina laivakohtaisesti, millaisia palveluita laivalla on tarjolla.
Majoitus
Norwegian Cruise Linella on saatavilla sisä-, ulko- ja parvekehyttejä, Club-parvekehyttejä sekä sviittejä. Ulkohyteissä on ikkuna ja parvekkeellisissa hyteissä on oma parveke. Osalla laivoista on myös saatavilla yhden hengen käyttöön tarkoitettuja studiohyttejä.
Hotellihuonemaisissa hyteissä on kylpyhuone, hiustenkuivaaja, televisio, pöytä, tallelokero, jääkaappi (suurimmassa osassa hyteistä) sekä puhelin. Käytössäsi on myös lisämaksullinen huonepalvelu. Sänky on mahdollista pedata yhteen tai erikseen, ja laivan henkilökunta muuttaa sängyt pyydettäessä halutunlaiseksi. Mikäli hytissä on lisävuoteita, pedataan vuoteet iltaisin valmiiksi ja pois päivän ajaksi.
Ruoka ja juoma
Kaikilla Norwegian Cruise Linen laivoilla on vähintään kaksi erilaista pääravintolaa, buffet-ravintola, ja erilaisia rennompia kahviloita ja grillejä. Kaikki ateriat laivan buffet- ja à la carte -pääravintolassa sisältyvät matkan hintaan. Ruokaa tarjoillaan laivalla lähes ympäri vuorokauden.
Risteilyhintaan sisältyy:
- Ruokailu laivan buffet- ja à la carte -pääravintolassa sekä pikaruokaravintoloissa
- Jäävesi, tee, kahvi ja mehu buffetravintolassa sekä hanavesi laivan pääravintolassa
- Huonepalvelu ympäri vuorokauden. Continental-aamiaisen voi tilata hyttiin $4,95 palvelumaksua vastaan. Muista tilauksista veloitetaan $9,95 palvelumaksu
Viihdetarjonta
Norwegian Cruise Linen risteilyillä on tarjolla monipuolista viihdeohjelmaa:
- Broadway-musikaalit (Norwegian Bliss ja Norwegian Breakaway*)
- Broadway-henkiset musiikkiesitykset (muut laivaluokat)
- Livemusiikkia
- Stand up -komediaa
- Taikuri- ja sirkusesitykset
- Tietovisat ja muut kisailut
- Teemajuhlat (esim. White Hot Party)
*Muutokset laivoittain mahdollisia.
Illan viihde-esityksiä voi varata etukäteen My NCL -palvelun, varustamon Cruise Norwegian -sovelluksen tai laivan kosketusnäyttöjen kautta. Kaikilla laivoilla esityksiä ei voi varata etukäteen. My NCL -palveluun ennakkovaraukset aukeavat asteittain hyttiluokan mukaan:
- Sviitit- ja Haven-luokka: 130 päivää ennen risteilyä
- Club-parvekehytit: 125 päivää ennen risteilyä
- Muut hyttiluokat:
- 7 yötä ja sitä pidemmät risteilyt: 120 päivää ennen risteilyä
- 6 yötä ja sitä lyhemmät risteilyt: 90 päivää ennen risteilyä
Lasten ja nuorten klubit
Norwegian Cruise Linen risteilyaluksilla järjestetään ohjattua ohjelmaa lapsille. 3–12-vuotiaille lapsille on risteilyaluksilla omat valvotut leikkitilat, jonne he voivat jäädä leikkimään saman ikäisten lasten kanssa. Myös teini-ikäisille järjestetään aluksilla omaa ohjelmaa. Myöhäisillan lastenkerho (”Late Night Fun Zone”) on tarjolla klo 23–01 välisenä aikana ja tästä veloitetaan tuntikohtainen maksu. Maksu on noin $6/lapsi/tunti, ja sisarusveloitus $4/lapsi/tunti. Late Night -lastenhoitopalvelu on tarkoitettu 3–12-vuotiaille lapsille. Laivan lastenkerhot on jaettu eri ikäryhmiin.
