Silversea Cruisesin matkaehdot
Nämä erityisehdot koskevat Risteilykeskuksen välittämiä Silversea Cruises -risteilymatkoja.
Sopimuksen syntyminen ja maksuehdot
Matkasopimus syntyy, kun matkustaja on matkan tilattuaan maksanut varausmaksun. Silversean risteilyillä varausmaksu on 25 % risteilyn kokonaishinnasta. Loppumaksu on suoritettava 155 vrk ennen matkan alkua. Mikäli matka varataan loppumaksun viimeisen maksupäivän jälkeen, koko matkan hinta on maksettava matkaa varattaessa. Mikäli varaat risteilyn Essential Fare -erikoishintaan, on koko risteilyn hinta maksettava matkaa varatessa. Mikäli matkustaja ei suorita maksuja määräajassa, Risteilykeskuksella on oikeus peruuttaa matkavaraus.
Matkaliput ja vahvistus
Lasku on vahvistus matkustajan varaamasta matkasta. Asiakkaan velvollisuus on matkaa varatessaan antaa nimitietonsa, kuten ne on kirjoitettu matkalla mukana olevan passin koneellisesti luettavassa osassa, kuvasivun alalaidassa (esim. HAEMAELAEINEN HEIKKI). Mahdollinen yhdysetunimi tai yhdyssukunimi tulee ilmoittaa kokonaisuudessaan. Toisia etunimiä ei tarvita. Matkustajan on tarkistettava laskusta ja matkustusasiakirjoista hotelli-, laiva-, lento- ja lähtöpäivätietojen sekä omien tietojensa (nimi, sukupuoli, syntymäaika ym.) oikeellisuus. Mahdollisista virheistä on ilmoitettava välittömästi Risteilykeskukselle. Matkaliput toimitetaan matkustajille viimeistään 3 viikkoa ennen matkan alkua.
Matkustajan oikeus peruuttaa matka ilman erityistä syytä
Asiakkaan peruuttaessa matkavarauksensa katsotaan peruutusajankohdaksi se hetki, jolloin Risteilykeskus saa tiedon peruutuksesta. Peruutus tulee tehdä Risteilykeskuksen aukioloaikana arkisin klo 9.00–17.00 sähköpostitse. Mikäli kyseessä on lähilähtö ja peruutus tapahtuu Risteilykeskuksen aukioloaikojen ulkopuolella, tulee peruutuksesta ilmoittaa myös suoraan varustamolle/lentoyhtiölle.
Peruutuskulut
Port-to-Port- ja Door-to-Door-risteilyt
Peruutuskulut, kun peruutus tapahtuu:
- viimeistään 155 vrk ennen matkan alkua: 250 €/hlö
- 154–125 vrk ennen matkan alkua: 15 % matkan hinnasta
- 124–95 vrk ennen matkan alkua: 25 % matkan hinnasta
- 94–65 vrk ennen matkan alkua: 50 % matkan hinnasta
- 64–35 vrk ennen matkan alkua: 75 % matkan hinnasta
- myöhemmin kuin 35 vrk ennen matkaa: 100 % matkan hinnasta
Lisäksi peritään Risteilykeskuksen toimistokulut 50 €/hytti.
Essential Fare -risteilyt
Peruutuskulut ovat heti 100 % matkan hinnasta. Lisäksi peritään Risteilykeskuksen toimistokulut 50 €/hytti.
World Cruise –maailmanympäriristeilyt 2025 ja 2026
Peruutuskulut, kun peruutus tapahtuu:
- viimeistään 355 vrk ennen matkan alkua: 450 €/hlö
- 354–185 vrk ennen matkan alkua: 20 % matkan hinnasta
- 184–155 vrk ennen matkan alkua: 25 % matkan hinnasta
- 154–125 vrk ennen matkan alkua: 50 % matkan hinnasta
- 124–95 vrk ennen matkan alkua: 75 % matkan hinnasta
- myöhemmin kuin 95 vrk ennen matkaa: 100 % matkan hinnasta
Lisäksi peritään Risteilykeskuksen toimistokulut 50 €/hytti.
Varustamolta varatut lisäpalvelut
Silversea Cruises -varustamolta varattuja lisäpalveluita koskevat seuraavat peruutuskulut:
Hotellivaraukset ennen ja jälkeen risteilyn
- 95 vrk ennen matkan alkua: ei kuluja
- 94–65 vkr ennen matkan alkua: 100 €/hlö
- alle 65 vrk ennen matkan alkua: 100 % palvelun hinnasta
Maaohjelma/kiertomatka ennen risteilyä tai sen jälkeen
- 95 vrk ennen matkan alkua: ei kuluja
- alle 95 vrk ennen matkan alkua: 100 % palvelun hinnasta
Huom! On mahdollista, että maaohjelmaa/kiertomatkoja koskevat poikkeavat peruutuskulut. Mikäli varausta koskevat poikkeavat peruutuskulut, ilmoitetaan se varauksen yhteydessä.
Ennakkoon varatut kuljetukset lentokentältä satamaan ja takaisin
- 7 vrk ennen matkan alkua: ei kuluja
- alle 7 vrk ennen matkan alkua: 100 % palvelun hinnasta
Muutokset matkavaraukseen
Silversea Cruises ei salli muutoksia matkavaraukseen varausmaksun maksamisen jälkeen. Kaikkia muutoksia käsitellään peruutuksena ja uuden tilaamisena.
Hinnat ja hintamuutokset
Hinnat on annettu euroina, ellei muuta ole mainittu. Hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on mainittu matkan ”hintaan sisältyy” -kohdassa. Laivayhtiöt saattavat muuttaa hintojaan matkan varaamisen jälkeen, jos verot nousevat. Poikkeustapauksissa saatetaan asiakkaalta joutua perimään lisämaksu laivahintojen äkillisen muutoksen sitä vaatiessa.
Palvelumaksut
Palvelurahat laivan henkilökunnalle sisältyvät risteilyn hintaan.
Lentomatka risteilyn yhteydessä
Jos lentomatka ei ole varustamon järjestämä, asiakas on itse vastuussa risteily- ja lentoaikataulujen yhteensovittamisesta niin meno- kuin paluumatkalla. Voit aina varmistaa asiakaspalvelusta lentoaikojen soveltumisesta risteilysi aikatauluun.
Myöhästymiset, hintojen tai matkareittien muutokset
Risteilykeskus ei voi valitettavasti taata, että laivat käyvät kaikissa ilmoitetuissa satamissa tai seuraavat ilmoitettua matkareittiä. Laivayhtiöllä ja laivojen kapteeneilla on oikeus poiketa risteilyreitistä ja vaihtaa toiseen laivaan tai satamaan. Emme ole myöskään vastuussa ennakkoon ilmoitetuista saapumis- ja lähtöajoista. Muutoksissa otetaan aina huomioon asiakkaiden edut ja turvallisuus, mutta muutoksia ei korvata.
Raskaana olevat matkustajat
Jos olet raskaana, voit matkustaa 23. raskausviikolle saakka. Jos ylität 24. raskausviikon matkan aikana, et voi valitettavasti lähteä risteilylle. Huom! Jos lähdet risteilylle raskaana, sinun on esitettävä lähtöselvityksessä englanninkielinen lääkärintodistus, josta käy ilmi, kuinka pitkällä raskaus on ja että olet riittävän hyvässä kunnossa matkustaaksesi.
Ikärajat risteilylle
Lasten tulee olla vähintään 6kk ikäisiä osallistuakseen risteilylle ja vähintään 12kk ikäisiä osallistuakseen Expedition risteilylle. Lapset joiden ikä on 6kk-12kk tarvitsevat virkatodistuksen joka toimitetaan varustamolle etukäteen. Ikä lasketaan risteilyn ensimmäisestä päivästä. Alle 18 vuotiaan matkustajan tulee majoittua samaan hyttiin tai viereiseen väli-ovelliseen hyttiin vähintään 21 vuotta täyttäneen aikuisen tai huoltajan kanssa. Mikäli 21 vuotta täyttänyt ei ole alaikäisen matkustajan laillinen huoltaja tulee huoltajan allekirjoittaa erityinen ”Parental Consent Guardianship Form” joka on toimitettava varustamolle etukäteen. Varustamo ei tarjoa lastenhoitopalvelua eikä erityistä lapsille suunnattua ohjelmaa laivalla.
Matkustaminen ilman huoltajia/toista huoltajaa tai jos lapsella on eri sukunimi kuin huoltajalla
Jos alle 18-vuotias matkustaa vain toisen virallisen huoltajan kanssa, tulee mukana olla mahdollisen toisen huoltajan kirjallinen lupa lapsen matkalle osallistumiseen sekä kopio luvan allekirjoittaneen vanhemman passista. Mukana on myös hyvä olla lapsen englanninkielinen virkatodistus, josta käy ilmi lapsen huoltajat. Jos taas lapsi matkustaa vanhemman tai vanhempien kanssa, joilla on eri sukunimi kuin lapsella, on edellä mainittu englanninkielinen virkatodistus otettava mukaan matkalle.
Jos alle 18-vuotias matkustaa ilman vanhempia, lähtöselvityksessä on näytettävä lapsen passi (sekä tarvittaessa viisumi), vanhempien allekirjoittama lupa siitä, että lapsella on lupa matkustaa kyseisen matkaseurueen kanssa sekä kopio luvan allekirjoittaneen vanhemman passista ja lapsen virkatodistus. Asiakirjassa täytyy olla myös lupa välittömiin lääkärin määräämiin lääketieteellisiin toimenpiteisiin tarpeen vaatiessa.
Huom! Sääntöjä sovelletaan myös silloin, kun alaikäinen matkustaa sukulaisten tai ystävien seurassa. Kaikkien asiakirjojen tulee olla kirjoitettu englanniksi, ja ne on otettava mukaan lähtöpäivänä satamassa tehtävään lähtöselvitykseen.
Esimerkkilomake on saatavilla täällä.
Lue lisää Ulkoministeriön sivuilta.