Kuntokeskus
Voit kuntoilla laivan kuntosalilla veloituksetta. Kuntosalilla on muun muassa kuntopyöriä, juoksumattoja ja vapaapainoja. Kuntosalilla tarjotaan myös erilaisia ryhmäliikuntatunteja kuten venyttelytunteja, spinningiä ja pilatesta. Ryhmäliikuntatunnit ovat tavallisesti maksullisia. Alaikäraja kuntosalille on 16 vuotta.
Aktiviteetit laivalla
Osa Norwegian Cruise Linen tarjoamista aktiviteeteista on maksuttomia. Alla lista maksuttomista aktiviteeteista.
Harrastustarjontaan ja aktiviteetteihin kuuluvat esimerkiksi:
- Vesiliukumäet (Encore, Bliss, Joy, Escape, Breakaway and Getaway, Prima, Viva)
- Kiipeilyseinä (Epic)
- Ropes-kiipeilyrata (Escape)
- Sports Complex (Breakaway, Epic, Escape, Getaway, Prima)
- Pallopelikenttä (Dawn, Escape, Gem, Getaway, Jade, Jewel, Pearl, Sky, Star, Pride of America)
- Minigolf (Bliss, Escape, Joy, Prima, Viva)
- Golf Driver -lyöntiverkko (Sky, Jewel, Star, Pide of America)
- Uima- ja porealtaat (kaikilla laivoilla)
- Juoksurata (Dawn, Epic, Gem, Jade, Jewel, Pear, Sky, Star, Pride of America)
- Kirjasto (Dawn, Gem, Jewel, Pearl, Prima, Sky, Star)
- Kasino (kaikilla laivoilla)
- Korttipelihuone (Jade, Jewel, Pearl, Pride of America)
Huomioi, että varustamo pidättää oikeuden mahdollisiin muutoksiin. Voit kysyä lisää laivojen aktiviteeteista Risteilykeskuksen risteilyasiantuntijoilta. Koska laivoilla suoritetaan ajoittain ylläpitotöitä, varustamo ei voi taata, että kaikki aktiviteettialueet ja -laitteet ovat aina avoinna. Varustamo ei voi myöskään taata, että aktiviteetteihin tarkoitetuilla alueilla on tilaa kaikille matkustajille.
Risteilylle voi ostaa lisämaksullisia palveluita joko ennen risteilyä My NCL -palvelusta tai risteilyn aikana varustamon sovelluksen kautta.
Retket
Risteilyllä pääset tutustumaan uusiin satamakohteiseen lähes päivittäin. Norwegian Cruise Linen valikoimassa on tuhansia mielenkiintoisia retkiä, joita johtavat ammattitaitoiset paikallisoppaat. Varustamon retkivalikoimasta löytyy muun muassa luonto-, aktiviteetti- ja kulttuuriretkiä, joiden hinnat vaihtelevat noin 40 eurosta useisiin satoihin euroihin. Retkien oppaille on suositeltavaa jättää tippiä erityisesti Karibialla.
Kun osallistut varustamon järjestämille retkille, pääset laivasta ulos aina ensimmäisten joukossa. Varustamon retki on turvallinen valinta myös siitä syystä, että laiva odottaa varustamon retkeltä tulijoita, jos paluu jostain syystä viivästyy.
Retket voi varata etukäteen omilta My NCL -sivuilta. Retket aukeavat myyntiin noin 6 kuukautta ennen risteilyn alkua. Retket tulee varata viimeistään kaksi päivää ennen lähtöä. Retkiä voi kuitenkin varata myös laivalla. Jos jätät retkien varaamisen laivalle, suosittelemme tekemään retkivaraukset laivan retkipisteessä heti risteilyn ensimmäisenä päivänä, sillä suosituimmat retket täyttyvä nopeasti. Huomioi, että retkien lähtöajat saattavat muuttua. Retkiä voidaan myös peruuttaa, jos osallistujamäärä on liian pieni. Peruutustapauksissa osallistujille palautetaan rahat.
Kylpylä- ja kauneudenhoitopalvelut
Norwegian Cruise Linella on tasokas kylpyläkonsepti, Mandara Spa, josta löydät kaiken mitä rentoutumiseen tarvitaan; höyrysaunoja, suomalaisen saunan, porealtaita, thalassoterapia-altaan sekä lämmitettyjä rentoutumistuoleja. Uusimmilla aluksilla (Breakaway-luokasta alkaen) on myös suolahuoneita, jotka ovat saaneet vaikutteita eteläeurooppalaisista suolakaivoksista.
Kylpylässä on tarjolla yli 50 erilaista hoitoa. Tarjolla on erilaisia hierontoja, botoxia, kasvohoitoja, rentouttavia vartalokääreitä ja akupunktiota. Lisäksi kylpylässä on monipuolisesti kauneudenhoitopalveluja kuten manikyyria, pedikyyriä ja kampaaja.
Kuntosalin ryhmäliikuntatunnit
Kylpylän yhteydessä on monipuolisilla laitteilla ja merinäköalalla varustettu kuntosali. Voit myös osallistua erilaisille ohjatuille ryhmäliikuntatunneille, kuten zumbaan, joogaan, spinningiin tai pilatekseen. Matkustajat voivat ostaa myös ammattitaitoisen personal trainer -kunto-ohjaajan palveluita.
Aktiviteetit laivalla
Norwegian Cruise Linen laivoilla on maksuttomien aktiviteettien lisäksi myös lisämaksullisia aktiviteetteja. Valikoiduilta laivoilta löytyy muun muassa seuraavia lisämaksullisia aktiviteetteja:
- Mikroautorata (Bliss, Encore, Joy, Prima, Viva)
- Hinta noin $15/kerta
- Mikroautoradalle on myös mahdollista ostaa Ultimate Speedway -paketti hintaan $199/viikon risteilyllä, jolloin mikroautoradalla saa käydä rajattomasti aukioloaikojen puitteissa
- Laser Tag (Bliss, Encore, Joy)
- Hinta n. $9,95/ kerta
- Galaxy Pavilion -virtuaalitodellisuuspelikeskus (Encore, Joy, Prima)
- Hinnat ovat noin $8/peli
- Poikkeuksena Formula-simulaattori, jonka hinta on $20
- Keilailurata (Epic)
- Video Arcade -pelikeskus (lähes kaikilla aluksilla)
Huom! Muutokset hintoihin ja palveluihin ovat mahdollisia. Yllä mainitut aktiviteetit ostetaan laivalla.
Internet
Jokaisella laivalla löytyy internetkahvila, joka on auki ympäri vuorokauden.
Internetpaketteja on mahdollista ostaa etukäteen My NCL -palvelusta tai suoraan laivalta. Nettipaketteja on tarjolla erilaisia joko yhdelle tai useammalle laitteelle. Hinnat vaihtelevat paketin mukaan. Pakettien hinnat ovat alkaen noin $25,50/päivä. Nettipaketit ovat yleensä edullisempia etukäteen ostettuna.
Kannattaa huomioida, että laivan ollessa merellä puhelimesi saattaa yhdistyä kansainväliseen satelliittiverkkoon. Suosittelemme kytkemään puhelimen mobiilidatayhteyden/data roamingin risteilyn ajaksi pois päältä, jotta vältyt ylimääräisiltä kuluilta.
Risteilyn päiväohjelma toimitetaan hyttiin edellisenä iltana. Päiväohjelmasta löydät kaikki laivan tapahtumat, aktiviteetit ja esitykset kellonajan mukaan ilmoitettuna. Ohjelmaa järjestetään laivalla aamun aikaisista tunneista iltamyöhään. Päivän ohjelma saattaa sisältää muun muassa liikunta- ja tanssitunteja, askartelua, taidehuutokauppoja, juhlia, elokuvanäytöksiä ja musiikkiesityksiä. Risteilyn jokaisena iltana laivan teatterissa esitetään viihde-esityksiä.
Päiväohjelmaan on merkitty laivan ravintoloiden, baarien ja muiden palveluiden aukioloajat ja sijainnit. Ohjelmasta näet vaikkapa mihin aikaan laivan buffetravintolassa tarjoillaan aamiaista ja moneltako kuntosali aukeaa. Samat tiedot löydät myös varustamon applikaatiosta.
Jokaisen matkustajan on osallistuttava risteilyn ensimmäisenä päivänä laivan pakolliseen evakuointiharjoitukseen (Emergency Safety Drill). Harjoituksen tarkka aika löytyy risteilyn päiväohjelmasta, mutta siitä ilmoitetaan matkustajille myös laivan kaiuttimien kautta. Yleensä evakuointiharjoitus järjestetään noin tuntia ennen satamasta lähtöä.