Passi- ja viisumivaatimukset
Varmista aina etukäteen, mitä passi- ja viisumivaatimuksia vierailukohteissa on. Voit olla suoraan yhteydessä ko. maan suurlähetystöön tai edustustoon. Kaikilla matkustajilla tulee olla voimassa oleva passi riippumatta millä risteilyllä matkustetaan. Huom! Passin tulee olla voimassa ainakin kuusi (6) kuukautta matkan päättymisen jälkeen.
Huom! USA:n viranomaismääräysten mukaisesti jokaisella maahan saapuvalla Suomen kansalaisella tulee olla oma, koneellisesti luettava passi ja siinä tulee olla digitaalinen valokuva. Passi on koneellisesti luettava kun sen tietosivun alalaidassa on kaksi tekstiriviä, joissa on passia koskevat tiedot merkittynä kirjaimin ja > -merkein. Tällaisella passilla voi matkustaa USA:han niin kauan kuin passi on voimassa ja muuten kunnossa. 26.10.2006 jälkeen myönnetyissä passeissa tulee lisäksi olla biotunniste, johon passin haltijan henkilötiedot on integroitu. Kaikki Suomessa myönnetyt uudet 5 vuoden ja vanhat 10 vuoden passit täyttävät nämä edellytykset. Useissa maissa (esim. USA) kaikki maahantulijat kuvataan ja heiltä otetaan sormenjäljet. Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja EU-komission päätöksen perusteella antamaan tiettyjen maiden (mm. USA) maahantuloviranomaisille pääsyn jokaisen matkustajan varaus- ja lentotietoihin. Tietoja käytetään turvallisuustarkoituksiin. USA:n tulli- ja rajavartiolaitos (Department of Homeland Security / Customs and Border Protection) on ottanut käyttöön elektronisen hyväksymismenettelyn USA:han matkaavia varten.
Matkustajan tulee tehdä ESTA-hyväksyntä Internetin kautta viimeistään 72 tuntia ennen matkaansa. 8.9.2010 alkaen ESTA-hyväksyntä on maksullinen. Maksun suuruus on USD 21 ja se peritään luottokorttimaksuna hakemuksen yhteydessä. ESTA-hyväksyminen on voimassa kaksi vuotta tai lyhemmän ajan, mikäli passi vanhenee ennen sitä tai passin tiedot muuttuvat. ESTA-hyväksynnän puuttuessa voidaan matkustajilta evätä pääsy koneeseen. ESTA hakemuksen voi tehdä oheisen linkin kautta.
Nimesi kirjoitetaan matkalippuun juuri sellaisessa muodossa kuin se lukee passisi koneellisesti luettavassa osiossa (esim. Haemaelaeinen). Lennolle tai risteilylle lähtösi voidaan estää, mikäli lentolipussa on eri nimi kuin passissa. Joissakin maissa vaaditaan kuvallinen henkilöllisyystodistus, jos nouset maihin risteilyn aikana. Tähän tarkoitukseen soveltuu hyvin esimerkiksi valokopio passin kuvasivusta.
Force Majeure
Varustamo ei ota vastuuta tai maksa korvauksia tilanteissa, joissa risteily tai luvatut palvelut peruuntuvat johtuen olosuhteista, joihin ei voi vaikuttaa (Force Majeure). Force Majeure -tilanteissa varustamo tai kyseessä olevan palvelun toimittaja joutuu tilanteeseen, jota ei ole voitu estää tai ennustaa kaikista varmennustoimenpiteistä huolimatta. Näitä tilanteita ovat mm. sota tai sodanuhka, terroriteot tai niiden uhka, mellakat tai levottomuudet, lakot, luonnon- tai ydinkatastrofit, tulipalot, epäsuotuisat sääolosuhteet, terveysuhat ja epidemiat sekä muut olosuhteet, joihin ei voi vaikuttaa.
Reklamaatiot ja niiden määräajat
Jos koet, että et ole saanut sopimuksen mukaista palvelua, tulee sinun ilmoittaa siitä välittömästi. Ilmoita mahdollisista puutteista ja virheistä henkilökunnalle laivaan nousun jälkeen. Voit menettää reklamaatio-oikeuden, jos puutteista ei ilmoiteta laivalla. Reklamaatio toimitetaan Risteilykeskukselle aina kirjallisessa muodossa viimeistään kuukausi matkan päättymisen jälkeen. Risteilykeskus käsittelee reklamaation ja vastaa kirjallisesti 3 kuukauden kuluessa. Risteilykeskus ei ota vastaan muiden puolesta tehtyjä reklamaatioita. Reklamaation tulee olla yhden tai useamman matkalle osallistuneen allekirjoittama.
Palautukset käyttämättä jääneistä palveluista
Jos matkustaja ei käytä jotain maksamaansa palvelua, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.
Sopimuskumppani
Silversea Cruises (UK) LTD
Taubenstrasse 1
D-60313 Frankfurt
Germany
Välittävä matkatoimisto
Travel Specialist Group Oy – Risteilykeskus
Eerikinkatu 27, 00180 Helsinki
Travel Specialist Group Oy on Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n jäsen numero 42212
Travel Specialist Groupin kaupparekisterinumero on 531.816.