Harjoitus alkaa hälytysäänellä, jonka kuultuaan matkustajien tulee siirtyä välittömästi lähimpään porraskäytävään, josta laivan henkilökunta ohjaa heidät omalle evakuointiasemalleen (Assembly Station). Evakuointiasema on merkitty hytin ovesta löytyvään karttaan ja se saattaa olla esimerkiksi laivan teatteri tai ravintola.
Evakuointiharjoituksen tarkoitus on opettaa matkustajia toimimaan oikein hätätilanteissa. Matkustajille kerrataan varustamon turvallisuusohjeet ja heitä opastetaan pukeutumaan pelastusliiveihin.
Huomioithan, että harjoitukseen osallistuminen on pakollista. Laivan henkilökunta varmistaa, että jokainen matkustaja on osallistunut pelastusharjoitukseen skannaamalla hyttikortit evakuointiasemalla. Laivan hytit tarkistetaan, ja ravintolat ja palvelut suljetaan harjoituksen ajaksi. Harjoitus järjestetään seuraavana päivänä uudestaan niille matkustajille, jotka eivät osallistuneet ensimmäiseen harjoitukseen.
Löydät satamaan saapumis- ja lähtöajan matkalipuistasi, My NCL -sovelluksesta sekä päiväohjelmasta. Risteilyn lähtöpäivänä satamaan tulee saapua viimeistään kaksi tuntia ennen laivan lähtöä. Laivaan tulee yleensä palata viimeistään tuntia ennen lähtöä, mutta aikataulu kannattaa tarkistaa päiväohjelmasta ennen laivasta poistumista.
Pienemmissä tai vaikeakulkuisemmissa satamissa laivat ankkuroituvat merelle laituriin kiinnittymisen sijaan. Varustamo joutuu näissä tapauksissa käyttämään satamaan siirtymiseen pienempiä tender-aluksia eli yhteysveneitä. Matkavahvistukseen on yleensä ennalta merkitty, käytetäänkö kohteessa yhteysveneitä vai pääseekö laiva kiinnittymään suoraan laituriin.
Huomioi, että yhteysveneiden käytössä voi olla rajoituksia liikuntarajoitteisille. Pääsääntöisesti liikuntarajoitteinen voi siirtyä yhteysveneeseen, jos hän pystyy kävelemään muutaman askeleen ja käyttää manuaalista pyörätuolia. Joissakin satamissa yhteysveneet ovat esteettömämpiä kuin toisissa. Varustamo ei voi valitettavasti taata liikuntarajoitteisille pääsyä satamaan, kun yhteysveneet ovat käytössä. Tarkempia tietoja yhteysvenesatamista voitte kysyä Risteilykeskuksen asiakaspalvelusta.
Norwegian Cruise Linella tai laivan kapteenilla on oikeus muuttaa laivan reittiä esimerkiksi sääolosuhteiden, mekaanisen vian tai hätätilanteen takia. Reittimuutosten takia jokin satamakohde saattaa jäädä risteilyllä väliin. Näissä tapauksissa varustamo tai Risteilykeskus ei ole korvausvelvollinen.
Norwegian Cruise Line kuvailee risteilyjään ”freestyle cruising” -termillä. Risteilyaluksilla ei siis ole varsinaisia pukukoodeja, vaan matkustajat voivat pukeutua laivalle haluamallaan tavalla. Buffet- ja ulkoravintoloihin voi mennä ruokailemaan esimerkiksi t-paidassa ja uima-asussa. Päiväkäyttöön sopivat hyvin tavalliset lomavaatteet, kuten shortsit, t-paidat, housut, hameet, paidat ja mekot. Iltaisin matkustajien toivotaan kuitenkin pukeutuvan hieman siistimmin – pääruokasaliin ja erikoisravintoloihin käyvät hyvin esimerkiksi pitkät housut ja siisti paita (”smart casual”). Lippikset, varvastossut tai uima-asut kannattaa jättää ilta-aikaan hyttiin.
Satamapäiviä varten suosittelemme pakkaamaan mukaan hyvät kävelykengät, hatun, aurinkolasit ja aurinkorasvan. Karibialla kiusana saattavat olla hyttyset, joten pakkaa mukaan myös hyttyskarkote. Uima-altaalle tarvitset uima-asun, sandaalit tai varvastossut sekä vaatteet hytistä uima-altaalle siirtymistä varten. Uima-altaalle on hyvä ottaa mukaan myös rantakassi, jossa aurinkorasva, kirjat ja lehdet kulkevat helposti mukana. Mikäli aioit käyttää kuntosalia matkan aikana, pakkaa mukaan myös urheiluvaatteet ja sisälenkkarit. Suosittelemme tarkistamaan sääennusteet juuri ennen risteilylle lähtöä. Laivoilla on kylpy- ja allaspyyhkeitä, joten niitä ei tarvitse pakata risteilylle mukaan.
Laivalla järjestetään risteilyn aikana teemailtoja, joihin matkustajat voivat osallistua pukeutumalla teeman mukaisesti. Useimmilla risteilyillä illan teemoja ovat muun muassa white party ja gaalailta. Jos haluat osallistua juhlintaan, pakkaa mukaan myös teeman mukaiset vaatteet.
Ruokailu Norwegian Cruise Linen laivoilla on todella joustavaa. ”Freestyle cruising” tarkoittaa sitä, että matkustajat saavat valita itse missä ja milloin ruokailevat. Ravintoloissa ei ole erillisiä kattausaikoja eikä niihin tarvitse tehdä pöytävarausta. Matkustajat voivat ruokailla pika- tai allasravintoloissa, buffetravintolassa tai à la carte -pääravintolassa. Erikoisravintoloissa ruokailemisesta veloitetaan lisämaksu. Pöydän varaamista etukäteen suositellaan erikoisravintoloihin.
Ravintoloiden aukioloajat löytyvät päiväkohtaisesta ohjelmasta. Aamiaista tarjoillaan muun muassa laivan à la carte -pääravintolassa ja buffetravintolassa. Aamiaisen voi tilata myös hyttiin $4,95 lisämaksua vastaan. Sviiteissä ja Haven-luokassa tätä lisämaksua ei peritä.
Lounasta tarjoillaan buffet- ja à la carte -pääravintolassa. Illallista on tarjolla buffet- ja à la carte -ravintoloissa sekä lisämaksullisissa erikoisravintoloissakin.
Erikoisruokavaliot
Erikoisruokavalioista ja allergioista tulee ilmoittaa Risteilykeskukselle hyvissä ajoin ennen matkaa (viimeistään 30 vrk ennen lähtöä). Lisäksi erikoisruokavalioista tulee mainita laivalla ravintolan tarjoilijoille.
Hintaan sisältyvät ravintolat
Risteilyn hintaan sisältyy täysihoito laivalla. Voit ruokailla veloituksetta laivan à la carte -pääravintolassa sekä buffetravintolassa. Buffetravintolassa tarjoillaan monipuolisesti eri ruokavaihtoehtoja, kuten salaattia, pitsaa ja muita lämpimiä ruokia. Buffetravintola on auki lähes ympäri vuorokauden. Kiinteitä kattausaikoja ei ole, vaan voit mennä illalliselle toivomaasi ajankohtaan ravintoloiden aukioloaikojen puitteissa.
Buffetravintolassa on saatavilla maksutta automaateista vettä, mehua, kahvia ja teetä. Pääravintolassa on tarjolla hanavettä veloituksetta.
Ruokailu lasten kanssa
Laivan ravintoloista löytyy myös lapsille sopivaa ruokaa. Pääravintolassa lapsille on tarjolla oma ruokalista, johon on valittu lasten suosikkiruokia. Buffetravintolan lastenpöytään on kerätty lapsille sopivia vaihtoehtoja. Ravintoloista löytyy rajoitettu määrä syöttötuoleja.
Huonepalvelu
Matkustajat voivat tilata huonepalvelun kautta hyttiin sekä maksuttomia että lisämaksullisia vaihtoehtoja. Huonepalvelu on avoinna ympäri vuorokauden. Toimitusmaksu vaihtelee tilauksen mukaan (maksimissaan $9,95). Haven-luokassa huonepalvelumaksua ei veloiteta.
Kaikilta Norwegian Cruise Linen laivoilta löytyy hintaan sisältyvien ravintoloiden lisäksi lisämaksullisia erikoisravintoloita, joissa matkustajat voivat ruokailla kattausmaksua vastaan. Erikoisravintolat vaihtelevat laivoittain. Erikoisravintoloiden tiedot ja aukioloajat löytyvät päiväohjelman takasivulta.
Matkustajat saavat tuoda laivalle viini- tai samppanjapulloja risteilyn lähtösatamasta, mutta niiden nauttimisesta veloitetaan laivan ravintoloissa ja yleisissä tiloissa niin sanottu ”korkkausmaksu” (noin $15–30/pullo). Matkustajat eivät saa tuoda muita alkoholijuomia laivalle. Satamakohteista tai laivan kaupoista ostetut alkoholituotteet jätetään risteilyn ajaksi laivalle säilytykseen, mistä ne toimitetaan takaisin matkustajille risteilyn viimeisenä iltana.
Alkoholijuomia saa ostettua laivan baareista ja ravintoloista. Yhdysvalloissa, Kanadassa tai Kiinassa pysähtyvillä risteilyillä ikäraja alkoholin nauttimiselle on 21 vuotta, mutta 18–20-vuotiaat saavat nauttia aluksella olutta ja viiniä, jos heidän huoltajansa ovat täyttäneet ”Young Adult Alcoholic Beverage Waiver” -lupalapun laivalla (ei koske Havaijin tai Alaskan risteilyjä). Lupalapun voi käydä hakemassa laivan vastaanotosta. Muilla risteilyillä ikäraja on 18 vuotta (ei koske Yhdysvaltain, Kanadan tai Kiinan kansalaisia). Laivan henkilökunnalla on oikeus takavarikoida laivalle tuodut omat juomat tai olla tarjoilematta erittäin päihtyneelle matkustajalle.
Norwegian Cruise Linen risteilyaluksilla järjestetään ohjattua ohjelmaa lapsille. 3–12-vuotiaille lapsille on risteilyaluksilla omat valvotut leikkitilat, jonne he voivat jäädä leikkimään saman ikäisten lasten kanssa. Myös teini-ikäisille järjestetään aluksilla omaa ohjelmaa.
Myöhäisillan lastenkerho (”Late Night Fun Zone”) on tarjolla klo 23–01 välisenä aikana ja tästä veloitetaan tuntikohtainen maksu. Maksu on noin $6/lapsi/tunti, ja sisarusveloitus $4/lapsi/tunti. Late Night -lastenhoitopalvelu on tarkoitettu 3–12-vuotiaille lapsille.
Lastenkerhoja tai lastenhoitoa ei ole saatavilla silloin, kun laiva on satamassa. Lasten- ja nuorten kerhojen tarkemmat päiväkohtaiset aukioloajat ovat nähtävillä laivalla Freestyle Daily -päiväohjelmassa. Splash Academy- ja Entourage-kerhot ovat vain lapsille, joten aikuiset pääsevät ainoastaan viemään ja hakemaan lapset.
Laivalla vanhempi/huoltaja täyttää digitaalisen ilmoituslomakkeen ensimmäisen vientikerran yhteydessä. 10–12-vuotiaille lapsille voidaan myöntää lupa lähteä omatoimisesti Splash Academystä kahden tunnin jälkeen. Tästä on saatavilla tarkemmat tiedot lastenkerhojen henkilökunnalta.
Koska laivoilla noudatetaan Yhdysvaltojen terveysviranomaisten ohjeita, vaippaikäiset eivät saa uida uima- tai porealtaissa, oleskella urheilukentillä, liukumäissä tai kylpyläalueella. Altaiden käyttökielto koskee myös pikkulapsia, jotka uivat uimiseen erityisesti tarkoitetuissa vaipoissa.
Osasta lapsille ja nuorille tarkoitetuista aktiviteeteista, kuten pelikoneista, peritään pieni maksu. Varustamo suosittelee, että pikkulasten vanhemmat varaavat laivalle mukaan lastenruokaa, vaippoja ja lasten omat hygieniatuotteet. Ravintolan henkilökuntaa voi pyytää
lämmittämään lastenruoan. Laivoilla on saatavilla lastensänkyjä, mutta huomioithan, että hytin lattiatila on rajallinen. Mikäli toivot lastensänkyä hyttiin, pyydämme ilmoittamaan tästä etukäteen, jotta voimme välittää toiveen varustamolle.
Huomioi, että lapset eivät saa leikkiä kannella, oleskelutiloissa tai tanssilattioilla ilman valvontaa. Lapsilta on pääsy kielletty joihinkin tiloihin, kuten kasinolle.
Porealtaat: alle 16-vuotiaat vain aikuisen seurassa
Uima-altaat: pituusrajoitus, ei vaippaikäisille. Alle 12-vuotiaat eivät saa olla ilman aikuisen valvontaa allasalueella. Osalla laivoista on vain aikuisille tarkoitettuja altaita
Splash Academy: 3–12-vuotiaat
Entourage Teen Club: 13–17-vuotiaat
Yökerhot: yli 18- vuotiaille (Yhdysvalloissa 21 vuotta)
Kasino: 18 vuotta
Kuntosali: 16 vuotta
Thermal Spa- kylpylä: 18 vuotta
Huomaa, että joillakin reiteillä saatetaan noudattaa eri ikärajoja. Osalla laivoista on myös vain aikuisille tarkoitettuja alueita, kuten Spice H20 -alue tai Vibe Beach Club.
Suurimpaan osaan aktiviteeteistä on paino- tai pituusrajoituksia. Paino- ja pituusrajat on ilmoitettu jokaisen aktiviteetin luona laivalla. Tarkemmat tiedot aktiviteettikohtaisista rajoituksista laivoittain löytyy täältä.
Hyttipalvelija siivoaa hyttisi kahdesti päivässä, aamuisin ja iltaisin. Hyttipalvelijaa voi pyytää yhdistämään tai erottamaan sängyt toisistaan. Hyttipalvelija auttaa kaikissa hyttiin liittyvissä pyynnöissä ja kysymyksissä.
Tupakointi on sallittu vain erikseen merkityillä alueilla laivan kasinolla ja ulkokannella. Sikarin polttaminen sallitaan sikaribaarissa. Haven-sviittialueella on erikseen rajattu tupakointialue Haven-aurinkokannen etuosassa (Breakaway & Breakaway Plus- laivaluokat).
Paloturvallisuussyistä tupakointi ei ole sallittua hyteissä tai hyttien parvekkeilla. Sääntöjä rikkomisesta peritään jopa 250 dollarin suuruinen sakkomaksu, joka veloitetaan suoraan asiakkaan hyttikortilta. Tupakantumppeja ei saa heittää laidan ylitse.
Laivan sähkövirta on 110/220. Suomalaiset sähkölaitteet sopivat suoraan hytissä olevaan pistorasiaan ilman adapteria. Sähkölaitteiden pakkaamista suositellaan matkatavaroiden joukkoon, ei käsimatkatavaroihin. Kaikissa hyteissä on hiustenkuivaajat.
Laivoilla on tarjolla pyykinpesupalvelu, jonka hinnastoa voi tiedustella laivalta. Saman päivän pyykkipalvelu on myös saatavilla. Voitte täyttää vaatehuoltolomakkeen hytissänne ja jättää sen hyttipalvelijallenne. Laivoilla ei ole itsepalvelupesuloita.
Jokaisella laivalla on hyvin varusteltu lääkäriasema, jossa työskentelee lääkäri ja sairaanhoitaja. Lääkäriasema on avoinna päiväkohtaisessa ohjelmassa merkittyinä aikoina ja hätätapauksissa ympäri vuorokauden. Laivalla tarjotut lääkäripalvelut ovat maksullisia, joten on suositeltavaa, että jokaisella matkustajalla on voimassa oleva sairaus- tai matkavakuutus, joka korvaa hoidon. Sen varalta, että matkavakuutuksesi ei kata kaikkea laivalla saamaasi hoitoa, säilytä kaikki kuitit voidaksesi neuvotella vakuutusyhtiösi kanssa kotiin palattuasi. Lääkäripalvelut veloitetaan suoraan hyttikortilta. Merisairauteen lääkäriasema tarjoaa lääkkeet ilmaiseksi.
Raskaana olevien on toimitettava laivalle lääkärintodistus, johon on merkitty raskausviikot ja todistus terveydentilasta. Jos raskausviikot ylittävät 24. viikon, ei matkustaja voi lähteä risteilylle.
Risteilyn aikana on mahdollisuus ostaa CruiseNext Credit (CNC) -vouchereita seuraavaa risteilyä varten. Kun ostat näitä vouchereita risteilyn aikana, saat etuna käyttörahaa meneillään olevalle risteilylle. Löydät laivalta oman CruiseNext-osaston, missä voit ostaa vouchereita.
CruiseNext Credit -osto veloitetaan hyttitililtä dollareissa. Risteilyn päätyttyä summa muunnetaan euroiksi vastaamaan risteilyvarauksenne valuuttaa. Voucherit ovat voimassa neljä vuotta niiden ostamisesta ja niitä voi ostaa maksimissaan 8 kappaletta. CNC- vouchereita ei voi vaihtaa rahaksi.
CruiseNext Credit- voucherit tulevat näkyviin oman Latitudes-profiilisi alle. Ne käyvät ennakkomaksuna uuden risteilyn varaamiseen, jos risteily on vähintään 3 yön mittainen. Mikäli ennakkomaksu on suurempi kuin voucherin arvo, tulee erotus maksettavaksi rahana.
Tavallisesti voit käyttää vain yhden CNC-voucherin uutta varausta kohden. Varustamolla on kuitenkin ajoittain DoubleUp!-kampanjoita, joiden aikana vouchereita voi käyttää kaksi yhtä varausta kohden. Tarkistathan mahdolliset kampanjat erikseen joko varustamon omilta nettisivuilta tai Risteilykeskuksen asiakaspalvelusta. Huomaathan, että DoubleUp!-kampanjaa koskevat poikkeavat varausehdot.
Mikäli perut varauksen, jota on maksettu CNC-vouchereilla, palautuu peruutuskulujen jälkeinen summa takaisin Latitudes-profiilille (mikäli hyvitettävää jää).
Risteilyn päättyessä
Laivalta poistumiseen liittyvät ohjeet ja dokumentit, kuten baggage tag -matkatavaralipukkeet, toimitetaan hyttiin risteilyn viimeisenä iltana. Ohjeissa ilmoitetaan laivalta poistumisjärjestys ja viimeisen aamun toimenpiteet. Risteilyn viimeisenä iltana kaikkien matkustajien tulee kiinnittää matkatavaroihinsa matkatavaralipuke (nimi, osoite ja muut tarvittavat tiedot) ja jättää laukku yöksi hytin oven ulkopuolelle. Varo pakkaamasta matkalaukkuusi viimeisen päivän matkustusvaatteita.
Henkilökunta kerää laukut yön aikana ja kuljettaa ne terminaaliin laivan saavuttua satamaan. Käsimatkatavaroihin kannattaa pakata kaikki tärkeät dokumentit, arvokkaat esineet ja lääkkeet. Lisätietoja voi pyytää laivan henkilökunnalta.
Laivalta poistutaan porrastetusti. Oma poistumisaikaisi on ilmoitettu poistumisaikataulussa. Matkalaukku noudetaan terminaalista poistumisohjeissa ilmoitetulta noutoalueelta. Varustamo suosittelee, että laivasta poistumiseen varataan vähintään kaksi tuntia + mahdollinen siirtyminen lentokentälle.
Jos sinulla on kiire ehtiä esimerkiksi paluulennolle, voit lähteä laivalta heti ensimmäisten joukossa. Tällöin kuljetat kaikki matkatavarat itse ulos laivasta etkä jätä niitä hytin oven ulkopuolelle viimeisenä risteilyiltana. Voit tiedustella aikaista poistumismahdollisuutta laivan vastaanotosta.
Jos olet varannut matkasi itse, varmista, että sinulla on riittävästi aikaa maihin tulon ja lennon lähdön välillä. Risteilykeskus ei ota vastuuta matkailijan itse järjestämistä paluulennoista. Itse ostettuja lentolippuja ei välttämättä voi muuttaa.